Ableton ( laptop ) in combinatie met DJ

ten eerste is + of - 3 bpm echt genoeg om goed te kunnen syncen, je moet wel als eerste zo goed moglijk het bpm intappen.
ten tweede, als ie per ongleuk toch uit sync mocht gaan lopen, dan kun je voor een heel kort moment even het aantal BPM hoger zetten en dan weer terugzetten, door bv aan een potmeter te draaien.
zo kun je altijd de boel op ene goede manier corrigeren.
Maar een beetje oefening is natuurlijk wel vereist.

:)

je kunt altijd nog een hardware sequencertje als master voor ableton live gebruiken.....als je op die hardware sequencer wel prettig het tempo kunt veranderen/nudgen dan ben je klaar....

maar als ik het allemaal zo lees denk ik dat je het snelste klaar bent met live gewoon als master-tempo gebruiken en dan bijpitchen op de TT's of CDJ's .... dat is toch niet zo heel bezwaarlijk lijkt me?

je kunt ook nog gewoon in live het tempo selecteren en dan met de pijltjes op je toetsenbord bijcorrigren.....werkt ook prima.... als je shift ingedrukt houdt doet ie het met .1 stappen....zonder shift met 1 bpm

gewoon goe getimed tappen, en maken dat je live loopjes heel goe ge-warp-marked zijn.

Als loop uit sync gaat, weer beginnen tappen... , dan zit de loop maximum na 4 beats weer goed.

Best tappen tussendoor eens voor hij uit sync gaat.

ik ga me een usb numpad aanschaffen om live te controllen, is handiger en niet duur :)

Origineel geplaatst door m-prez
gewoon goe getimed tappen, en maken dat je live loopjes heel goe ge-warp-marked zijn.

Als loop uit sync gaat, weer beginnen tappen... , dan zit de loop maximum na 4 beats weer goed.

Best tappen tussendoor eens voor hij uit sync gaat.

ik ga me een usb numpad aanschaffen om live te controllen, is handiger en niet duur :)

Dit is nog het beste denk ik. Niet aan gedacht om te tappen als Live draait. Maar het zou beter kunnen. Als je namenlijk aan de fader schuift die aan het tempo hangt springt ie weer terug nadat je getap-ed hebt.

Ik ga toch nog maar ff kijken naar Puredata of ik daar iets in kan maken. Ik had een idee daarvoor maar de post van olafmol bracht me op een beter idee.

je kunt altijd nog een hardware sequencertje als master voor ableton live gebruiken.....als je op die hardware sequencer wel prettig het tempo kunt veranderen/nudgen dan ben je klaar....

Puredata timecode laten zenden met een controller. 2 faders, eentje voor het ruwe tempo en een voor fijnstelling. 5 knoppen, 1 voor start, 1 voor stop, 1 voor song position, 1 voor nudge up en 1 voor nudge down. Moet te doen zijn.
Watch this space. :)

Het antwoord is heel simpel en heb ik op het ableton forum al eens uitgelegd ..

Gewoon een kleine midicontroller .. voor 80 euro heb ja al wel iets .. ik raad echter een UC33 aan ..
Die schuiven kun je zoals een technics laten werken .. naar boven trager naar beneden sneller ..

Je weet wel ongeveer op welke tempo je aan het draaien bent en anders lees je het
wel ergens af van je mixer of je laat de metronoom wat lopen .. Ik gok dat het hier
om sets gaat met een constant tempo of toch ongeveer maar 5 a 10 bpm verschil.

In het Ableton Arrange venster vind je onderaan ergens een vakje waar je het minimum
en het maximum tempo kan ingeven .. laten we zeggen 125 tot 133 als voorbeeld.

Nu ga je via midi button een slider assignen aan het tempovakje en klaar ..
Nog effe op de UC33 op CHANNEL ASSIGN en RECALL tesamen duwen (drawbar) en
je fader die je gekozen hebt is nu je pitch slider van Ableton .. net zoals bij een 1200.

Je kan als je echt heel strak werkt en op het zelfde tempo kan mixen gedurende
een hele set .. laten we zeggen 130Bpm .. je minimum en maximum op 128 tot 132
zetten en dan heb je echt supernauwkeurigheid .. om 'bij te duwen' gewoon effe
het tempo aanklikken en met je toetsenbord pijltjes van je laptop 1tje nudgen en terug ..

Zo werkt ongeveer iedereen wel .. en je hebt ineens knoppen zat voor je efx in Ableton.

Als je iets niet snapt vraag je het maar ..

Fred.

Back