Worden vocal takes in studio altijd gelayerd of soms beter niet?! Hoe zit dat juist?!

Dance123

Ingeburgerd
Worden vocal takes in studio altijd gelayerd of soms beter niet?! Hoe zit dat juist?!

Hoi,

In een oudere thread hier werd vermeld dat bij opname van de vocals in studio standaard meerdere goeie takes gelayerd worden om de stem krachtiger te krijgen. Als ik goed begrijp worden er meestal minstens 3 takes gelayerd, zijnde L+R, L en R (waarom is dat?!), en vaak nog extra takes bovenop, maar is dat wel altijd effectief zo?!

Eerst en vooral, is dat zo bij alle genres? Bij vocal trance kan ik dat nog begrijpen, maar is ballade niet gewoon één goeie take. Ik zat daarnet te kijken naar opnames voor een CD in Star Academy in Belgie, en ze deden wel meerdere takes om eventueel te knippen en plakken, maar er waren er enkele die ballades zongen en bij een bepaalde take (de beste waarschijnlijk) klonk dat volledig zoals op een CD en iedereen zei ook dat die take volledig goed was. Zouden ze daar dan toch nog gaan bij layeren, zelfs bij een ballade?!

Want als je gaat layeren kan je toch juist problemen gaan creëren, zoals phase cancellation, flanging, niet?! En bij een ballade zie ik niet goed hoe je gaat layeren, want volgens mij krijg je dan meerdere stemmen te horen wat toch niet de bedoeling kan zijn?!

Kan iemand hier wat meer uitleg geven over wanneer en hoeveel er gelayerd wordt en of dat altijd wordt gedaan en wat met die mogelijk problemen zoals flanging en phase cancellation?! Krijg je trouwen bij layering niet altijd een meerstemmig of chorus-achtig resultaat wat toch niet altijd de bedoeling kan zijn?! Hoe zit dat juist?!

Alvast bedankt voor alle goeie info!

Laatst gewijzigd:
"layeren" zoals jij het noemt versterkt ZEKER de stem, omdat de stem breder wordt. (je kunt namelijk zonder problemen links/rechts/center mixen zonder flangen. flangen gebeurt namelijk pas als je 2 of meer EXACT dezelfde stemmen nast elkaar zet. dat is dus ook direct de reden dat je vocalen meerdere malen opneemt.

1/ Als je 3 takes gaat layeren, gaan er dan toch geen momenten zijn waarbij de stem toch identiek hetzelfde is en je dan toch flanging gaat krijgen?! En als je zelfs nog meer takes (verschillene goeie opnames dus) gaat layeren, mogen die op dezelfde plaats zijn in het stereo beeld, bijvoorbeeld meerdere takes center en meerdere links, etc.. of ga je dan flanging krijgen?!

Ook, mag dat dan alleen center, L en R zijn of mag je nog meerdere takes opnemen en layeren, zelfs bij een ballade?! Ik vraag mij toch af, zelfs bij "slechts" 3 takes (center, L, R) of je geen meerstemmig effect gaat krijgen wat bij een solo lijn in een ballade toch niet de bedoeling kan zijn?!

Aja, ik noem dat "layeren", heeft dat proces soms een andere benaming bij geluidstechnici?!

2/ bij al dat layeren, is het dan wel verstandig om in een studio Auto-Tune te gebruiken, want dan ga je al je takes toch identiek gaan maken met flanging als gevolg. En toch hoor ik dacht zowel layering als Auto-tune standaard zijn bij een opname, hoe zit dat juist, zeker die twee tesamen?!!

Laatst gewijzigd:
1) het beste is om 3 verschillende opnames te plaatsen, zodat je geen flanging krijgt.
of je flanging krijgt hangt helemaal van de zangqualiteiten van je zanger(es) af, ik heb
het al meerdere malen meegemaakt dat een zangeres 3 keer EXCACT op de zelfde manier
zong, waardoor ik inderdaad flanging kreeg.

het plaatsen van de vocalen in het stereobeeld zijn volkomen afhankelijk van je mixage.
mix je ze alle drie even hard, dan krijg je inderdaad het "multivocal effect."
mix je ze echter puur en alleen als effect, dan zal het de ruimtelijkheid van je vocaal
alleen maar bevorderen.
zelfs in een ballad wordt over het algemeen gedubbed om de vocaal goed tot zijn recht te
laten komen.

(het is ook heel erg belangrijk om de 3 vocalen "recht te knippen" dwz elk woordje moet
op excact dezelfde plaats staan.)

2)autotuning is in mijn studio uit den boze, met de rede die je zelf al geeft. liever trek ik dan
een uurtje extra uit om de vocaal beter ingezongen te krijgen. als dat niet lukt, heb ik altijd
nog genoeg materiaal staan om te knippen om tot een goed eindresultaat te komen.

Volgens mij wordt er ook vaak gebruik gemaaakt van nogal prijzige Eventide harmonizers om de stemmen wat dikker te krijgen. Vaak erg subtiel, maar als je goed luistert dan is het zeker merkbaar dat er een harmonizer is gebruikt.

Zon harmonizer dekt ook vaak de wat "valsere klanken" van de zanger(es) af. Luister maar eens goed naar onze nieuwe star Babes zoals britney en crhistina en nog meer van dat soort types... Vaak hoor je de harmonizer heel erg goed. Jammer van de kwaliteit van de zang, maar tis wel leuk speelgoed :p

Origineel geplaatst door Dj Tony-E
bestaat zo een harmonizer ook als vst?

Steinberg heeft het met Voicemachine geprobeerd, maar die haalt het bij lange na niet bij de hardware bakken. Of er voor de rest op software gebied nog zoiets te krijgen is betwijfel ik.

Origineel geplaatst door vincentd
Zon harmonizer dekt ook vaak de wat "valsere klanken" van de zanger(es) af. Luister maar eens goed naar onze nieuwe star Babes zoals britney en crhistina en nog meer van dat soort types... Vaak hoor je de harmonizer heel erg goed. Jammer van de kwaliteit van de zang, maar tis wel leuk speelgoed :p
Hoe dekt een harmonizer de valse klanken af?! Is het niet zo dat een harmonizer bedoeld is om harmonieën/zanglijnen enkele semitones of octaaf hoger/lager toe te voegen aan het origineel, als 2de stem zeg maar? Hoe dekt dat de valse klanken af of bedoel je iets anders?! Kan iemand dat uitleggen aub?

EERST goed lezen nouv :)

ik kopieer niet 3x , ik laat 3x opnieuw inzingen.

Origineel geplaatst door B.S.E.
EERST goed lezen nouv :)

ik kopieer niet 3x , ik laat 3x opnieuw inzingen.

dat was NIET mijn vraag. :gaap: Nog een keer dan: Wat zou het hoorbare verschil tussen de verschillende methoden zijn?

harmonizer geeft een extra effect mee, kopieren niet :)

meer info heb ik er niet over, ben erg tegen harmonizers. ik vind het namelijk een te gemakkelijke (en niet toereikende) methode. waarom faken als je het ook goed kunt doen?

Back