Boss dr doosjes

cloudman

ex nihilo creatum ens
Hoi,

geen idee of er al een thread over is.
Ik zocht al flink wat op, en kwam veelal uit bij de dr660 die door iedereen hoog gewardeerd wordt.

nu vroeg ik me af, wat zijn jullie meningen over de andere drumdoosjes van hen?
bijvoorbeeld de dr202? schijnt dat die zo sist en hist en wat weet ik nog en dat de geluiden brak zijn?

en de dr110? de samples van smackos z'n site zijn hemels... maar andere samples op het net dan weer niet :D

anyway, laat je gaan, in deze thread over de boss dr doosjes :)

Hoi,

Ik heb in het verleden meerdere DR boxjes gehad van Boss. Begonnen met de Boss DR220A en DR220E (een paar keer), daarna de Boss DR550, de DR660, de DR670 maar ook de DR202. Ik vind ze allemaal heel erg goed klinken, zelfs de DR220 serie (makkelijk in je binnenzak mee te nemen). Ze zijn ook gemakkelijk programmeerbaar en syncen goed met andere apparaten zoals sequencers (bijv. de Korg EA1 werken ze perfect mee - althans, de midi-apparaten, de DR220 serie had alleen trigger in (of out??) zodat deze aan de oudere synthesizer zoals de Roland SH101 goed konden werken). En qua prijs waren deze bakjes best lekker.
Alleen de DR770 en de nieuwste (de DR800) ken ik niet, maar ik denk dat deze nog een stuk beter zijn dan hun voorgangers.

Phochos:D

Dag Phochos!! bedankt voor je inbreng!

de dr660 heb ik ooit eventjes gehad. Ik vond hem goeie geluiden hebben, maar geen overtuigende
punchy basdrums of kicks. (die de mc307, totaal ander apparaat, maar ook samples, bvb wel heeft).
Voorts weinig aan te merken eigenlijk.

de dr202 lijkt me wel wat. leuk speeltje waar je veel mee kan, maar hij schijnt zo te ruisen he.
als de drumsounds degelijk en plentyfull zijn, overweeg ik nog zo'n bakje :)

Het lijkt me wel aangewezen om bij midi-spullen te blijven als ik dat zo lees. syncen is niet altijd even handig
vrees ik.

Voor live gebruik is de DR-202 misschien wel geschikt, voor studiowerk vind ik 'm toch minder. De DR-202 heeft een nogal wazige MIDI implementatie. Je hebt slechts 1 octaaf waaronder je een aantal drumgeluiden kunt plaatsen (ok, en verderop nog een aantal rolls). Verder is bassline aan de drumkit gekoppeld.
Ofwel, even snel wisselen is er niet bij, tenzij je vooraf aan de slag gaat met programmeren.
Het is een leuk bakje voor extra, enigszins lo-fi drums die je in je andere synths niet hebt.
Er is overigens wel een leuke hack voor de DR-202: http://www.geocities.com/nolockglock/29aDR202.htm :)

Origineel geplaatst door MSXUser
Voor live gebruik is de DR-202 misschien wel geschikt, voor studiowerk vind ik 'm toch minder. De DR-202 heeft een nogal wazige MIDI implementatie. Je hebt slechts 1 octaaf waaronder je een aantal drumgeluiden kunt plaatsen (ok, en verderop nog een aantal rolls). Verder is bassline aan de drumkit gekoppeld.
Ofwel, even snel wisselen is er niet bij, tenzij je vooraf aan de slag gaat met programmeren.
Het is een leuk bakje voor extra, enigszins lo-fi drums die je in je andere synths niet hebt.
Er is overigens wel een leuke hack voor de DR-202: http://www.geocities.com/nolockglock/29aDR202.htm :)

De bassline is niet aan de drumkit gekoppeld en is vrij eenvoudig te veranderen. dat geld overigens voor alle drumgeluiden. Je kunt vrij eenvoudig je eigen drumkits samenstellen. Ik heb de dr-202 een paar jaar live gebruikt in combinatie met een roland ms-1 sampler. De sequenser heeft namelijk 3 sporen, een voor drum, een voor bas en voor een extern spoor waar ik m´n ms op aansloot. het leuke van dr-202 vond ik dat je een een rytme helemaal kon opbouwen dmv de muteknoppen. Ook kun je elk geluid apart of alle geluiden tesamen dmv de realtimeknoppen veranderen.
Ik heb er altijd met veel plezier mee gewerkt. Hij ruist inderdaad wel wat

allemaal zeer cool om te weten. ook die uitleg van de dr-hacker! (thx voor de link, kan nog van pas komen)

de dr202 lijkt mij ook wel een leuk doosje, maar lo-fi sampletjes... dus een punchy kick moet je er
niet uithalen. Zit er één in één van de andere dr-doosjes?

(die volgens mij toch flink verschillen van de dr202. zo'n realtime-draaiknopjes zijn best leuk,
en dat octaafje om een melodietje te programmeren ook)

De DR110 is cool, een soort missing link tussen de TR606 en TR808...allles analoog...smudgy hats, lekkere snappy snare and meer....en ook lekker goedkoop vaak. De Dr110 krijgt vaak niet de respect die die verdient...

Origineel geplaatst door reddread
De bassline is niet aan de drumkit gekoppeld en is vrij eenvoudig te veranderen.
Ik bedoel via MIDI. Als je een program change geeft op kanaal 2 (bassline), verandert er niets... tenminste niet op mijn DR-202. Alleen via kanaal 10 kan ik een andere bas krijgen, maar dan verandert de drumkit dus ook.
(heb ik nu een rare 202 of.....?)

DR-55 is natuurlijk een lieve baby-808 danwel het kleine neefje van de CR-68/78 (zelfde manier van programmen, zelfde plopperdeplop soundjes).

Ik vind zowiezo de 'zwarte' Roland / Boss drumbakjes het leukst (CR-serie, 808, DR-55)
Daarna de 'grijze' Roland serie (TR-606, DR-110)
Daarna de 'witte' Roland serie (TR-707/727, TR-909)

Origineel geplaatst door MSXUser
Ik bedoel via MIDI. Als je een program change geeft op kanaal 2 (bassline), verandert er niets... tenminste niet op mijn DR-202. Alleen via kanaal 10 kan ik een andere bas krijgen, maar dan verandert de drumkit dus ook.
(heb ik nu een rare 202 of.....?)

ooww via midi!
heb ik nooit geprobeerd. de dr-202 werkte bij mij als standalone hardwaresequenser, of ik liet hem meelopen met mn kawai Q-80.

Origineel geplaatst door smackos
De DR110 is cool, een soort missing link tussen de TR606 en TR808...allles analoog...smudgy hats, lekkere snappy snare and meer....en ook lekker goedkoop vaak. De Dr110 krijgt vaak niet de respect die die verdient...

die indruk krijg ik ook. Zoals gezegd, ik beluisterde de samples van jouw site. Lekkere klanken zijn het.
a poor man's 808? ;)

Origineel geplaatst door reddread
ooww via midi!
heb ik nooit geprobeerd. de dr-202 werkte bij mij als standalone hardwaresequenser, of ik liet hem meelopen met mn kawai Q-80.

als je die dr202 standalone gebruikt, of laat meelopen met andere dingen, is het op zich een beetje een eenvoudig
te bedienen bakje? En hoe lo-fi zijn de klanken eigenlijk? valt daar iets bruikbaars uit te puren?

verder lijkt de dr-55 me inderdaad iets te hebben van een 808 :)

Ik heb die 770 een keer gechecked maar dat vond ik niks hoor, konk vreselijk dun en had ook een rommelige timing,
De 660 vind ik erg lekker klinken, al zitten er wel erg veel onbruikbare kits in met gruwlijke snares en hihats.

Heeft iemand mischien ervaring met die Zoom RT223 en RT323???? Ik hoorde m een keer bij iemand waar ik wat heb gekocht en hij klonk nogal bruut.

Origineel geplaatst door cloudman
die indruk krijg ik ook. Zoals gezegd, ik beluisterde de samples van jouw site. Lekkere klanken zijn het.
a poor man's 808? ;)

als je die dr202 standalone gebruikt, of laat meelopen met andere dingen, is het op zich een beetje een eenvoudig
te bedienen bakje? En hoe lo-fi zijn de klanken eigenlijk? valt daar iets bruikbaars uit te puren?

verder lijkt de dr-55 me inderdaad iets te hebben van een 808 :)

Ik vind de dr-202 behoorlijk eenvoudig te bedienen. Ik zou de klanken ook niet echt lofi willen noemen, ze zijn misschien wat gewoontjes. met wat knoppendraaien kun je ze echter snel veranderen en dat vind ik het grote pluspunt: de realtime controle. Alle realtime gedraai kun je ook opnemen. Jammer vind ik dat het schermpje niet back-lit is. is live wat onhandig.

Ik heb ook in een ver verleden wel eens zo`n DR202 gehad. Ik vond het erg goedkoop en plat klinken. Kan je beter nog Rebirth/Reason pakket gebruiken. De tweak-knoppen zijn erg leuk, maar het geluid is en blijft zeer matig....Zeker wanneer je hem in de mix gooit.

Zou ik zeker niet kopen.....die DR660 is dan al weer een stuk beter. Je zou ook een R8m of een R8 mk1/2 kunnen checken.

er zijn echt verschillende meningen over het geluid he.
Nu moet ik zeggen, de kick zou ik ergens anders uithalen (sampelen bvb)

ik zal eens moeten zoeken naar samples op het net zeker? kan dat eigenlijk? samples van samples van..

Ik heb nog een vraag over de Boss DR670, weet niet of iemand dit weet. Maar ik weet niet hoe ik de basline op de DR670 kan muten, kan er niets over vinden in de handleiding. Als ik hem aan de Ea1 heb hangen en ik pitch de basline op de Ea1 dan blijft de basline van de 670 gewoon op z'n standaard doorgaan en dan klinkt het dus niet meer.
Wie weet er een oplossing?

Phochos:D

Back