Monitors liggend? of staand???

daar heb je volledig gelijk in mavn.
een fabrikant zoals alesis geeft wel aan dat de monitors op hun kant mogen liggen, ik heb de handleiding er niet bij maar volgens mij staan er nog wel wat richtlijnen bij hieromtrent.

mijn speakers in een van mijn luistersituaties liggen op hun kant. ik geef de voorkeur aan rechtop op statiefjes maar in dit geval is dat ook qua ruimte niet haalbaar. steeds weer compromissen, niet alleen bij speakerbouw en -ontwerp, maar ook bij het inrichten van de ruimte en de monitorplaatsing.

Absoluut. Het heeft ook voornamelijk met budget te maken.

Ik heb ooit les gehad van iemand die voor zijn werk speakers ontwerpt. PA (letterlijk: Stations, luchthavens, enz.), er zijn door hem ontworpen zelfbouwsetjes te koop, en hij heeft aan diverse andere projecten gewerkt. Hij was bijvoorbeeld betrokken bij het ontwerp van de Behringer Truth. Voor je begint te lachen; het budget per speaker voor constructie en materiaal kosten lag volgens hem om en nabij de 20 euro... De rest is ontwerp, marketing, overhead en winst. Zo slecht klinken ze dan ineens toch niet meer...

Bij de speakers die wij tijdens die lessen hebben gemaakt waren er filteronderdelen die in hun eentje duurder waren... En die waren zelfs nog inkoopprijs ex-btw!!! Voordeel daarvan is dus dat ik voor 800 euro 2 speakers heb staan die qua sound mee kunnen met een setje speakers van boven de 2000 euro 8)

de tweeters aan de buitenzijde was "vroeger" toen men dacht dat dat het stereobeeld verbreedde. tegenwoordig, zo schrijft men bij Alesis, is dat overbodig en zorgt de plaatsing met de tweeters aan de buitenzijde inderdaad voor verbreding van het geluidsbeeld, maar daarnaast voor pieken en dalen in de beleving van de diverse frequenties als de luisteraar zijn hoofd beweegt. dat is hinderlijk als men precies wil mixen.

naar binnen wijzend dus. :)

Het logo (naam of typenummer, whatever) moet 'leesbaar' zijn, dus horizontaal!
en? nu? :)
tsja.jpg

Back