patchbay vraagje. Patchen terwijl de boel aanstaat, mag dat?

rhodes

Rhythmatic Movements
Hoi,

Heb al even op het forum lopen zoeken, maar geen antwoord kunnen vinden.

Wat ik me afvraag is hetvolgende: Als je een patchbay gebruikt, kan je dan gewoon voorop patchen terwijl je apparatuur aanstaat?

Het lijkt me van wel, maar ik wil het toch even checken.

gr,
Rhodes

lijkt me geen probleem tenzij het om speakers gaat. zet dan eerst je versterker uit!
je kan, mocht je het zekere voor het onzekere willen nemen, natuurlijk wel eerst de schuif van je mixer naar beneden schuiven of het des betreffende mixer kanaal muten om eventuele plopjes tegen te gaan.

Ik doe t altijd tewerijl alles aan/open staat.
Merk wel verschil tussen verschillende merken patch bays. Zo be ik 2 samson patchbays staan . Die veroorzaken helemaal geen geluid bij het omprikken. Een behringer ultrapatch die ook in hetzelfde tack hangt veroorzaakt wel klikken en plops bij het ompatchen. Strange maar waar.

Dus het 'live' patchen (terwijl alles aan staat is een), kan dus geen kwaad voor je apparatuur?

Thanks Traxopia, voor de info over de samson / behringer verschillen, handig om te weten voordat ik er eentje ga checken.

Ik wilde zoals zovelen voor een behringer produkt gaan, maar (te verwachten misschien) als behringer probs & plops geven, dan skip ik die toch maar.

Merk wel verschil tussen verschillende merken patch bays. Zo be ik 2 samson patchbays staan . Die veroorzaken helemaal geen geluid bij het omprikken. Een behringer ultrapatch die ook in hetzelfde tack hangt veroorzaakt wel klikken en plops bij het ompatchen. Strange maar waar.

En als je alle apparatuur die aan de Samson hangt aan de Behringer hangt en andersom, zitten de pops en kliks dan nog steeds in de Behringer, of verhuizen die mee? Oftewel, ligt het aan de patchbays, of aan potentiaalverschillen in de aparatuur die er toevallig net aan hangt?
Ander vraag: zijn die Samsons toevallig balanced en de Behringer niet?

Mijn ultrapatch popt en klikt helemaal niet namelijk. Lijkt me ook vrij moeilijk voor een passieve component, om uit niets zomaar audio te genereren...

volgens mij heeft het alleen te maken met dat bij de behringer de bussen waar de pluggen in gaan een stukje naar buiten steken. Zo maakt vaak de tip van de plug al contact met de ring die naar buiten steekt. Dit kan wat brom veroozaken. Bij de samson zit dat iets netter in elkaar. Die samsons zijn idd gebalanceerd maar ik heb ze niet gebalanceerd aangesloten.

Overigens is live patchen bij de behringer ook geen probleem hoor. Je moet alleen iets voorzichtiger zijn.

Origineel geplaatst door etaoin
Mijn ultrapatch popt en klikt helemaal niet namelijk. Lijkt me ook vrij moeilijk voor een passieve component, om uit niets zomaar audio te genereren...

Als je iets inplugt dan creeër je in feite een stapfunctie (van laag naar hoog zeg maar of omgekeerd als je een kabel uittrekt). Door deze plotse spanningsverandering hoor je een plop in je luidsprekers.

Geen idee waarom je het bij sommige patchbays dan weer niet hoort. Misschien zit er wel een filtertje achter (kan passief zijn)?

Zo maakt vaak de tip van de plug al contact met de ring die naar buiten steekt

Maar bij Jack bussen moet de tip sowieso langs het massa-contact in de bus, dat kan constructie-technisch niet anders. En of dan de bus wel of niet een paar milimeter naar buiten steekt lijkt me irrelevant. De Jacks op mijn Akai S6000 steken net zo ver naar buiten, en dat is toch ook geen goedkope rommel :D Of dat een plop of klik oplevert is voornamelijk afhankelijk van de ontkoppeling van je in- en uitgangen en niet van de patchbay.

Als je iets inplugt dan creeër je in feite een stapfunctie (van laag naar hoog zeg maar of omgekeerd als je een kabel uittrekt). Door deze plotse spanningsverandering hoor je een plop in je luidsprekers.

Hangt er helemaal vanaf wat de spanning is aan beide kanten van de patch of er sprake is van een spanningsverandering natuurlijk.

Geen idee waarom je het bij sommige patchbays dan weer niet hoort. Misschien zit er wel een filtertje achter (kan passief zijn)?

Maar een (passief) filter tast je signaal natuurlijk aan, dat kan nooit de bedoeling zijn van een patchbay.

Ik denk nog steeds dat het voornamelijk afhangt van de ontkoppelingen op de in- en uitgangen van de apparatuur die je eraan hangt.

Origineel geplaatst door etaoin
Maar een (passief) filter tast je signaal natuurlijk aan, dat kan nooit de bedoeling zijn van een patchbay.

Alleen als het breakpoint van de filter in de frequentieband van het audiosignaal ligt natuurlijk. Maar ik denk eigenlijk niet dat er filters inzitten, want zo'n plop ligt tussen 20 en 20000 Hz, anders zouden we ze niet horen.

Back