loop probleem

Ross

Stamgast
pfff, ik word er gek van. Voor school moeten we een flash ding maken. De bedoeling is dat je 3 layers aan geluid toevoegd aan een achtergrond foto. Een soort soundscape moet t dus worden. (layer 1 : achtergond geluid, layer 2: muziek en layer 3: een ingesproken tekst)

Nou moet het achtergrond- en muziekgeluid bestaan uit een loopje. Allemaal prima zou je zeggen, idd geen probleem. Maar als ik dit loopje exporteer naar *.mp3 dan plakt ie een leeg stukje audio aan het begin en eind. Met geen mogelijkheid krijg ik nu een perfect loopje.

Is dit verschijnsel normaal bij encoding naar mp3? Heb gebruik gemaakt van soundforge en wavelab (versie van school), maar bij allebij krijg ik het niet weg :S

It drives me crazy!!!

Please help me

p.s. quality op 192/128 of wat dan ook maakt geen verschil

Hai,

Dat toevoegen van stilte aan het begin en het eind bij coderen naar mp3 is normaal en gebeurt in alle audio programma's. Wat ik in flash altijd doe om een perfecte loop te krijgen is een .wav bestand gebruiken (maar gezien de lengte van je loop weet ik niet of dat een optie is natuurlijk).

-- Hans Willem

Da's inderdaad en 'bug' in Flash... kan je niks aan doen... inderdaad een wav
of aiff gebruiken. (Eignelijk is het een mp3 bug, mp3 bestaat namelijk niet
uit samples maar uit chunks).
Op het moment dat je de compile naar .swf maakt, doet Flash sowieso een
goede compressie.

Een manier hieromheen is als je een loop hebt die sowieso stilte bevat de
loop anders te knippen, zodat de naturlijke stilte van de loop in de start en
eindpunten valt.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning

Een manier hieromheen is als je een loop hebt die sowieso stilte bevat de
loop anders te knippen, zodat de naturlijke stilte van de loop in de start en
eindpunten valt.

bedankt voor jullie snelle reacties.

het bovenstaande is helaas nie van toepassing want het gaat hier om muziek en een continue trein geluid wat geloopt wordt. geen stiltes dus.

maar heb ook ff gegoogeld en heb idd gevonden dat dit nadelen zijn van mp3 encoding. met het commando loadSound
in flash' actionscript is loopen dus niet mogelijk, daar deze alleen om kan gaan met mp3. Een flashtemplate die school heeft aangeleverd maakt gebruik van deze functie. de prutsers...........

verwerk in je code die de mp3 loopt een start en eindpunt voor de loop, ipv de hele file...in een audio editor kan je gewoon kijken wanneer het geluid begint...

ik wist nie dat je in actionscript een begin en eindpunt in kon stellen. Welke code zou je daar dan voor moeten gebruiken?

dit is de huidige code zoals door de docent aangeleverd:

actionscript frame in het begin van scene 1:

Code:
this.track01_mc.trackAudio = new Sound("track01_mc");
this.track01_mc.trackAudio.loadSound ("muziek.mp3");

actionscript behorend bij track01_mc:

Code:
var secondOffset = 0;
var loops = 500;
var playing = false;
var volume = 100;
var pan = 0;

onEnterFrame = function(){
	trackAudio.setVolume(volume);
	trackAudio.setPan(pan);
	volume = Math.round(this.volume_mc.slider_mc._x+50);
	this.pan = Math.round(this.pan_mc.slider_mc._x)*2;
}

this.pan_mc.slider_mc._x = this.pan/2;
this.volume_mc.slider_mc._x = this.volume - 50;

het is een soort player waarmee je naast start stop ook volume en pan kunt regelen

Origineel geplaatst door Ross
ik wist nie dat je in actionscript een begin en eindpunt in kon stellen. Welke code zou je daar dan voor moeten gebruiken?

heh...tis niet mn vakgebied, maar ik had ermee te maken met een project...macromedia heeft toch altijd prachtige help functies? :D

Ik zou zeggen, ga naar de prachtige site http://www.flashkit.com (ik zou deze tutorial aanraden) en daar kun je alles lezen over actionscript & sound in flash.

Maar wat hiervoor is gezegd, met een .wav file heb je dat probleem niet, en kun je het op de 'simpele manier' doen. Dus als je nu 2 mp3tjes hebt, neem je ze in Sound Forge oid, sla je ze op als .wav en zorg je dat ze loopen in soundforge, dan loopen ze als wav ook perfect en zonder stilte momenten in flash.

Kai

Hoezo kan je in SF en WL het begin en eind niet gewoon afknippen? Gebruik je wel selectietool en vervolgens ctrl-x? is de file een 'archive' of staat deze op read-only ?

Sorry dat ik zulke basic dingen vraag die je misschien al lang geprobeerd hebt, maar ik kon het zo snel niet uit de thread halen... dus ik vraag maar 8).

bij het encoden van mp3's wordt er een klein stukje stilte (25ms) toegevoegd aan de file, en op het einde ook...

Origineel geplaatst door hansbakker
bij het encoden van mp3's wordt er een klein stukje stilte (25ms) toegevoegd aan de file, en op het einde ook...

Dat snap ik, maar als je deze mp3 in een editor laadt om te bewerken dan hoef je hem na de tijd toch niet nogmaals te encoden?

jawel, dat is juist het probleem...als je de stilte eraf snijdt en em opnieuw opslaat, ben je weer terug bij af.

final solution:

- MP3 --> WAV converteren
- WAV importeren in wave-editor
- knip begin stilte
- knip eind stilte
- WAV opslaan
- WAV importeren Flash
- SWF opslaan (MP3 properties, event/streaming, instellen)

ready.

of anders adviseer ik je toch ff langs je leopard dealer te gaan mits die tank nog garantie heeft nutuulk...

Laatst gewijzigd:
Ben geen Flash-kenner, maar is het niet mogelijk om een of twee layers extra aan te maken met dezelfde loop, die elkaar overlappen en daarna eventueel met een crossfade zorgen dat het in elkaar overvloeit?

Back