Re: help, knopjes
Origineel geplaatst door cloudman
Is het niet zo, dat het gevaar op een totaal onaanhoorbaar atonaal gebrul met synthesizers enorm groot is?
Met FM synthesizers is een groot deel van het spectrum gewoon ruis. Atonaal gebrul krijg je pas bij het veranderen van de oscillator tracking (dus dat en zoals Pjotr al zegt, oscillators moduleren (nouja, tenminste de pitch, niet de PWM

).
Wat is de kans, niets wetende en je aantrekkende van soundsynthese regeltjes,
dat "dat megacool geluid" uit je synth rolt?
De TB-303 was megacool omdat 't tempo opeens omhoog ging en mensen tijdens het spelen van een sequence opeens aan de knoppen gingen draaien. De superzaag was megacool omdat 't een preset was op een synth waar men eigenlijk die 7 zagen in had gesmeten om het geluid kunstmatig aan te dikken - een soort polyfone unisono, net zoals de chorus op de Juno - verberg een tekort door een trucje. De SolidBass was ook gewoon een preset. De hoover was ook gewoon een preset. De hele 909 is gevuld met presets die je eigenlijk maar beperkt kan aanpassen.
Alles wat je nodig hebt om iets cool te maken is je eigen creativiteit (en een hit ermee scoren helpt ook).
voor sommigen is trial and error de beste leerschool, los van massa's theorieën...
anderen verkiezen de theorie of de workshop... hoe deden de ouden dat, de creaturen
uit de tijd van de oorspronkelijke detroit house en dergelijke?
Presets gebruiken en als dat begon te vervelen aan knopjes draaien.
Zo simpel is het. Niet op een of ander internet forum vragen waar je coole sounds kunt kopen/downloaden/wat je moet kopen voor coole sounds, nee - zelf aan de slag.
Hoe gingen de gebroeders Kraftwerk te werk?
Dan moet je goed luisteren naar de muziek en kijken wat voor gear er is. Kraftwerk heeft vaak relatief simpele sounds maar 't is gewoon hardstikke goed in elkaar gezet (songwriter skills), en het helpt ook als je pionier bent

.
Wat is cool? Een dikke hit scoren met een gimmick (superzaag) of je eigen ding doen? Vind 't zelf uit

.
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Carlos stelt dat je een systeem de ruimte moet geven, dus draaien tot je het juiste effect hebt en dan een stukkie terug draaien met die knop, dan ontstaat er ruimte in de modulaties.
Ik heb hier wat spul van Wendy liggen, maar ik hoor verdacht weinig modulatie - wel een hele hoop geweldig sounddesign maar weinig tweaken (LFO's? Waar?) - en of dat van de theorie of de praktijk af komt weet ik niet. Ik denk beiden, gezien het white-lab coat gehalte van modulaire synths.
Wat dat betreft is Golliwog's Cakewalk van Tomita een beter voorbeeld - daar wordt veel meer gemoduleerd.