Waarom cd's 74 minuten audio bevatten

Vespa

Kaaskop met Afro
Kwam dit tegen..wel leuk feitje over de audiocapaciteit van cd's :)

"Philips wilde aanvankelijk dat de speelduur maximaal 60 minuten zou zijn. Maar de vrouw van
Akio Morita, de oprichter en toenmalig bestuursvoorzitter van Sony, stond er op dat haar favoriete
stuk muziek - de negende symfonie van Beethoven - op één cd zou kunnen. En dat stuk duurt 74 minuten."

Haha, die is goed! Ik vraag me alleen af of dat ook echt de reden is... In ieder geval bestaan er nu allelei standaards voor audio. De standaard voor audio CD's nu (74,xx minuten, 16bit/44,1kHz) is dacht ik de zg. Redbook audio standaard (ik weet niet helemaal zeker meer of dit klopt), en er bestaan ook standaards als de Orangebook en de Yellowbook standaard, maar de verschillen ken ik niet.

Toen ik eens een scriptie over de ontwikkeling van cd's maakte, kwam ik een ander verhaal tegen:

Philips had de CD in ontwikkeling en wist nog niet wat voor capaciteit ze erop moesten zetten.
Ze vroegen het aan een befaamde dirigent en hij zei dat de 9e van Beethoven er in ieder geval op moest kunnen - 74 minuten dus.
Weliswaar hetzelfde stuk muziek, maar een andere bron.
En een dirigent klinkt geloofwaardiger dan de vrouw van de baas van Sony.

jep Herbert von Karajan heette die dirigent

het bovenstaande verhaal klopt. Het gat in een CD is ook precies de grootte van het (helaas overleden) nederlandse dubbeltje. (of was het nu een kwartje)

Was het echt geen kwartje?

7+4=11, iedereen weet toch dat het een waarschuwing was voor 11 september joh! ooohhh ik moet rennen daar komen de zwarte helicopters aan! vlug mijn helm van zilverfolie opzetten!

Origineel geplaatst door olafmol
7+4=11, iedereen weet toch dat het een waarschuwing was voor 11 september joh! ooohhh ik moet rennen daar komen de zwarte helicopters aan! vlug mijn helm van zilverfolie opzetten!

hahaha!

en in de euro's zit zo'n digitale opsporingsstrook!
alles wat digitaal is weggooien en vlucht! ren, ren als de wind! alle kleren uit en het bos in!

bah ik voel me smerig! ik moet urenlang douchen!

Origineel geplaatst door Arveyman
Leuke broodje aap verhalen jongens!
Geen broodje aap, dit stond in de documentatie die ik had opgesnord over de productontwikkeling van de CD.
Stond in een van de technische boeken (dus niet van internet geplukt).

wat ik serieus ff niet snap is waarom er ineens wel cd's zijn die 80 minuten aankunnen terwij het formaat van de cd hetzelfde is..
is het formaat van de "groef" de putjes dus zeg maar kleiner dan ofzo? of was er gewoon altijd al genoeg ruimte over om meer data op kwijt te kunnen

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
De standaard voor audio CD's nu (74,xx minuten, 16bit/44,1kHz) is dacht ik de zg. Redbook audio standaard (ik weet niet helemaal zeker meer of dit klopt), en er bestaan ook standaards als de Orangebook en de Yellowbook standaard, maar de verschillen ken ik niet.

Die "kleurtjes" zijn afgeleid van de kaft die rond de officiële publicaties zat...

Er bestaat nog een ander bekend rood boekje natuurlijk: dat van de Chinese communistische leider Mao... :duivels:
http://www.marxists.org/reference/archive/mao/works/red-book/

RED BOOK - CD Audio
Defined by Philips and Sony in 1980 and published in a red binder, hence Red Book.
Standard needed so a CD made by any manufacturer can be read by any CD player.
Physical Block Structure, 75 blocks are read per second, each block divided into 98 24 byte frames.
Frames are encoded using EFM (Eight to Fourteen Modulation), CIRC (Cross Interleaved Reed Solomon Code) codes are inserted for error detection and correction.

YELLOW BOOK Standard
Sony and Philips found that error rates on audio CDs were low, decided to use them for computer data.
1983 Yellow Standard for CD-ROM announced as an extension of the CD Audio standard.
An extra layer of error correction was added.
Has 2 modes, mode 2 has less error correction and more data
"Mixed mode" disc has both audio and CD-ROM block structure on different tracks.

ORANGE BOOK Standard
Announced in 1990 to address the new recordable optical media and provide specifications for incremental writes.
Divided into 2 parts, Compact Disc-Magneto Optical (CD-MO) and Compact Disc-Write Once (CD-WO)
Covers Multi-session discs, such as the Kodak Photo CD.

GREEN Book Standard
Announced in 1986 to help with synchronization of audio and data tracks.
CD-I (Compact Disc-Interactive) built on the CD-ROM mode 2 block structure and interleaves audio and data. Also has 2 modes, mode 1 with additional EDC/ECC codes, mode 2 without. :geslaagd:

Synic> okee, ik geloof het.

Goose> komt dat niet omdat ze steeds verder naar de rand toe volschrijven?

Back