Help !!! Remix maken met Traktor 4

Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp eens nodig...
Heb ooit in 2011 een Dj Controller voor Traktor gekocht maar ben bij het produceren gebleven en van mixen met Traktor is er eigenlijk nooit iets in huis gekomen.
Nu heb ik hem voor een half jaar uitgeleend aan mijn neefje van 16 die een paar vrienden heeft die dit ook deden en hij wou leren draaien.

Gisteren stuurde hij mij een 9 minuten Drum&Bass mix die hij als experiment had opgenomen:

Persoonlijk vond ik dat het op niet veel trok...zowel de overgangen die hij had gemaakt, maar ik hoorde ook dat hij geen fx gebruikte.
Drum&Bass is niet mijn genre maar omdat het zo drukke muziek is zou ik juist met tempo variaties werken en zo stretch fx of andere stutter fx in de break ofzo.

Tenslotte eindigt die laatste track (RMS - Back To Reality) ook nog zo abrupt, zonder outro dat ik hem een remix wedstrijd heb voorgesteld zodat hij die fx en de rest van traktor wat meer gaat gebruiken.
We maken dus allebei een remix van dat nummer, alles mag, zolang het maar met Traktor gebeurd en ik heb ook veel tijd, tot 1 april.

Maar ik heb zelf dus nog nooit een echte remix gemaakt met een DJ programma...wel al in mijn DAW waar ik op basis van de midi sporen mijn eigen instrumenten toewijs maar dus niet op deze manier.
En alsof dat nog niet genoeg is ga ik het ook nog zonder Dj controller moeten opnemen, want die is dus in bruikleen.

Dus mijn vraag is eigenlijk hoe ik hieraan moet beginnen? Ik heb gisteren al even gekeken naar de soorten tracks in Traktor. Er zijn ook remixdecks, dus ik ben al begonnen met een aantal loopjes te maken en deze naar het remixdeck te slepen. Maar hoe beginnen jullie aan zoiets? Gaan jullie eerst cue-points maken op belangrijke plaatsen in de track? Ik zou ook graag met de bpm willen spelen en de track langzamer afspelen. Dit laatste is op zich geen probleem, ik vermoed dat ik mijn samples op het remixdeck dan wel kan syncen met mijn Trackdeck. Gebruiken jullie dan ook stems? Er is ook een stemdeck, dus ik zou kunnen proberen om de vocals er uit te halen en sommige daarvan te gebruiken voor de intro.
Misschien kan ik ook proberen er ergens nog een eigen bass sample in te mixen of een ander geluid. Ik heb 4 tracks.
Maar moet je dan alles wat je wil doen zoveel keer oefenen tot je het perfect vanbuiten kan en dan opnemen in 1 take? Dat is nog hetgene waar ik het meeste schrik voor heb...

Alle tips zijn welkom :)

dat is wel de essentie van goed leren dj-en
Ok dat begrijp ik, maar het gaat hier niet zozeer om dj-en maar om een remix maken. Ik dacht dat er misschien ook nog andere manieren waren dan 1000x proberen live een remix op te nemen.
Bv.als je een deftig beeld hebt van wat je wil doen, dacht ik dat je mss stukjes kon maken, intro, outro, break, enz en als je die zo hebt zoals je ze wil dan met de 4 sporen aan elkaar mixen? Ik zeg maar wat, geen idee...nog nooit gedaan...maar in mijn hoofd lijkt dat al veel makkelijker. Dan kan je die aparte delen perfectioneren met alle remix elementen en dan moet je bij het aan elkaar mixen misschien op veel minder tegelijk letten? Of hoe zouden jullie het doen?

ik zou het in Ableton maken en dan tussen de andere tracks inmixen. Als je met stems gaat werken kan ik het me wel voorstellen in dj software, dat je de vrijheid hebt in de opbouw van een nummer. Maar echt een intro outro etc, dat zijn meer 'stukjes nummer' die direct na elkaar komen, niet echt iets om mee te mixen. Of ik begrijp je verkeerd ;).

Neenee je begrijpt het helemaal juist, ik heb ook die insteek omdat ik zoiets in een DAW zou maken. Heb ooit eens Serato Studio geprobeerd. Dat was helemaal perfect om remixen te maken.
Maar aangezien hij dit met Traktor gaat doen om traktor beter te leren kennen wil ik het ook met Traktor maken om het met dezelfde "middelen" te doen. Maar misschien zie ik het gewoon verkeerd en is het ongelooflijk moeilijk met "alleen" een dj programma. Ik zal de komende dagen gewoon eens aan de slag gaan en kijken hoever ik kom. Dan kan ik misschien duidelijker om hulp vragen.

Voor zover ik weet is het dus vooral interessant om met stems en one-shots/loops te werken. Dus bv 1 track je beat, 1 track je vocals, 1 track synths, etc. Eventueel wat risers en fx geluidjes als one shots die je kunt triggeren. Dan kan je 'live' je track remixen en de losse sporen apart loopen. En dan komt daar wat oefening bij om dat ook een beetje op een leuke manier te doen gok ik :)

Oei.

Je neefje uitdagen en vervolgens hier om hulp vragen - die volgorde kon handiger :D Wel superleuk en leerzaam.

In essentie vraag je hoe je een productie kunt bouwen met een DJ-tool. Dus je begint al met een handicap. Maar, inderdaad, je zou een heel eind moeten kunnen komen.

Zo als eerste gedachte: losse stems regelen (desnoods met een AI-tool) en die verdelen over de decks, waarbij je bepaalde elementen vervangt. Ik zou in elk geval de feedback die je op de mix van je neef hebt, toepassen op je eigen "inzending" (dan kan hij jou daar niet op terugpakken ghehe). En wat @kobuz al aangeeft: Traktor heeft veel opties voor extra fun.

Realtime opnemen, eventueel die opname weer in een deck steken, rinse and repeat. Zou kunnen, maar misschien hebben jullie ook regels afgesproken.

Oei.

Je neefje uitdagen en vervolgens hier om hulp vragen - die volgorde kon handiger :D Wel superleuk en leerzaam.

In essentie vraag je hoe je een productie kunt bouwen met een DJ-tool. Dus je begint al met een handicap. Maar, inderdaad, je zou een heel eind moeten kunnen komen.

Zo als eerste gedachte: losse stems regelen (desnoods met een AI-tool) en die verdelen over de decks, waarbij je bepaalde elementen vervangt. Ik zou in elk geval de feedback die je op de mix van je neef hebt, toepassen op je eigen "inzending" (dan kan hij jou daar niet op terugpakken ghehe). En wat @kobuz al aangeeft: Traktor heeft veel opties voor extra fun.

Realtime opnemen, eventueel die opname weer in een deck steken, rinse and repeat. Zou kunnen, maar misschien hebben jullie ook regels afgesproken.
Hey Stoter,

Bedankt voor de feedback :) De volgorde kon inderdaad handiger hehe :)

De enige regel die we hebben afgesproken is dat we uitsluitend Traktor gebruiken voor die remix.

Ik heb vandaag al een stemdeck gemaakt van de track en vervolgens ook van de originele track want die drum&bass track is al een remix blijkbaar :)

1772276738409.png

Dit ging allemaal via Traktor en daar had ik maar 2 sporen voor nodig. Van de originele track in deck B wil ik samples gaan maken en deze in een remix deck opslaan.
Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is dat je geen samples kan slepen van een stemdeck naar een remixdeck. Die zal ik moeten opnemen met de interne recorder:

1772277005500.png

Ik heb ondertussen ook een geweldige video gevonden over die remixdecks die me echt heeft verdergeholpen:

Je kan gewoon loopjes maken in je trackdeck en die dan naar de remixdeck slepen om maar iets te zeggen :) Maar je kan je loops ook syncen met je track of FX op de aparte samples toepassen.

En je kan de samples ook na elkaar laten afspelen, dus ik zou toch de hele track in stukken kunnen snijden en heel gek gaan doen met alleen die stukjes.

Het enige wat ik nu nog mis is eigenlijk mijn uitgeleende controller...maar gelukkig kan je midi-mappen in Traktor dus ik kan er een BCR2000 midi controller aanhangen voor de EQ en FX zodat ik die aangenamer live kan uittesten.

en zoals jij aangeeft, zeker zorgen dat ik niet dezelfde fouten maak of hij pakt me er op terug ;)

Laatst gewijzigd:
Er is blijkbaar ook een mapping om die loops die je opneemt via de recorder direct in je remixdeck te krijgen met 1 knop:

1772278594586.png

Ik heb ooit met het idee gespeeld om inderdaad korte loopjes of wat langere stems in Traktor dan "live" te gaan afmixen. Zelf nog de IOS app gekocht om traktor mee te bedienen. Op zich leuk, zeker als je een meer dedicated controller hebt, maar uiteindelijk vind ik het uitwerken in de DAW die ik al ken makkelijker, maar het heeft zeker potentie.

Ik heb ooit met het idee gespeeld om inderdaad korte loopjes of wat langere stems in Traktor dan "live" te gaan afmixen. Zelf nog de IOS app gekocht om traktor mee te bedienen. Op zich leuk, zeker als je een meer dedicated controller hebt, maar uiteindelijk vind ik het uitwerken in de DAW die ik al ken makkelijker, maar het heeft zeker potentie.
Ja de potentie is er, soms met workarounds. Ik heb gisteren ontdekt dat je traktor als een sampler kan gebruiken.De looprecorder laat je max 32 beats opnemen maar als je de main sampled kan je de effecten mee opnemen en kan je dus ook resamplen. Die samples kan je allemaal in je remixdecks slepen, elk remixdeck heeft 64 slots en je kan ze na elkaar of tegelijk afspelen. De overgangen doe ik met de quantize functie. Je remixdecks kan je opslaan. Persoonlijk vind ik het alleen heel vervelend dat je elke keer weer je tracks moet gaan laden en bpm en FX instellen als je Traktor opnieuw start, maar zo werkt het nu 1x, het is geen DAW :) Voor FX zijn er wel snapshots trouwens. Ik vind heel de workflow wel veel creatiever en leuker maar in een DAW heb je natuurlijk nog veel meer controle, mogelijkheden en opties om in deatil te gaan.

Laatst gewijzigd:
Back