Nog een ouwe laptop liggen? Maak er een splitscreen van!!

meesha74

Muzikant
Ik wilde een splitscreen maken voor Cubase. (arranger op één scherm, mixer op ander). Alleen, dan moest ik een tweede TFT monitor kopen, én een nieuwe videokaart met dualhead. Nou had ik nog een oude laptop liggen (Toshiba 300 mhz, 64 mb ram, 14" scherm). Na effe rondzoeken vond ik een programma waarmee je via een gewoon netwerkkabeltje het scherm van de laptop als splitscreen kon gebruiken van de "main PC". Demo ge-download, installeren, KLAAR!! Ik heb nu een prima werkend splitscreen. (alleen wanneer je vensters gaat verslepen, of re-sizen is er een kleine hapering maar verder worden alle grafische dingen perfect weergegeven!!)

Het programma heet: Maxivista. www.maxivista.com Volledige versie vanaf $29,95. Da's nog altijd goedkoper dan een nieuwe TFT. (moet je natuurlijk wel een oude laptop hebben liggen / kopen)

laptop_as_monitor.gif

:okdan:

Hmm... ik heb wel een oude laptop, maar dat is er zo een waar je perfect recht voor moet zitten anders zie je niks. Dat heeft dus geen zin. En een laptop neemt net zoveel ruimte in als een CRT scherm dus het zou voor mij ook geen verbetering zijn (ik heb nu 2x 17"CRT)

Ik wacht wel tot de tft schermpjes nog iets goedkoper worden en dan ga ik meteen voor 2x17"tft

Origineel geplaatst door richard2000
Je kan ook een 2e PCI video kaart erbij prikken, werkt perfect bij mij op XP.

dus je hoeft geen speciale videokaart met 2 outs te hebben? Gewoon 2 enkele videokaarten werkt ook?
=)

W00t!

Hele vette vondst dit. Ik ga dit vanavond gelijk ook proberen. Zit namelijk al maanden erover te denken om een extra TFT aan te schaffen + dualhead matrox kaart, maar heb hier ook nog een leuke FujitsuSiemens Lifebook liggen die alleen maar een beetje ligt stof te happen. Ik laat wel even weten of het hier ook lekker werkt.
Cheers.
Joost.

Yep, gewoon PCI videokaart erbij en win XP doet de rest, je heb geen extra progs nodig.

Hou er wel rekening mee dat lang niet alle PCI videokaarten dit ondersteunen. Maar als je er eentje hebt die het kan werkt het inderdaad prima. Overigens gaat een PCI videokaart natuurlijk wel met een eventuele PCI audiokaart vechten om resources.

Origineel geplaatst door jostiii
W00t!

Hele vette vondst dit. Ik ga dit vanavond gelijk ook proberen. Zit namelijk al maanden erover te denken om een extra TFT aan te schaffen + dualhead matrox kaart, maar heb hier ook nog een leuke FujitsuSiemens Lifebook liggen die alleen maar een beetje ligt stof te happen. Ik laat wel even weten of het hier ook lekker werkt.
Cheers.
Joost.

Fijn te horen dat je er wat mee kunt. Ben benieuwd of het werkt. Ik las op hun website dat het met de meest eenvoudige laptop en standaard netwerkje moet lukken. Ik vond het die $39 wel waard. (ik heb de versie die ook remote control functionaliteit heeft.)

:okdan:

Heb het draaien thuis, heb gelijk m'n laptop geintegreerd in mijn setupje zodat het ook echt als een 2e scherm kan functioneren (en tevens is het een goeie "slant" zodat ik mijn Machinedrum beter kan benaderen).

Het enige nadeel wat ik heb ondervonden is: mijn main TFT is 1280x1024 en mijn laptop is 1024x768. Het stretchen van Cubase SX over deze twee schermen gaat niet helemaal lekker. Als ik Ultramon gebruik om te maximizen over alle schermen dan sized hij het scherm in de hoogte naar de laagste resolutie (768 pixels hoog). En dat is weer net niet hoog genoeg om de Cubase mixer fatsoenlijk weer te geven.

Maar wat wel weer handig is, is dat ik SoundDiver en Yamaha StudioManager op het tweede scherm kan draaien voor library en management functies zonder dat ik hoef te alt-tabben. Maar expanded desktops is alleen écht handig als je twee schermen hebt met dezelfde resolutie.

Joost.

Het enige nadeel wat ik heb ondervonden is: mijn main TFT is 1280x1024 en mijn laptop is 1024x768. Het stretchen van Cubase SX over deze twee schermen gaat niet helemaal lekker. Als ik Ultramon gebruik om te maximizen over alle schermen dan sized hij het scherm in de hoogte naar de laagste resolutie (768 pixels hoog). En dat is weer net niet hoog genoeg om de Cubase mixer fatsoenlijk weer te geven.

Joost.

Ja dat heb ik ook. Dat is wel een nadeeltje. Ik heb mijn cubase mixer wat aangepast zodat hij mooi op m'n scherm past. Ik heb hem verkleind zodat alleen de faders zichtbaar zijn. De bovenste 2 expandable stukken zijn weg. Daarvoor in de plaats heb ik altijd de edit van het gesellecteerde kanaal open staan zodat ik alle parameters van dat kanaal zichtbaar heb. Deze staat boven mijn de mixer met daarnaast nog plaats voor evt. een plugin, een timecode vensteren en het markerscherm. Dit allemaal onder een resolutie van 1024x768

split.jpg

Ik moet wel regelmatig door de mixer heen scrollen om van het ene naar het andere kanaal te gaan. (omdat ze er lang niet allemaal op passen). Soms maak ik de kanalen "narrow" zodat er meer op het scherm kunnen. Het is soms effe wat onhandig maar ik ben er wel blij mee!

Thanks voor de tip. Ik ga er vanavond nog eens mee stoeien. Dat ik uiteindelijk die mixer op dat 1024x768 scherm zal krijgen geloof ik wel. Het enige jammere is dan dat op mijn main scherm 1280x1024 maar 768 pixels in gebruik zijn. Of misschien moet ik eens met Ultramon wat gaan kloten om te kijken of dat "maximizen over meerdere monitoren met verschillende resoluties" wat beter kan.

Heb inmiddels Maxivista aangeschaft. Ook die remote control mode is wel koel ;) Ga met je muis naar het andere scherm en bestuur de andere computer ;). Scheelt weer een RealVNC sessie of Remote Desktop verbinding.

Cheers.
Joost.

[B. Het enige jammere is dan dat op mijn main scherm 1280x1024 maar 768 pixels in gebruik zijn. [/B]
Wat bedoel je daarmee? Ik kan op mijn TFT 1280x1024 mijn volledige 1024 pixels gebruiken. Op dit scherm heb ik het arranger scherm helemaal beeldvullend, incl het transport window.

zelf had ik eerst een 2e pci kaart in mijn pc geprikt, en toen er een 2e beeldscherm op aangesloten,ik merkte wel als ik bv: de mixer uit fruityloops naar mijn andere beeldscherm wou slepen kreeg ik happeringen,ook tijdens het afspelen van muziek happerde mijn geluidskaart =(

Origineel geplaatst door meesha74
Wat bedoel je daarmee? Ik kan op mijn TFT 1280x1024 mijn volledige 1024 pixels gebruiken. Op dit scherm heb ik het arranger scherm helemaal beeldvullend, incl het transport window.

PHP:
 tft-1: 1280x1024           lap: 1024x768
.-------------------------.-----------------.
|                         |                 |
|    cubase arranger      |      mixer      |
| - - - - - - - -  - - - -|`----------------'
|                         |
|                         |  <-- ongebruikt
`-------------------------'

Als ik met Ultramon mijn Cubase window "maximize" over meerdere desktops van verschillende resoluties dan schaalt hij de window naar de minimale hoogte (768 dus) zodat op mijn main tft er onderaan dus 256 beeldpunten ongebruikt blijven.

Als ik met Ultramon mijn Cubase window "maximize" over meerdere desktops van verschillende resoluties dan schaalt hij de window naar de minimale hoogte (768 dus) zodat op mijn main tft er onderaan dus 256 beeldpunten ongebruikt blijven. [/B]
Ideale plaats voor een Windows Exploder/Foxzilla van 256 pixels hoog voor het SynthForum :D

Dan moet je geen ultramon gebruiken. Dat doe ik ook niet en ik kan gewoon op mijn tft de volledige resolutie gebruiken. Ik trek het cubase window gewoon door naar de laptop. Daar is dan een gedeelte van die window niet zichtbaar omdat dat buiten de resolutie van het scherm valt. Het mixer window sleep ik dan naar het zichtbare gedeelte op de laptop en resize ik zodat het beeldvullend is.

Cubasesplit.jpg

De mixer is op die manier wel relatief groot voor het laptop scherm want het houdt dezelfde resolutie als op het tft scherm.

Nou het is gelukt heur ;)

Het was inderdaad Ultramon dat een beetje raar deed. Plus ik was vergeten om de mixer en aanverwante windows op 'Always on Top' te zetten, wat ervoor zorgt dat die items niet je cubase window mogen verlaten.

Resultaat is bijgevoegd.

Attachments

• dualscreen.jpg
    dualscreen.jpg
    34,9 KB · Bekeken: 159
...Waar zit die functie "Always on top" eigenlijk? heb net even gezocht maar kan hem niet vinden. Ik neem aan dat met die functie ook de plugin vensters altijd on top blijven? Ik vind het altijd zo onhandig dat, wanneer je net een plugin hebt geopend en je vervolgens even in het arranger window klikt, het plugin venster naar de achtergrond verdwijnt.

Zit het in de preferences?

Back