Bassist moeilijk te vinden

Iseldar

Ingeburgerd
Ik wil met een aantal mensen een bandje beginnen, maar het is haast onmogelijk om een bassist te vinden.
Zou ik het tijdelijk kunnen oplossen met mijn nieuwe Korg Triton Extreme? Dus dat ik de baslijnen voor mijn rekening neem. Of is dit niet te doen in band?

Hangt idd van de stijl af. Ik heb met een band ook ooit met dat probleem gezeten - een symfo/prog rock band. Intussen is het zo bepalend voor de bandsound geworden dat we niet anders meer willen.

Luister eens naar The Doors, Ultravox e.d voor voorbeelden, bedenk je dat je het jezelf zo vet als je maar wil kunt maken. Denk ook aan het gevaar dat je met bv een triton makkelijk in en onder het frequentiegebied van de (dubbele?) kick van de drum kunt gaan zitten zodat je daar 1 brei krijgt. Verder is het ook goed om niet altijd een basgitaar te moeten imiteren maar ook de baspartijen op een synthmanier te benaderen.

klopt, idd welke stijl doe je? in 1 band waar ik speel wordt alles bvb door een juno gedaan, maar die past dan ook goed in het plaatje...

ik moet zeggen dat ik vaak schrik van sommige (soft)synths wat voor super bassimulerende (als in de basgitaar:))sounds er uit komen...

en idd, degelijke bassisten (en drummers) zijn doorgaan moeilijk te vinden... tov fuckin' gitaristen... daar vegen ze de stoep mee...

Laatst gewijzigd:
Ik zou als style een beetje richting Rammstein en Rhapsody willen. Dit soort bands hebben echter wel weer gewoon een bassist. Maar bands als Young Gods en A-ha hebben ook weer zonder bassist gewerkt. Ik ben echter nog niet zo'n vergevorderde toetsenist, dus om ook al gelijk baspartijen voor mijn rekening te moeten nemen is me wel iets te gortig eigenlijk. Het liefste speel ik akkoorden (met links) en melodielijnen (met rechts). Baslijnen zijn niet echt zo aan me besteed. Is het mogelijk om gewoon tijdelijk zonder bassist te spelen of is dit toch echt onmisbaar?

idd erg moeilijk een bassist vinden (wij zijn nu met de 6e bassist bezig als we diegene die nooit op zijn komen dagen mee tellen) hoewel een toetsenist nog moeilijker te vinden schijnt te zijn 8). zowiezo moeilijk een muziekant vinden die ook nog lekker in de groep past .

muziek kan wel zonder bass (gitaar of synth) maar gaat wel vervelen , zeker na een paar nummers. drum en bass kan toch echt niet zonder elkaar om lekker te "rocken". ((geheel vrijblijvend mijn meening))

wij oefenen zelf (als we weer eens bassist-loos zijn) met de bas uit de computer (mp3) met een click track.
dit blijft overigens behelpen maar je kan wel gewoon door oefenen tot je eindelijk die/de bassist gevonden hebt.
anders blijf je ook maar stil staan . dit blijft verre van ideaal .

ik zou gewoon verder zoeken en de hoop niet opgeven , plaats advertenties , hang briefjes op in oefenruimtes e.d. in de buurt (niet elke bassist heeft internet).
probeer muziek scholen of prive adressen die bas les geven als je een beginnende bassist zoekt.
of anders misschien nog een toetsenist er bij ? die een bass-line neer kunnen zetten, desnoods wissel je dit af zodat iedereen zijn/haar ei kwijt kan .

het kan heel deprimerend zijn als het lang gaat duren (weten wij alles van ) , maar de aanhouder wint .

succes . :doei:

Origineel geplaatst door bassio

het kan heel deprimerend zijn als het lang gaat duren (weten wij alles van ) , maar de aanhouder wint .

Ik merk dat het na drie jaar erg begint te frustreren om bandloos te zijn. En verder blijf ik de angst houden om door de mand te vallen. Het blijft verder ook zo moeilijk om de juiste mensen te vinden.

Ik heb gisteren voor het eerst in 3 jaar weer in een bandje gespeeld. En wie hield het na een uurtje al voor gezien....? Jawel; de bassist. Echt balen dus, maar hij verziekte ook wel een beetje de sfeer met zijn gesneer.
We hebben nu een drummer, een gitarist en misschien komt er nog een gitarist bij. Ik zit er over te dubben om naast mijn keyboard-synth ook een basgitaar mee te nemen en om bij sommige nummers/sessies te gaan bassen. Ik kan natuurliijk ook wel proberen om op mijn keyboard-synth baslijntjes te spelen (met links), maar dit wordt waarschijnlijk toch nooit zo echt als met echt bassen. En ik vraag me af of ik wel zo strak kan spelen. Ik houd meer van akkoordjes en toonladdertjes. En ik ken, afgezien van The Young Gods, ook geen band waarbij de toetsenist de baslijnen voor zijn rekening neemt.
Al met al is het lullig dat er nu al geen bassist meer is en vermoedelijk word het heel lastig om weer iemand te vinden...

Re: Bassist moeilijk te vinden

Origineel geplaatst door Iseldar
Ik wil met een aantal mensen een bandje beginnen, maar het is haast onmogelijk om een bassist te vinden.
Zou ik het tijdelijk kunnen oplossen met mijn nieuwe Korg Triton Extreme? Dus dat ik de baslijnen voor mijn rekening neem. Of is dit niet te doen in band?

Het is hoe-dan-ook moeilijk om goede muzikanten te vinden. Mijn band zoekt al tijden een goede groovende drummer. Niet te vinden, gewoon...

Maar met een synth kun je al een aardig eind komen. Een paar van mijn meest favoriete funknummers hebben zelfs gewoon een MiniMoog bas! Als je zo'n geluid kunt krijgen uit die Extreme, ben je al een stuk verder.

"Mijn" "band" bestaat momenteel uit de drummer en ikzelf (gitarist, zie <--). De bassist is naar een andere band gegaan nadat we al 2 jaar op zoek waren naar een geschikte toetsenist. Gaat niet echt handig, zo. Ik denk er sterk over om maar zelf actief toetsen te gaan spelen of zelf te bassen, omdat gitaristen in onze stijl (instrumentale progressieve metal/fusion) vast makkelijker te vinden zijn.

Back