Master the sound=> Ik word stapelgek.

DrT

Stamgast
Wie wilt er wat tips kwijt aan een hopeloos geval.
Ik heb deze setup.

Mackie 48ch BUS
RME HSDP 9652
Apogee MINI ME
Apogee MINI DAC
3x RME ADI-8
Avalon VT747SP
SPL Vitalizer

Nuendo 3.0
Wavelab 5.0
Mackie HR824
Yamaha NS-10M

Jomox Airbase
Virus C
Korg Z1
Waldorf Micro Q

Mij lukt het nog altijd niet het gene dat ik hoor door mijn monitors fatsoenlijk op te nemen.
Tis triest ja ik weet het, maar ik weet geen raad meer.
Het hoog frequentie gebied beheers ik vrij goed maar het laag niet.
Alle hulp is welkom.
Wat doe ik verkeerd, wat ontbreekt in mijn setup.

Re: Master the sound=> Ik word stapelgek.

Origineel geplaatst door DrT
Wat doe ik verkeerd, wat ontbreekt in mijn setup.

Iemand achter de knoppen die weet wattie doet?

En dat is gewoon te leren hoor, en natuurlijk ook gewoon hard werken.

Mastering Audio - The Art & Science van Bob Katz. Een goed boek over mastering.:geslaagd:

Re: Master the sound=> Ik word stapelgek.

Het hoog frequentie gebied beheers ik vrij goed maar het laag niet.

Dat is natuurlijk wel heel vervelend.. heb je zulke mooie spullen, verwacht je toch ook een beetje dat het lukt.

Op zich wel herkenbaar, ik had met mijn hardware studio (die ik niet meer heb) ook dat ik het laag ook eerst nooit goed opgenomen kreeg, hier wat kleine tips.

- Gooi een compressor op je insert van je bassline
- Gooi een compressor op je insert van je kick
- EQ al het laag weg uit de geluiden waar je toch geen laag van wil horen
- Haal je eindmix door een multiband compressor heen met niet te wilde instellingen

En ook, neem alles niet te hard op, blijf tussen de 3 en 6 db onder je max input level.
Dan kan je de wave file in Wavelab nog een beetje fatsoeneren.

Laatst gewijzigd:
Ok Bob Katz boek is bestelt. Thanks for the tip.

Het geen dat ik uit mijn monitors hoor wil simple weg ook opnemen.
Very weird ik heb bv een heel goede Kick sound die zuiver is en hoorbaar is je weet wel net die transparante klik in het hoog en mooi ronde diep geluid. Ook al neem ik alleen dat op, klinkt ie anders als ik hem weergeef.
Ik zie in Wavelab dat ie verschoven is je weet wel DC offset hij meet aan een kant 0dB onder kant is misschien -3dB. Ik heb zelf de jomox rechtstreeks aangesloten op een apogee/RME steeds weer die rare afbuiging naar boven toe als je weet wat ik bedoel. Ligt dit aan de voeding misschien? Dit neemt verschrikkelijk veel dynamiek weg en geeft een metaal achtige klank.

Heeft er iemand ervaring om zoon verschuiving weg te halen voor dat ik het opneem natuurlijk.
Misschien een betere clock voor meer transparant laag en hoog?

Tis een lange weg dat Masteren. Hoelang hebben jullie er over gedaan.

Studio akoestiek is hier ok veel onevenheden alles staat op spikes. Ook een stukje hout overgelaten.
Ok ook harstikke bedankt aan iedereen die hierop reageert.

Fuse , ik weet wat ik doe tot een bepaalt niveau.
Niveau wil ik nu wat verhogen, ik mix nu op frequenties,volume ik zie veel naar mijn spectrum en vergelijk het met andere schijfjes. Ik zie ook dat mijn schijfjes het van "sommige" commerciele plaatjes kwa klank en volume overeenkomt. Ik ben niet zomaar aan knopjes draaien. Ik vraag me gewoon af hoe je een bepaalde klank krijgt.

Fuse enige goede tips? Voor die trukjes te leren. Het beste zou zijn naast een mastering engineer te zitten maar helaas kan het niet.

De betere plaatjes hebben zoon druk lichte pomp als je weet wat ik bedoel.
Eric prydz heeft natuurlijk wat overdreven maar het is bijna in elke danceplaat terug te vinden.
Ik kan omgaan met simpele stereocompressie maar met sidechaining en multiband heb ik nog niet gexperimenteert. Ik zal dit nog onder de knie moeten hebben voor die extra dBtjes.

Nog veel lere voor den deze.
Thx guys.

Misschien kun je een fragmentje online zetten? En evt een voorbeeld erbij van wat je zoekt qua sound.

De betere plaatjes hebben zoon druk lichte pomp als je weet wat ik bedoel.

:confused:

De BETERE plaatjes hebben die overdreven compressie juist NIET...

R

Origineel geplaatst door Arv
:confused:

De BETERE plaatjes hebben die overdreven compressie juist NIET...

R

er staat toch licht ? dus niet zwaar !

maar dees vind ik vreemd

Dit neemt verschrikkelijk veel dynamiek weg en geeft een metaal achtige klank

metaal achtige klank krijg je bij fase vorming
dus stel je neemt iets opechter wat je opneemt komt ook weer in de tafel terecht en verzorgt een flanger/korte delay in je opnames

ook kan dat zijn tijdens het afspelen
stel dat eht opgenomen hebt en weer afspeelt via je mengtafel
als je input van je geluidskaart nog aanstaat .. wordt het geluid dus nog een keer geroute naar je output van geluidskaart
maar daar komt weer samen met het afspelende geluid wat dus dat metale geluid veroorzaakt ...

succes

DrT,

Ik denk dat je inderdaad in de buurt moet gaan zoeken wat Madr verteld.

Zover als ik je nu kan inschatten inclusief je setup, ben je iemand die goed nadenkt en ook de juiste spullen heeft.
In A/D-conversie zit altijd een kwaliteitsverschil, het wordt altijd minder. Wat jij noemt kan echter nooit veroorzaakt worden door de Apogee alleen. Het zijn goede converters dus dat verschil mag nooit zo groot zijn. Misschien dat je ook eens moet kijken naar je driver of dat allemaal wel lekker werkt.

Dit heeft niets te maken met masteren. Als de boel goed klinkt en je tevreden bent hoe het uit je monitoren komt (mits goede monitoren maar die Mackies zijn behoorlijk goed) zoals bij jou, is het geen master kwestie. D'r zit iets fout bij de opname.

gr. Tom

Dit heeft niets te maken met masteren. Als de boel goed klinkt en je tevreden bent hoe het uit je monitoren komt (mits goede monitoren maar die Mackies zijn behoorlijk goed) zoals bij jou, is het geen master kwestie. D'r zit iets fout bij de opname.

Hier ben ik het dus mee eens .....dit is mijzelf in het recente verleden ook overkomen..:o:
Maar ik kreeg een tip van iemand die me keurig daarop wees.
Bleek IDD dat mijn drivers niet ok waren ingesteld,en was mij audio opname niet correct weergegeven.

Mvgr Bleep!......Bleep!!:dj: :okdan:

Wel dat dynamiek probleem wordt enkel veroorzaakt door de jomox.
Hier haal ik mijn kicks uit maar de jomox heeft op 1 of andere manier een DC offset zo vervelend.
Als ik een juiste kick hoor en ik neem hem op dan krijg ik een kick met een heel zacht metalige hoog waarbij dat ik ook die klik in het hoog verlies.
Dit is dus alleen met jomox he. Met mijn andere synthezisers niks mis.
Thx buddies.

Die "productie geheimen" heb wel gelezen maar vind mijn probleem er niet terug.
But thx for the tip.

Als ik het dus goed begrijp is je probleem niet het masteren zelf maar heb je eigenlijk alleen een probleem met de kick vande airbase?

Probeer die aisbase eens op een andere manier je pc in te krijgen. Zo kan je uitsluiten dat het probleem in je apogee of RME zit. Misschien is die airbase wel gaar.

heb uiteindelijk de jomox eruit gestampt.
Werk nu met een gratis vst plugin ersdrum.
Maar het gekke is dat ik het niet laag genoeg krijg zoals de jomox.

Enige ideeetjes?

Alvast bedankt.

heb uiteindelijk de jomox eruit gestampt.
Werk nu met een gratis vst plugin ersdrum.
Maar het gekke is dat ik het niet laag genoeg krijg zoals de jomox.

Enige ideeetjes?

Alvast bedankt.

Als je vvor een nieuw drumbakkie gaat.
Ik heb hier een jomox en een machinedrum staan en gebruik bijna alleen nog de machinedrum.
En voor mij gaat de machinedrum laag genoeg.

Back