Midi pedaal aan Korg Trinity

Atreides1983

Nieuwkomer
Zoals ik al eerder heb aangegeven, ben ik nog een newbie wat betreft synthesizers, maar ik vroeg me af hoe je geluiden kunt aansturen met een voetpedaal, hoe en waar je dat kunt instellen e.d. Heb uiteraard de handleiding gelezen, maar kom er niet uit. Ik bezit een Trinity V3.

Deze thread zie ik nu pas...

Hoe bedoel je aansturen? Wil je geluiden die je speelt moduleren (sustain of controller pedal) of pedalen als midiklavier gebruiken? Hoe dan ook: volgens mij staat in deze thread ongeveer alles wat je wilt weten.

Nog even een eigen post uit die thread quoten (da's altijd leuk natuurlijk):

Origineel geplaatst door Cheimoon
Een sustainpedaal is om mee te spelen. Als je intekent of na het inspelen alles nog verandert dan heeft het weinig nut. Maar als je een mooi stukje piano, rhodes, wurli wilt spelen, dan is een sustainpedaal eigenlijk onontbeerlijk. Verder is het live handig: je kunt er noten mee vasthouden zodat je nog twee handen vrij hebt. Afhankelijk van je synth kunnen er nog meer opties zijn.; bij sommige synths kun je zo'n pedaal alleen gebruiken als 'hold', bij andere kun je er alle mogelijk controllers aan toewijzen (maar meestal één tegelijk). Maar ook dat is weer vooral live handig (bijvoorbeeld via je pedaal van patch veranderen terwijl je met je handen doorspeelt).

Wat de vorm betreft: je hebt grofweg twee soorten: platte, vierkante pedalen en pianopedaalemulaties. Wat je fijner vindt ligt aan jezelf. Wie pianopedalen gewend is zal zo'n platte niets vinden, maar ik zelf weet niet beter en kan er goed mee overweg. Platte pedalen zijn stukken goedkoper (vandaar ook dat ik die heb ;) ).

Dan nog het verschil tussen midi-pedalen en sustain-pedalen: da's iets heel anders. Midi-pedalen zijn een masterklavier, maar dan met pedalen i.p.v. toetsen. Net zoals de pedalen bij een orgel dus, maar dan per definitie zonder eigen geluidsbron, dus alleen als master'klavier' bruikbaar. Sustain- en expression-pedalen (dat zijn die zwelpedalen) dienen als switch voor controllers (volume, sustain, cut-off, enz.). Niet vergelijkbaar dus. Hoewel je trouwens wel een tussenvorm hebt in de vorm van pedalboards met 12 van die platte (sustain-)pedalen die je ook als midi-pedalen kunt gebruiken (dat is dan een instelling op het pedalboard; zie ook in deze thread - mijn links naar plaatjes van midi-pedalen zijn daar trouwens allemaal intussen verlopen).

Als je alleen een producer bent en niet live speelt dan heb je dus niets aan midi-pedalen en weinig aan sustainpedalen. De laatste zouden echter soms wel nuttig kunnen zijn. Je kunt het ook gewoon proberen: de goedkoopste soort (PS-15 en PS-10; die gebruik ik ook) van Fatar/Studiologic kosten zo'n 15 euro (dacht ik); dat is wel te overzien dus.

Nog een aanvulling: er zijn ook nog controllerpedalen. Eigenlijk hetzelfde principe als een sustainpedaal, alleen werkt een controllerpedaal als een zwelpedaal: je kunt 'm in alle standen tussen 0 en 1 zetten. Een sustainpedaal heeft alleen 0 en 1 (ofwel: uit en aan).

Re: Midi pedaal aan Korg Trinity

Met aansturen bedoel ik, ik wil op dít moment piano, dus druk ik op een toets op het voetpedalenboard. (met banken systeem etc.) ik sla al mn geluiden op, maar wil wel op commando de voorgeprogrammeerde geluiden makkelijk kunnen aansturen met de voet.

Hmm, ik weet niet of dat zo kan... Wat je met een sustainpedaal kunt instellen is dat-ie van patch wisselt (+1 of -1). Dan moet je dus zorgen dat op je Trinity de juist volgorde ingesteld is, zodat je één patch verder kunt gaan door op je pedaal te drukken. Dat is bij een vaste liveset erg handig, maar als je op elk moment met je pedalen wil kunnen kiezen uit (bijvoorbeeld) één van de vijf geluiden die je gebruikt, dan gaat het niet op die manier. Misschien dat dat met een pedalboard kan? (een soort verzameling sustainpedalen) Maar ik weet niet of je daar dit soort dingen mee kunt instellen. Je moet dan namelijk per pedaal in kunnen stellen welke patch opgeroepen moet worden (liefst natuurlijk inclusief banknummer). Ik weet niet of zo'n pedalboard bestaat, maar het lijkt mij sterk; misschien weet iemand anders hier meer van?

Hoe doen andere toetsenisten het dan eigenlijk? Het is gewoon een must dat je snel van geluiden enz wisselt. Heel de tijd up en down drukken op de synthesizer zelf, of met een +1 of -1 pedaaltje zie ik niet zo zitten, ach...

Mensen die ervaringen hebben?

Ha, dan mag ik nog een keer! ;)

Toen ik nog één synth had, en ook nog bij twee, deed ik alles gewoon met een hand. Even een akkoord vasthouden met de sustainpedaal of snel tussen twee noten door het juiste knopje indrukken en patch was gewisseld (<= dit kan dus ook met een sustainpedaal waaraan de juiste controller is toegewezen!). Nu ik er vier heb is dat niet meer te doen; ook erg vervelend voor de rest van de band tussen nummers door als ik elke keer uitgebreid alles moet gaan instellen. Daarom gebruik ik hiervoor nu de mastermode van mijn S90: daar kan ik patches op instellen waarmee op al mijn synths alles in één keer goed ingesteld is. Da's erg handig, hoewel ik dan nog steeds handmatig van mastermode-instelling moet wisselen (hoewel dat vast ook wel met een sustainpedaal kan). Werkt tot nu toe perfect bij mij. En om te voorkomen dat ik moet gaan klungelen met MIDI THRU heb ik een midi-patchbay waar alle midi doorheen gaat (luiheid siert de mens! :D ). Om het verhaal compleet te maken: de instellingen van de patchbay kan ik ook oproepen via de S90.

In ieder geval: als je alleen een Trinity hebt (één synth dus) dan moet dit toch niet zo moeilijk zijn? Het is bijna altijd mogelijk handmatig van patch te wisselen (door ruimte tussen twee noten of door een noot met een pedaal vast te houden waardoor je even een hand vrij hebt) en anders kunt je een sustainpedaal gebruiken. Ik neem aan dat de Trinity ook aansluitingen heeft voor meerdere sustainpedalen tegelijk, dus dan kun je er één als hold gebruiken en één als controller. In welk opzicht werkt dat niet?

het lukt zelfs met een keyboard als een psr550. ik gebruik mijn sustainpedaal als footswitch om naar de volgende bank te gaan, per bank kun je dan alles instellen van geluiden tot pitch/bendbereik tot effecten. dan moet het toch ook lukken met een trinity 8o)

Back