PWM alleen op square wave?

Maar wat ik me afvraag is wat het klankmatig doet in de audio range, niet zozeer in de control range

Nou, ik vond de shaper-oscillator modules errug handig toen ik bezig was om menselijke stem na te bootsen op de G2.
Je kan zeg maar net ff wat meer de timbres benaderen die je zoekt, maar echt spectaculair is het niet, wel apart.
Het leent zich eigenlijk voor van alles en nog wat, lange 'evolving' pads enzo ook perfect

Misschien dat ik het niet helemaal snap of zo maar op de ION kun je bv. een lfo op een Pulse maar ook op een Saw, Sine Triangel toewijsen en dan heb dus ook zeg maar iets van PWM, toch.

Het lijkt mij als je een LFO aan een andere LFO toewijst dat dat niet de shape veranderd maar de frequency.

Hoe zou je anders een geluid kunnen maken waarvan de LFO steeds langzamer gaat zonder zelf aan die knop te draaien?
(pieuw-wieuw-wieuw-wiiieeeuuuw-wwwwwiiiiiiiiieeeeeeeeeuuuuuuuuuuuuwwww zoiets :D )

Het kan idd ook op een saw....

ik heb het zelf gezien en gehoord bij Rob Papen... hij deed dat met zijn jupiter 8....

Resultaat was niet erg spannend. Hij had ook uitgelegd wat er precies gebeurde maar ik ben dat alweer vergeten

Sync vco 2 met vco 1
Lfo op vco 2 fm
laat alleen vco 2 horen

Dit klinkt als PWM met een zaag

Nog een manier om met zaagtanden te PWMen:

Neem 2 Zaagtanden; detune ze een klein beetje; invert er een en mix bij elkaar.

Dit is de patch

Attachments

• saw pwm.pch2
    961 bytes · Bekeken: 112
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Sync vco 2 met vco 1
Lfo op vco 2 fm
laat alleen vco 2 horen

Dit klinkt als PWM met een zaag

...wat dus tevens wil zeggen dat PWM niets anders is dan een vorm van sync nutuulk...
elke 2 osc synth met sync (die dus standaard geen PWM bezit) kun je toch PWM maken... ik denk aan een JX bijv.

Nee, PWM, Puls Width Modulation de naam zegt het al is alleen op een Pulsgolf mogelijk, een 50% puls is dan een blokgolf, dit kan gewoon met 1 VCO, als deze PWM heeft.
Al het andere wat op driehoek's of zaagtanden wordt gedaan komt ongeveer op hetzelfde neer, maar zou geen PWM horen te heten want het is eigenlijk geen PWM.
Dat bijna elke analoge synth PWM heeft op de blokgolf en niet op andere golfvormen is omdat het technies heel simpel is om een PWM golf te maken uit een zaagtand of driehoek.

Als ik deze discussie doorlees (goede reacties overigens), heb ik de indruk dat er 2 defenities doorelkaar gaan lopen. PWM en shape, dit zijn naar mijn mening toch twee verschillende zaken. Bij PWM verschuift de lengte van de golfvorm immers over de x-as terwijl de hoek met de y-as en amplitude over de y-as onverandert blijft. Met elke andere golfvorm zal zowel de hoek tussen de x-as en y-as veranderen als mede de hoogste positie van de amplitude. Er is imho dan ook spraken van shape modulatie ipv PWM.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Als ik deze discussie doorlees (goede reacties overigens), heb ik de indruk dat er 2 defenities doorelkaar gaan lopen. PWM en shape, dit zijn naar mijn mening toch twee verschillende zaken. Bij PWM verschuift de lengte van de golfvorm immers over de x-as terwijl de hoek met de y-as en amplitude over de y-as onverandert blijft. Met elke andere golfvorm zal zowel de hoek tussen de x-as en y-as veranderen als mede de hoogste positie van de amplitude. Er is imho dan ook spraken van shape modulatie ipv PWM.

Klopt in principe wel... Maar eigenlijk is zowel PWM als Shape een variatie op de formule (op de Ion bestaat PWM dan ook niet, het heet gewoon allemaal 'Shape'). Ik ben even kwijt hoe je ook alweer een blokgolf of een saw in een formule weergeeft, maar het komt er op neer dat de variabelen veranderd worden (bij sinus bijvoorbeeld de 'a' in sin(ax) - vast geen kloppend voorbeeld, maar wiskunde is alweer van vrij lang terug voor mij...). Het gaat vooral om veranderingen in de helling, daardoor krijg je een andere grafiek en dus een ander geluid.

Volgens mij. ;)

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Klopt, maar als je nu eens niet focust op de letterlijke betekenis van PWM en het effect van PWM op de golfvorm die je ziet op een oscilloscoop, maar let op de uiteindelijke frequentieverdeling en hoe het klinkt, dan blijkt dat het mogelijk is met iedere golfvorm (behalve een sinus natuurlijk.

Hier onder zie je de frequentieverdeling van een 50/50 pulse:

Attachments

• file1.gif
    file1.gif
    3 KB · Bekeken: 109
En nu een 10/90 pulse. Je ziet dat de frequentieverdeling veranderd is. En zo'n verandering kun je natuurlijk in principe met iedere golfvorm doen. En als je dit moduleert, heb je "PWM".

nb. Zie ik 't goed, en bevat een 10/90 pulse ook even harmonics?

Attachments

• file2.gif
    file2.gif
    3,4 KB · Bekeken: 120
Phasedistortion is een soort Pulsewdithmodulatie. Maar je mag het natuurlijk geen Pulsewidth noemen, maar wel fase modulatie (of PD) omdat alleen blokgolven een pulse zijn.

Onderwerp: Kan je alleen van een square de pulse width moduleren?

Op al die te gekke Akai synths kan het in ieder geval (ook) WEL. Dus ja...

Origineel geplaatst door ProtoHuman
En nu een 10/90 pulse. Je ziet dat de frequentieverdeling veranderd is. En zo'n verandering kun je natuurlijk in principe met iedere golfvorm doen. En als je dit moduleert, heb je "PWM".

nb. Zie ik 't goed, en bevat een 10/90 pulse ook even harmonics?

Een filter verandert ook de harmonische inhoudt van een complexe golfvorm, evenals EQ's etc. PWM kan je dat dus niet echt noemen. De verandering van pulsbreedte is elektronisch gemakkelijkt te maken, je moet er gewoon voor zorgen dat de schakeling iets sneller of trager omslaat.

Digitaal kan je in principe alles met een golfvorm doen wat je maar wil zonder enige beperkingen. Analoog ga je veel geld en tijd nodig hebben om hetzelfde te doen.

Ik denk dat je het gewoon simpel moet bekijken, alle golfvormen, behalve een sinus dus, worden opgebouwd uit sinussen die hoger liggen dan de gronfreqeuntie, de laagste sinus is dus in principe altijd de grondtoon en alle hogere sinussen zijn harmoniesen.
Sinussen hebben geen harmoniesen en zijn de basis voor alle golfvormen, nou weet ik niet meer exact met welke en hoeveel harmoniesen (hogere sinussen dus) je verschillende golfvormen bouwt maar je kan wel aan de golfvorm zien of er veel harmoniesen in zitten, schuine flanken zoals een driehoek zijn weinig hoge sinussen en dat hoor je ook een driehoek klinkt dof.
Een blokgolf heeft rechte flanken, dus veel hoge sinussen, aan de pulsbreedte kan je zien welke hogere harmoniesen er in zitten een smalle puls heeft weinig "mid" hoge, maar wel veel hoge harmoniesen, en volle blok heeft wel veel "mid" harmoniesen.
Vandaar ook dat een PWM heel vet klinkt en ook heel anders dan een filter, met PWM verander je het hoge fregeuntie spectrum en met een (LPF) filter filter je deze juist weg.
Daarom wordt het ook veel gebruikt, het klinkt goed en was simpel op te wekken in een analoge synth, sterker nog ik vind het een gebrek en een zeer domme besparing als een analoge synth geen PWM heeft.
Andere golfvorm veranderingen zijn vaak ook minder intressant, bv een zaag naar driehoek is een complexere schakeling met gebreken, bv de amplitude veranderd ook en dat wil je juist niet, en de klankverandering kan je ook gedeeltelijk met het filter doen.
Om dit na te kunnen doen zou je eigenlijk een Mega Hammond moeten hebben, voor elke freqeuntie een eigen drawbar dus (om het overzichtelijk te houden) :D wij horen ongeveer van 0 tot 20.000 hertz dus 20.000 drawbars, je laagste drawbar die je kiest is dan je grondtoon en met alle hoger drawbars kan je dan gaan schuiven tot je de juiste golfvorm heb, je bent ff bezig maar je kan alles maken wat je wilt.

Op een PCM gebaseerde synth (Oftwel rompler) kun je ook PWM uitvoeren.
Kwestie van de samples verschuiven in tijd.
Een synth die dat toevallig kan is een Yamaha EX5.
Misschien de G2's ook, maar dan via een ander wiskundig model.

Origineel geplaatst door Sander02
De clavia G2 kan zowat elke golfvorm moduleren met de shaper modules en de uitgebreide Lfo's.

Duh, maar dat verplaatst de verhouding in afstand tussen de positive en negative zero crossings niet omdat die waveshapers op vermenigvuldiging zijn gebazeert en X·0 is altijd nul (kortom je zero crossing blijven altijd waar ze waren). Casio´s phase distortion komt veel dichter bij PWM voor arbitraire wave-forms. Kan ook op de Nord Modular (of op de G2 als je trance maakt) maar dan moet je wel even wat asymetrische wave shaping in je feedbackloop zetten als je je fundamental op z´n plaats wilt houden.

Back