Mixdowns in Cubase

Naton.Rozenburg

Ouwe rot
Even een vraagje.. als ik in Cubase SL/SX een Mixdown maak naar een Wav file, laten we zeggen 48000 Hz, 32 Bit, is deze Mixdown dan geheel digitaal? Heeft de kwaliteit van een geluidskaart hier invloed op? Het signaal wordt in deze 'rendering' toch niet analoog en gaat niet door de D/A etcetera maar blijft geheel in het digitale domein.

Hmm.. ben ik ook nieuwschierig naar

Ligt dat niet aan het type mixdown?

Je kan namelijk ook kiezen voor een realtime. Volgens mij pakt hij dan een what you hear is what you get en dan niet volledig digitaal.

het lijkt mij dat het gewoon in het digitale domein blijft, en dat de geluidskaart er niet toe doet want die heeft alleen een rol als interface, behalve als je een speciale DSP kaart hebt met effekten...

Of het al dan niet helemaal digitaal gebeurt of niet, kan ik niet zeggen. Alleen stel ik zelf vast dat ik bij een (te) uitgebreid arrangement dat m'n pc niet helemaal meester kan, bij het renderen vaak dezelfde clicks en haperingen hoor die ik (steeds tot grote ergernis) ook bij het beluisteren hoor.

Ja, het signaal blijft volledig digitaal en nee, je geluidskaart heeft hier geen invloed op. Het is puur een optelsom van het aantal te renderen sporen. De enige uitzondering is als je gebruik maakt van analoge inserts, dan speelt voor die kanalen de kwaliteit van de geluidskaart wel een rol.

Origineel geplaatst door consumer
Of het al dan niet helemaal digitaal gebeurt of niet, kan ik niet zeggen. Alleen stel ik zelf vast dat ik bij een (te) uitgebreid arrangement dat m'n pc niet helemaal meester kan, bij het renderen vaak dezelfde clicks en haperingen hoor die ik (steeds tot grote ergernis) ook bij het beluisteren hoor.

Probeer het dan eens met het vinkje 'Realtime export' uit.

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Probeer het dan eens met het vinkje 'Realtime export' uit.

Doe ik altijd, hoor. Ook dan moet ik er bij het renderen steeds voor zorgen dat mijn pc optimaal draait opdat eventuele haperingen niet zouden meegerenderd worden. Maar als ik bovenstaande posts lees kan dat eigenlijk niet...

Als je een overbelasting hebt, dan wordt die tijdens een mixdown natuurlijk ook meegenomen. Haperingen ten gevolge van een te grote hoeveelheid tracks zouden weer niet mogen voorkomen in een bounce. Wat voor 'haperingen' heb je precies? Gebruik je een DSP kaart (bv UAD-1 of Powercore)?

Origineel geplaatst door consumer
Doe ik altijd, hoor. Ook dan moet ik er bij het renderen steeds voor zorgen dat mijn pc optimaal draait opdat eventuele haperingen niet zouden meegerenderd worden. Maar als ik bovenstaande posts lees kan dat eigenlijk niet...

Het zou kunnen dat je al in een eerder stadium pops en clicks hebt opgenomen op een audiospoor.

ik heb ook weleens klikken etcetera gehad, veel tijd in gestoken om dit te verhelpen; niets hielp, en wat bleek : gebeurde alleen als ik online was met mijn computer, dus even offline gaan en ik heb er nu geen last meer van, weet ook niet hoe dit kwam, maar heb er nu geen last meer van dus boeie ook...

Origineel geplaatst door dj sinn
ik heb ook weleens klikken etcetera gehad, veel tijd in gestoken om dit te verhelpen; niets hielp, en wat bleek : gebeurde alleen als ik online was met mijn computer, dus even offline gaan en ik heb er nu geen last meer van, weet ook niet hoe dit kwam, maar heb er nu geen last meer van dus boeie ook...

klinkt als een NIC die resources deelt met je geluidskaart...

ik heb geen huisgenoot die NIC heet???
;)
maar even serieus , wat is een NIC ookal weer (netwerkkaart??) en hoe kan ik dit 'probleem 'eventueel oplossen??

idd Netwerkkaart...

Network
Interface
Card

Boekje van je moederbord zoeken. Naar de Bladzijdes gaan waar staat beschreven welke PCI-sloten met elkaar gedeeld zijn... (meestal sowieso PCI1 met je AGP...etc etc)
Als je daarna zeker weet welke PCI sloten je kan gebruiken zorg je dat (vanaf het AGP-slot geteld) je in het eerste vrije (dus niet gedeeld ;))PCI-slot je Audiokaart stopt. Pas in de volgende je NIC....

[ontopic]geen last van.....gebruik een hardwaresequencer en neem alles in één keer op.... 8o)[/ontopic]

Bij mij is het in elk geval puur overbelasting en heeft het niets te maken met de gedeelde resources, alhoewel ik wel internet gebruik op mijn audio-pc - geen goed idee, maar ik kan niet anders. Dat haperingen vaak mee gerenderd werden - de laatste tijd heb ik het minder voor omdat ik 'economischer' om spring met mijn arrangement - blijft voor mij een raadsel, want dat een hele track in een half minuutje gerenderd kan worden, kan alleen maar betekenen dat het digitaal gebeurt. En als dat zo is, dan zou ik enkel kunnen aannemen dat het renderen gewoon wat langer duurt...

Back