RM1X met twee controllers?

ZERO1985

Stamgast
Ik heb deze vraag als het goed is al eerder gesteld, alleen was ik toen waarschijnlijk zo onduidelijk, dat ik 0 antwoorden kreeg ;)

Ik heb een RM!X als sequencer. Stel ik wil daar 2 of meerdere controllers aanhangen (Bijv. twee keyboards of een keyboard + een drumpad ik noem maar wat). Dan heb ik een merger nodig zullen de meesten wel zeggen?
(Ik werk overigens zonder computer.)

Maar nou vraag ik me af; als ik via een merger twee controllers aansluit op de midi in van de RM1X dan wordt van beide controllers toch het 'verzendende midi kanaal' bepaald door de geselecteerde 'track' op de RM1X? Op de controller zelf hoef je geen midi kanaal te kiezen; de rm1x bepaalt waarop ie ontvangt.

Ik kan dan toch nooit op twee controllers twee verschillende midi kanalen tegelijkertijd gebruiken?

Dit leek me namelijk wel handig om bijvoorbeeld mijn kleine midi klavier voor mijn sampler te gebruiken en mijn grotere keyboard voor andere geluiden, maar beide controllers moeten wel vóór de sequencer zitten anders kan ik ze niet opnemen... (Dit klopt toch?)

Kan hetgene wat ik wil met een merger? Er zijn vast wel meerdere mensen die meerdere controllers tegelijk gebrujiken; of werken die met de computer?

groet,

Daan

Re: RM1X met twee controllers?

Maar nou vraag ik me af; als ik via een merger twee controllers aansluit op de midi in van de RM1X dan wordt van beide controllers toch het 'verzendende midi kanaal' bepaald door de geselecteerde 'track' op de RM1X? Op de controller zelf hoef je geen midi kanaal te kiezen; de rm1x bepaalt waarop ie ontvangt.

Nee, zo werkt het niet. Je moet beide controllers wel op verschillende kanalen laten versturen anders komt het bij de RM1x ook maar op 1 kanaal binnen. Een merger doet niks anders dan de twee stromen midi-gegevens samenvoegen. Hij verandert er niks aan. Dus als beide controllers op kanaal 1 staan te versturen, ziet de RM1x alles op kanaal 1.

Wat jij wilt kan prima met een merger, je hoeft alleen maar de controllers op verschillende kanalen te laten versturen.

ha, bedankt voor je snelle reactie!
Maar het is me nog niet 100% duidelijk; want wat gebeurd er met de geselecteerde track op de rm1x? Wordt dat dan genegeerd?

Bijvoorbeeld: ik selecteer op de rm1x track 1, met ook midi kanaal 1. Hier doe ik bijvoorbeeld een piano onder.
En stel ik zend op de twee midi keyboards op resp. midi kanaal 2 en 3. Als ik op beide keyboards toetsen indruk, ga ik dan track 1 - de piano - horen? Of de geluiden die ik op de rm1x onder midi kanaal 2 en 3 heb zitten? (Of andere apparaten die op midi kanaal 2 of 3 zijn aangesloten).

Ik kan nl. nu - met maar 1 keyboard - wel een midi kanaal kiezen om te zenden, maar de rm1x lijkt tóch alles te ontvangen wat op de midi in binnenkomt. (Dit heet toch omni? )

Dit lijkt verrekte veel op het probleem wat ik met mijn mc303 had eerst; maar waarschijnlijk heb ik geen probleem als ik jou mag geloven. Alleen begrijp ik het nog niet helemaal ;)

Ik hoop dat je/iemand het nog iets verder kan toelichten/
bvd,

Daan

In principe hoor je dan gewoon wat op kanalen 2 en 3 staat. Maar ik weet niet hoe dat werkt voor de RM1x, want die heb ik zelf niet. Mogelijk staat die altijd op omni en stuurt die alles naar het geselecteerde midi kanaal?
Zonder omni zou je nooit iets dat op kanaal 2 verstuurd wordt ergens anders op kanaal 1 moeten kunnen opvangen.

Hmm.. ik zit nu niet thuis bij mn rm1x...

maar op de rm1x neem je op op die track die je hebt geselcteerd... als dat tack 1 is dan neemt hij daar gewoon de binnenkomende midi data in op. En stuurt deze vervolgens naar het midi kanaal dat aan die track is toegewezen....

In je setup kun je instellen of de rm1x selectief de data ontvangt (als je synth zend op kanaal 6 dan ontvangt hij ook enkel op kanaal 6) of je kan hem op recM zetten endan maakt het niet uit op welk midi kanaal je rm1x de data binnekrijgt.. hij neemt gewoon op wat hij binnenkrijgt op dat moment.

Je kan dus denk ik wel 2 controllers aansluiten (controller 1 zend op kanaal 1 en je hoort piano, controller 2 zend op kanaal 2 en je hoort een bas) maar opnemen kan je toch maar op track.. en die track zend maar naar 1 geluid.. bv de piano of die bas...

Daan...

Daan...

...volgens mij wil jij op twee track, met elk een andere MIDI-kanaal, tegelijk opnemen. Klopt dit?
Ik weet het niet zeker, maar als je het mij vraagt kan dit op een RM1x niet. In ieder geval is de display daar niet op ingericht.

kan wel

kan wel

8D je hebt de optie om elk kanaal op te nemen
als je een synth heb met bv de mogelijkheid om 4 synths aan te sturen op vier aparte midi kanalen dan ontvangt de rm1x het op track 1,2,3,4.
en kan je het dus opnemen !
de truc is om de juiste kanalen overeen te stellen op wat je binnen krijgt
je kan bv 1 midi kanaal uitsturen naar de rm1x en dan in utilitymode de midi setup instellen .
je ziet track 1tot met 16 die binnenkomen en die uit gestuurt worden .
je kan deze op elk willekeurig ontvangend kanaal instellen track 1 t/m 16 (display onder elkaar ),
dus in jouw geval kan je de binnenkomende midi kanalen van je controllers bv :1en2 samenvoegen op 1 midikanaal
of ze apart per track opnemen.
trouwens dit geld alleen als je de midi weer terugstuurt naar de geluidsbron (dus niet het geluid zelf van de rm1x)
dus als je de geluiden van de rm1x wil aansturen en opnemen op twee verschillende kanalen dan heb je pech want dit kan niet . je kan maar een geluid per track opnemen .
maar je kan wel alle tracks midi opnemen (doormiddel externe geluidsbron )die op 1of meer midikanalen onvangt en verzend . (big difference )
ik gebruikte hem alleen maar voor het opnemen van midi van externe shit zoals de machinedrum,juno 2 etc....
en die data stuur ik weer terug om de sound aftespelen.
het is erg belangrijk dat je de juiste kanalen instelt anders gaat het niet lukken.
ik zet bv alle inkomende midi kanalen uit behalve die ik binnen wil krijgen .
en als je wil kun je ook de data die je bv met een korg heb ingespeelt ook op een geluid van de rm1x zetten !
(wel weer op een aparte track ) anders loopt het in de soep
hoop dat je hier wat aan hebt
tjebbe.
:yamaha: :yamaha: :okdan:

Dan mag jij mij vertellen...

Dan mag jij mij vertellen...

...hoe je de RM1x instelt zodat 'ie meerdere tracks MIDI opneemt. Opnemen begint altijd met dat je je in een geselecteerde track bevindt en van daaruit aangeeft dat je wilt opnemen (step, realtime, grid). Als ik jou goed begrijp, en er komt via de MIDI-in messages binnen voor een heel ander MIDI-kanaal, dan weet de RM1x meteen dat je blijkbaar op op die track wilt opnemen, en doet dat dan vervolgens ook?

Overigens...

Overigens...

...noem het laden van een MIDI-file in de song-mode ook een soort opnemen, en dan zet 'ie inderdaad alles in z'n bijbehorende track neer, dus....het zou wel 'ns kunnen kloppen.

Trouwens...

Trouwens...

...Ik wil ZERO1985 wel 'ns tegelijk zien toetsen indrukken en drumpads beteisteren, en wel op zo'n voortreffelijke wijze dat dit inderdaad multi-kanaal opnemen rechtvaardigt.
:gaap:

:D heb net opgemerkt dat ik zei utility mode maar het is de setup waar je heen moet !(rechts onderin ).sorry voor de fout .

en als reactie :heb zelf de machinedrum gelinkt en die stuurt op vier kanalen uit
dan druk ik rec op de rm1x ( op 1 track !)
maar omdat ik dus midi opneem en niet de geluidsbron van de rm1x onvangt hij midi op track 1234 en die zet ie gewoon neer op de aangewezen plek het kan want heb het zelf gedaan
helaas gebruik ik de rm1x niet meer omdat ie kapot is. kutzooi! (gevallen met de fiets ).
heb er al een halfjaar niet meer mee gewerkt .
maar weet dat dit kan anders had ik het namelijk niet gezegd (heeft geen zin om bullshit neer te zetten )
heeft niemand wat aan .
tjebbe

Re: Trouwens...

Re: Trouwens...

Origineel geplaatst door pjeut
...Ik wil ZERO1985 wel 'ns tegelijk zien toetsen indrukken en drumpads beteisteren, en wel op zo'n voortreffelijke wijze dat dit inderdaad multi-kanaal opnemen rechtvaardigt.
:gaap:
hehehehe dat is het ook ! 8o) :yamaha: :yamaha: :yamaha: lekker live freake en midi opnemen ideaal
daarna saven en terugspelen mmmmm mis het wel kutzooi denk dat ik maar een nieuwe ga score .

zijn dr...

zijn dr...

genoeg...

voor weinig.

8D mmm volgens mij ook in patternmode weet het niet zeker !
maar in song mode zeker .
(zelf werkte ik uiteindelijk alleen nog maar in song mode )
omdat je dan niet patroon gebonden bent.
patterns vind ik eigenlijk meer tegen je werken dan dat het helpt met songs te creeeren .
maar volgens mij kwa midi moet het werken heb dat volgens mij ook gedaan als ik het me goed kan herinneren .
want had een zwaar complex nummer met de machinedrum gemaakt .
maar als ik het fout heb shit happens
kan het niet met patternmode dan wel met songmode = volgens mij ook beter om in te werken , maaar ja zo heeft ieder zijn
ding .:mega: tjebbe

Back