Compressors, info!

gremlin23

Compleet gestoord!
Hey iedereen,

Ik ben al een paar jaar bezig met muziek maar nog nooit echt gebruik gemaakt van compressors.
Ik weet eigenlijk best wel veel van ze af maar heb ze nog nooit op een effectieve wijze weten te gebruiken. Alle verhalen over te veel compressie (niet goed modderig) enz ken ik al.

Kunnen jullie mij een voorbeeld geven met betrekking tot hoe ik snel met een compressor zou kunnen leren om te gaan.
2 tracks, 1 bass ander bass drum en dan compressie of zo..
Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de creatieve eigenschappen van compressie (pumping idee).

Los hiervan, kan iemand mij eengoede prijs/kwaliteit hardware compressor aanbevelen?
TL AUDIO FATMAN 2, is dit wat?

Vriendelijke groeten,

Frederik.

Kunnen jullie mij een voorbeeld geven met betrekking tot hoe ik snel met een compressor zou kunnen leren om te gaan.
2 tracks, 1 bass ander bass drum en dan compressie of zo..
Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de creatieve eigenschappen van compressie (pumping idee).

Begin met een kickdrum. Zet de Kick op 1 en een andere op 3 zodat je twee kicks vlak achter elkaar hoord.
KxKx xxxx xxxx xxxx
Zet de compressor in serie met het geluid.
Start instelling van compressor: Attack en release op minimaal; Ratio op maximaal; Threshold op + 20 dB (maximaal); Gainmakeup op 0. Als je nu de bypass knop indrukt hoor je als het goed is geen verschil met het orgineel.
Draai de Threshold naar beneden (somige moderne compressors hebben deze knop omgedraaid, erg kut als je het mij vraagt) Nu hoor je het geluid zachter worden, als je verder naar beneden draaid stamp je het hele geluid plat. Doe dit maar op dit ogenblik. En draai de Gain makeup omhoog zodat het geluid niet zo heel zacht meer is.
Nu word het tijd voor de Attack knop. Draai deze omhoog en je hoord de Attack terug komen.
Omdar de Release helemaal naar beneden staat hoor je dat de decay van het geluid harder is gevorden, het lijkt te gaan ademen. Dit heet Breathing.
Als je de Release nu omhoog draait verdwijnt langzaam het ademen. Draai de Release verder omhoog en op een gegeven ogenblik hoor je dat de tweede kick zacher word als de eerste. Dit is Pompen.

Tot zover het pompen en ademen van compressors.

Hey Baal-Zebup,

Dit is precies het type voorbeeld/uitleg dat ik nodig had. Door het lezen van jou antwoord en het volgen ervan zal ik in een klap veel meer leren dan van alle artikels waar ze nooit de praktijk uitleggen.
Ik ga het vanavond gelijk uitproberen en dan post ik nog mijn ervaringen:)

Bedankt voor je vriendelijke hulp,

Frederik.

compressen alleen is simpel
probeer eens te sidechainen .. dat geeft een veel vetter effect als je het mij vraagt
je kan wat wat wegdrukt veel beter bepalen en in welke mate
en dus een betere balans maken als je een kick en basslijn samen laat vallen ...
als je simpel wil housen is het pomp effect alleen wel grappig
maar wat je eigenlijk wil is dat alles een eigen plekje krijgt ipv dichtsmeren n.a.v. een overheersende kick ..
dat laatste klinkt namelijk alles behalve natuurlijk
maar goed side chainen kost je wel veel compressoren
voor 1 drumkit + bass kan je er zo 10 nodig hebben als je het goed wil doen

basslijn en kick sidechainen is simpel
2 compressors .. 1 voor kick 1 voor basslijn ... waarbij de basslijn sidechain ingang gevoed wordt door de kick
resultaat is dat de kick altijd even hard is .. en de basslijn bij samenvallen met de kick lichtelijk gecompressed wordt
zodat je geen optelling krijgt van 2 volumes in hetzelfde frequentie gebied ...
Daarnaast klinkt het veel compacter .. bij de juiste instellingen

vooral voor pop,rock,funk en soul is dat erg handig
maar eigenlijk toepasbaar op alles waar dikke drums inzitten met redelijk wat groove
dan beginnen ook basslijn en kick een beter samenspel te krijgen .. vooral als ze net na elkaar zitten
worden ze bij de juiste instelling aan elkaar vastgeplakt

het belangrijkste is gewoon proberen .. maar ik zou me ook effe verdiepen in wat een compressor alleen nu doet
als je dat begrijpt kan je beter toepassen ...

treshold betekent gewoon het dynamiek bereik wat ie compressed of samen drukt
-10 db betekent dat alles van het maximale db niveau (0db dus )- 10 db aangepakt wordt met de compressor
alles onder -10 db blijft ie af

de ratio zorgt voor de hoeveelheid compressie
dus binnen de drempel(threshold dus) van bij 0 tot -10 db
stel dat ie op 1:2 staat wordt alles max -5 db

door je make up gain +5 te zetten verschuiven je alle db's niveau's ... dus ook onder de treshold
als daar ruis of ambience inzit ga je dat dus ook beter horen .. dus pas daar mee op
te veel zorgt voor ruis overkill .. en bij de juiste verhouding kan ie net wa meer leven inzich krijgen
mooie breathen noemen we dat !

succes !

Weet je wat ik nou niet snap?

Weet je wat ik nou niet snap?

Ik heb mn mindprint t-comp op mn mackie tafel staan op de aux send en aux return draai de pot metertjes open
ik zie de compressor uitslaan (letjes) maar hoor het effect helemaal niet in de mix.

Wie weet wat ik moet veranderen bvd.

Re: Weet je wat ik nou niet snap?

Re: Weet je wat ik nou niet snap?

Origineel geplaatst door Synthetic. K
Ik heb mn mindprint t-comp op mn mackie tafel staan op de aux send en aux return draai de pot metertjes open
ik zie de compressor uitslaan (letjes) maar hoor het effect helemaal niet in de mix.

Wie weet wat ik moet veranderen bvd.

Dat komt doordat je de compressor op de aux hebt aangesloten. Je moet compressors altijd in de insert prikken. (Dat staat trouwens netjes beschreven in de manual van je Mackie).

Stel je voor: Wat zou er gebeuren als je een EQ in de aux prikt en laat terug komen op de return. En je draait vervolgens al het hoog uit die EQ?
Denk je dat het hoog uit je mix verdwijnt? Of denk je dat er nog hoog in de mix blijft zitten doordat het droge signaal van het gewone kanaal dat nog doorlaat?
Hetzelfde gebeurt als je een compressor op aux aansluit...dat werkt dus niet.

Succes ermee.

Re: Re: Weet je wat ik nou niet snap?

Re: Re: Weet je wat ik nou niet snap?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Dat komt doordat je de compressor op de aux hebt aangesloten. Je moet compressors altijd in de insert prikken. (Dat staat trouwens netjes beschreven in de manual van je Mackie).

Stel je voor: Wat zou er gebeuren als je een EQ in de aux prikt en laat terug komen op de return. En je draait vervolgens al het hoog uit die EQ?
Denk je dat het hoog uit je mix verdwijnt? Of denk je dat er nog hoog in de mix blijft zitten doordat het droge signaal van het gewone kanaal dat nog doorlaat?
Hetzelfde gebeurt als je een compressor op aux aansluit...dat werkt dus niet.

Succes ermee.

dat eq verhaal is logisch maar als je goed opgelet hebt op dit forum
heb je kunnen lezen dat het mixen van ongecompressed en gecompressed geluid wel gebruikt wordt

de befaamde motown methode .. olaf mol heeft daar al meerdere stukjes over geschreven ..

insert is natuurlijk de meest gangbare manier ..

En ja je moet wel je returns aansluiten natuurlijk
maar het effect via AUX ipv insert klinkt normaliter niet zo heftig als via de insert ...

dat eq verhaal is logisch maar als je goed opgelet hebt op dit forum
heb je kunnen lezen dat het mixen van ongecompressed en gecompressed geluid wel gebruikt wordt

de befaamde motown methode .. olaf mol heeft daar al meerdere stukjes over geschreven ..

Jouw verhaal klopt inderdaad, maar ik heb het express niet opgeschreven om het een beetje simpel te houden.
Synthetic. K schreef namelijk:

En het antwoord op deze vraag ligt ergens in mijn beschrijving...ik denk dat het de snelste manier was om hem ff tot inzicht te laten komen.
Maar nogmaals: JIJ hebt in feite gelijk...de bekende motown methode.
Het verhaal van de EQ is eigenlijk ook niet helemaal correct. Het klopt wel dat het hoog niet verdwijnt, maar het kan natuurlijk een functie hebben...je telt een normaal signaal en een signaal zonder hoog bij elkaar op wat weer resulteert en MEER bass. En naar verhouding dus wel degelijk minder hoog.

Laten we het erop houden dat het allemaal wat te kort door de bocht was wat ik schreef....maar misschien heeft Synthetic. K er toch wat aan.... :)

niet kort door de bocht .. je reactie was prima .. ik geef alleen wat aanvulling :-)

mensen moet eerst maar via insert werken
en later experimenteren via de auxen ..

succes !

Maar simpelweg gezien zijn er dus mensen die eerst iets kopen en zich dan pas gaan afvragen hoe het nou werkt?

Motown methode? Parallel compressen misschien? Erg transparante vorm van compressen. Je mixt het orginele signaal met het gecompreste signaal. Let wel op de fase. Eigenlijk een soort van expanden is dit. Je kan ook een effect op het orginele signaal kunnen gooien (bv reverb), en dit met het gecompreste signaal (zonder effect) mixen. Je hoort het effect dan alleen op het luidere gedeelte van het orginele signaal terwijl het volume van het hele bewerkte signaal hetzelfde is.

Ik sloot zelf m'n compressor, bij gebrek aan insert op m'n mixer, aan op een (pre-fader) AUX send, maar draaide dan de fader dicht, zodat je alleen het '100% wet' signaal hoorde terugkomen op de returns. Op die manier kan je dus ook gewoon een insert nabootsen.

Als je een geluid door een compressor haalt, ontstaat er altijd een tikje vertraging (in de orde van enkele ms.), toch?
Of is dat alleen bij digitale compressors het geval?

In ieder geval: ik weet dat het mengen van het originele geluid met het gecompressde geluid gebeurt, maar introduceer je dan juist (door de vertraging) geen fase problematiek (onderlinge uitdoving)? Ik vond het mengen van dry en wet (compressed) geluid - om bovengenoemde reden- nogal brak klinken. Vergat ik dan iets, wat 'men' by Motown wel deed?

Origineel geplaatst door Hanz
Als je een geluid door een compressor haalt, ontstaat er altijd een tikje vertraging (in de orde van enkele ms.), toch?
Of is dat alleen bij digitale compressors het geval?

Fase verschuivingen treden praktisch overal bij op, maar ik denk dat je hier een denkfoutje maakt. De compressor treedt weliswaard enkele millisecondes later in, maar dat heeft niets te make met het originele signaal. Het enige dat er gebeurt is dat er gedurende die enkele millisecondes een onbewerkt signaal te horen is, daarna gaat de compressor pas in werking. De precieze lengte van die enkele millisecondes stel je in met de "attack" knop en kunnen in feite varieren van microsecondes tot secondes lang.

Digitale compressors hebben natuurlijk wel meer last van vertraging vanwege de AD/DA conversie.

je kunt natuurlijk ook je compressor op een subgroep (insert) gooien van je mixer....dan kun je door een simpele druk op de knop bepalen of je je gecompresste signaal mixt met het origineel of niet...nadeel is dan wel dat eventuele fx die je gebruikt wel op het originele signaal komen...maar das meestal niet zo'n ramp...

De subgroepen zijn perfect voor compressors, want juist wanneer je meerdere drums door 1 compressor gooit, wordt de boel opeens compacter+levendiger.

Maar merken jullie dat een compressor *altijd* het signaal kleurt, ook bij by-pass instellingen? Ik hoor nml een verschil op de subbus MET compressor in bypass mode, en de stereo bus zonder compressor. Ligt dat aan mijn gare gear? Of is dat iets waar je altijd rekening mee moet houden?

Maar merken jullie dat een compressor *altijd* het signaal kleurt, ook bij by-pass instellingen? Ik hoor nml een verschil op de subbus MET compressor in bypass mode, en de stereo bus zonder compressor. Ligt dat aan mijn gare gear? Of is dat iets waar je altijd rekening mee moet houden?

Ja, en dit geld voor bijna alle processors niet alleen voor compressors.
GML en Cranesong hebben redelijk transparante processors.

Origineel geplaatst door maxdox

Volgens mij is dat alleen met wat oudere compressors het geval. Daar gaat het signaal door het cirquit als het apparaat in bypass staat. Bij nieuwere modellen gaat het in bypass gelijk naar de output. Bij die nieuwere modellen gaat het signaal er ook doorheen als het apparaat uit staat.

Origineel geplaatst door Baal-Zebub

kijk iemand die iig weet wat te veel geld is .. wat wilde je ook alweer betalen voor die sp ?

;)

Origineel geplaatst door Baal-Zebub

Bepaalde oude Behringers (jawel..;) ..) hebben wel een zogenaamde 'hard-bypass'....dus kleurt het geluid niet als je bypassed.....

Back