Storende bas?

Naton.Rozenburg

Ouwe rot
Onder welke frequentie zou ik een mix moeten filteren om te lage frequenties te voorkomen? 100 Herts? Want de meeste boxen zullen alleen maar vervorming geven bij het afspelen van een mix met bereik 0-25000 Herts.

Ik zou ergens t/m 200 Hz pakken om de ergste basdreunen eruit te halen; in kleine kamers / studiootjes treden tot op deze frequentie de ergste staande golven op.

Maar: als je alles wegfiltert dan blijft er weinig over! ;)

Trouwens... tot op 25.000 Hz horen maar bijzonder weinig mensen, als de apparatuur dat al kan weergeven.

Ik heb namelijk eens een track ingeleverd die op mijn hoofdtelefoon (een Beyerdynamic) niet vervormde. Later luisterde ik op een goedkopere audio set en toen hoorde ik een nare vervorming. Daar baalde ik geweldig van ntlk. Dat kan ook gekomen zijn doordat mijn track niet goed 'gemasterd was'. (het was een verzamel CD)

ik hoor het zelf al als ik boven de 30 herts kap. Ik gebruik daarvoor een (goede) Chebychev 1 High pass filter, order 7 (dus niet extreem stijl).

Je hoeft niet alle bas weg te snijden hoor.
Paar dB d'raf knabbelen is vaak al een heel verschil.

Mischien.....

Mischien.....

Misschien een tip....
Ik master thuis op mijn zolder studiootje af op de volgende manier......

1) gespeelde track afspelend op de Spirit Absolute ZerO of enig ander type Nearfield.
2) Vervolgens de bespelende track nog eens afspelen op mijn 10 watt desktop Tannoy speakers.

Als ik namelijk (pre)afmix op mijn Zero's beluister ik wat ik gedaan heb nogeens af op de tannoy's.
Als daar me boxen klappen draai ik simpelweg de volume in eerste instantie iets terug.

Bij verlies van body ,zet ik de volume terug zoals ie was en pas dan de frequentie gebied aan .

Dan weer op de tannoy's ,en dan is het daarna 100% goed.

Dus mijn tip altijd als je afmasterd afluistern op 2 verschillende paar boxen(1 xNearfields) en 1x simpele 5/10 watt speakers.

Mzzllll........Bleep!.....Bleep!! :halleluja :halleluja :halleluja

Mishien helpt een 31bads eq wel of acoestishedemping.
Met een goede koptelefoon kan je ook goed geluid definieren.

Origineel geplaatst door Hanz
s... tot op 25.000 Hz horen maar bijzonder weinig mensen, als de apparatuur dat al kan weergeven.
Volgens mij niemand gemiddelde mens tot 16000 - 17000 Hz. Daarboven uitzondering hoogstens tot 18000.

Schijnt dat babies / kinderen tot aanmerkelijk hoger horen. (> 22.000 Hz).
Maar het neemt naar verluidt inderdaad zelfs bij 'normaal gebruik' af.

Ik heb toevallig gisteren nog even getest .. en na 13000 Hertz hoor ik toch niks meer. Kan ook aan versleten boxen liggen hoor.:gaap:

Back