drumpads midi implementation

m-prez

Stamgast
Ik heb een drumcomputer gekocht met pads die ik wil gebruiken als midi controller.
De handleiding is vrij beperkt, maar er zit wél een midi implementation chart bij.
Nu zou ik graag weten wat ik er allemaal mee kan.

Ik zal mijn sequencer moeten instellen om te ontvangen op midi channel 10.
Maar zal mijn software (in dit geval NI battery) ook velocity ontvangen
en de samples volledig triggeren volgens deze chart??

drum.jpg

midi.jpg

je kan enkel note on zenden met dat ding
Is zeker wel geschikt voor percussie en andere drumgeluiden
... Of ie aanslaggevoelig is moet je maar ff proberen

Wat ik kan opmaken uit die tabel:

- Zendt op MIDI kanaal 10
- Verzendt noten 1-76 (Midi heeft 128 noten)
- Verzendt Velocity op Note On
- Kan CC 0 besturen
- Kan Program Changes verzenden

Dus hij zendt Velocity uit. Wel moet je proberen eerst welke drumpad welke noot verzendt. Daarna kun je samples mappen.

P.S.: 1-76 is dus niet velocity

Ik heb een gelijkaardig ding van Yamaha. Dat heeft wel degelijk velocity, beperkt tot 7 levels.

Maar dat is toch simpel om te testen? Zet het ding aan, er zitten duidelijk luidsprekers in, en tik er op!

Hallo M-press,

Van welk merk is dit apparaat?

Ik ben nieuwschierig naar de prijs. Drumtriggers zou ik namelijk ook graag willen hebben (todat mijn roland v-drums set bij elkaar gespaard is..*D ) en wanneer dit ding niet te duur is zou dat natuurlijk helemaal geweldig zijn. Ik vind zo'n mpc namelijk wel cool, maar de prijs minder.

En eh, laat ook vooral weten wat je vind van het ding na spelen. Dingen die ik zou willen weten:

- Aanslag gevoeligheid
- Stuurt het ding ook echt alle noten uit die je speelt wanneer je bijvoorbeeld roffelt (korte interval)
- Kun je het ding ook met je handen bespelen

Groeten,

Symen

Origineel geplaatst door Symen
Dingen die ik zou willen weten:

- Aanslag gevoeligheid
- Stuurt het ding ook echt alle noten uit die je speelt wanneer je bijvoorbeeld roffelt (korte interval)
- Kun je het ding ook met je handen bespelen

Groeten,

Symen

Vorige week heb ik voor 250 euro's de Yamaha DD-55 aangeschaft; die heeft dat allemaal dus.
Hij heeft 7 pads plus een aanslag gevoelig basdrum pedaal, en een hihat pedaal.
Je kunt deze met stokken bespelen, of in de 'hand' mode zetten, en dus met je vingers bespelen.
Snelle roffels is geen probleem.

De DD-55 zendt al zijn data op midi kanaal 10 uit, maar dat is vrij eenvoudig te veranderen:
de freeware applicaties MIDI Yoke en MIDI OX kunnen samen de inkomende midi data re-mappen; zodat je deze real time kunt toewijzen aan een kanaal, en MIDI noot, van jouw keuze.

Voorbeeldje; ik kan nu met mijn DD-55 bijvoorbeeld de microTonic aansturen, mmar ook andere drum VSTi's, Roland VSC en zelfs syths VSTi's (je hoort alleen one shots; omdat de DD-55 in principe na de note on ook weer een note off geeft).

Ik ben nog aan het experimenteren om soundfonts aan te sturen met de DD-55, als dat zou kunnen ben ik helemaal blij!

Mocht je de DD-55 aanschaffen, overweeg dan een snare stand te kopen; daar past hij precies op, en dan heb je voor een paar tientjes een mooie compacte stand.

Hermax bedankt voor de info!

MrM, klinkt goed!

Dat is inderdaad het bestuderen waard, alhoewel de prijs van de (waarschijnlijk brakkere) Thomann bij mij ook nog steeds nieuwsgierigheid opwekt.

Een snarestand heb ik wel. Sterker nog, ik heb nog een zeer compleet drumstel staan.

Helaas kan ik die op het moment niet gebruiken i.v.m. buren boven onder en aan beide kanten naast ons. Erg jammer, daarom ben ik nu dus ook voor een drumstel met een volumeknop en koptelefoon uitgang aan het sparen ;)

Maar ik zal in ieder geval de Yamaha DD-55 eens gaan testen in de muziekwinkel! :W

Qua velocity:
De pads zijn heel goed qua velocity sensitivity (van heel stil tot heel luid)
Je moet behoorlijk hard meppen ook om de hoogste velocity eruit te krijgen.
Roffels lukken ook, maar heb nog niet geprobeerd om ze te sequencen.
Bij dit medeli setje is de kick pedal Niet velocity-sensitive.

Qua midi:
het apparaat zendt nu alles perfect door(kanaal 10)!
Goedkoop mpc-alternatief
(hoewel dit toestel wat meer oefening vraagt)

Gebruiksgemak:
Nu nog iets maken om die gare pedaaltjes op de goeie plek te houden en mss zelf een stand maken (voorlopig kartonnen doos) 8) . Zal behoorlijk wat oefenen zijn om deftig met die pedaaltjes te leren triggeren.

Qua sounds:
goed genoeg om te oefenen... , zelf samplen als het voor een track!

-------------

BTW: ik zou graag de velocity van de inkomende noten verhogen met bvb 30
in Ableton live en Cubase sx zodat ik minder hard moet meppen om hoge velocities
te krijgen tijdens het sequencen.

Weet iemand hoe dit moet?

Origineel geplaatst door m-prez
BTW: ik zou graag de velocity van de inkomende noten verhogen met bvb 30
in Ableton live en Cubase sx zodat ik minder hard moet meppen om hoge velocities
te krijgen tijdens het sequencen.

Weet iemand hoe dit moet?

Je kunt bij elke MIDI track toch gewoon de velocity instellen op bijvoorbeeld '+ 30', dan worden alle waarden met 30 verhoogd.
In Logic kan dat in elk geval wel; waarbij nooit de waarde van 127 kan worden overschreden uiteraard. Tevens kun je 'dynamics' instellen, waardoor de luide noten nog luider worden, en de zachte noten nog zachter. Een combinatie van deze twee zorgt voor een gegarandeerd minimaal of maximaal nivo, met behoud van dynamiek.

Quotje uit mijn eigen Logic aantekeningen:
velocity => plus of min 96, alles harder of zachter (binnen de 0 tot 127 grenzen)
dynamics => de dynamiek wordt minder (-%) of meer (+%), FIX geeft alle noten de velocity waarde 64

Ik denk dat in Cubase deze optie te vinden is vlak bij de transpose mogelijkheid.

Origineel geplaatst door MrM
Je kunt bij elke MIDI track toch gewoon de velocity instellen op bijvoorbeeld '+ 30', dan worden alle waarden met 30 verhoogd.
In Logic kan dat in elk geval wel; waarbij nooit de waarde van 127 kan worden overschreden uiteraard. Tevens kun je 'dynamics' instellen, waardoor de luide noten nog luider worden, en de zachte noten nog zachter. Een combinatie van deze twee zorgt voor een gegarandeerd minimaal of maximaal nivo, met behoud van dynamiek.

Quotje uit mijn eigen Logic aantekeningen:
velocity => plus of min 96, alles harder of zachter (binnen de 0 tot 127 grenzen)
dynamics => de dynamiek wordt minder (-%) of meer (+%), FIX geeft alle noten de velocity waarde 64

Ik denk dat in Cubase deze optie te vinden is vlak bij de transpose mogelijkheid.

ok thx, ben al blij dat het mogelijk is, ff die manual doorzoeken.

Kan ik deze drumcomputer op een stand monteren? Op een kartonnen doos drummen is nogal crappy :D

Heb zelf al een ideetje om via een ronde stalen tafelpoot een stand te maken met bovenaan en onderaan een plank, maar mss is er wel iets beters op de markt.

Zie hier onderkant:

ddrum1.jpg

ddrum2.jpg

Als je de schroeven er uit haalt, en er een soldeerlip aan doet en dan weer terug schroeft kun je alles met ijzerdraad vast maken.
Een soldeerlip haal je bij de elektronica boer; deze heeft een M3 of M4 gat aan de ene kant, en een gat aan de andere kant dat iets ruimer is dan een koperdraad diameter.

Ik zal zo een foto plaatsen...

Origineel geplaatst door MrM
Als je de schroeven er uit haalt, en er een soldeerlip aan doet en dan weer terug schroeft kun je alles met ijzerdraad vast maken.
Een soldeerlip haal je bij de elektronica boer; deze heeft een M3 of M4 gat aan de ene kant, en een gat aan de andere kant dat iets ruimer is dan een koperdraad diameter.

Ik zal zo een foto plaatsen...

Dus de drie schroeven in de midden die precies een driehoek vormen,
Daaraan lipjes en die lipjes via koperdraad vastmaken aan een snarestand?

Ik had meer iets in gedachten van een snare stand; en dan bij elke poot van de snarestand 2 soldeerlippen met een stukkie ijzerdraad ertussen dat een lus vormt en zo de drumkit op zijn plek houdt. Zie bijlage...

In principe klemt een snare stand hem met 2 poten stevig vast, de derde behoeft een draadje.
De reden dat mijn kit met 3 draden vast staat; ik heb katten :)

Zoals je ziet is mijn ijzerdraad blauw gekleurd; ik namelijk gewoon 'montage draad' genomen omdat dit voorzien is van plastic en dus niet scherp! Je kunt het ook in zwart krijgen, vraag maar aan de elektronica boer...

Aanzicht Links-voor (Rechts voor is identiek)

Attachments

• 1802.jpg
    1802.jpg
    94,1 KB · Bekeken: 122
Laatst gewijzigd:
haha, had er geen flauw benul van hoe een snare stand eruit ziet :) .

zo dus, moet wel lukken denk ik

De snare stand past precise in de gaten van de DD55 bij mij in ieder geval. Geen gedoe met touwtjes.

Back