Hahaha! Niets doen voordat je weet wat je zegt, circuit bending en modificeren zijn compleet andere dingen... er zijn hier al veel discussies over geweest en ik ga er geen nieuwe van maken! Je kunt nl. een MFB synth prima circuit benden, maar dat is niet echt de bedoeling... Modificeren kan ook en dat is lastig, maar niet onmogelijk..
Bedankt voor je reactie en de links!
Ik zal mij inderdaad eerst verder verdiepen in de informatie van de gegeven links
Voorlopig zal ik ook nog niet sleutelen aan de MFB Synth II, want het is niet de bedoeling dat deze gave synth wordt gewrecked.
Dit project zal niet binnen een paar maanden zijn afgerond want ik moet behalve elektronisch ook de behuizing met een klavier ontwerpen, laten maken en financieren.
Ik ga pas sleutelen aan de MFB Synth II wanneer het technische en elektronische ontwerp volledig gereed is en alle onderdelen van de nieuwe behuizing volledig gereed zijn voor montage. Hiervoor moet ik nog contacten leggen met een plaatwerkerij, een industrieel spuitbedrijf en een bedrijf dat stickervellen voor de lay-out en de belettering kan maken.
De eerste twee kan ik vanuit mijn werksfeer waarschijnlijk wel regelen; het laatste bedrijf moet ik via via benaderen na de vakantiesluiting, maar ik weet een bedrijf die zelf speciale computer behuizingen maakt een alle belettering door een ander bedrijf in kleine aantallen op stickervellen laat maken.
Ik weet niet of het onder modificeren of circuit-bending valt, maar een aantal potmeters hebben een dubbele functie; naar links modulatie-diepte bron 1 en naar rechts modulatie-diepte bron 2. Het lijkt mij mogelijk dat de dubbele functie kan worden vervangen door twee enkele potmeters om de beide modulatie bronnen gelijktijdig te kunnen gebruiken.
Momenteel denk ik over twee opties:
Optie A is een metalen behuizing maken, waarin het klavier en de elektronica van een Yamaha CBX-K1 MIDI remote keyboard controller en het frontpaneel en de elektronica van de MFB Synth II worden ondergebracht. De MIDI aansluitingen gewoon met een intern of extern kabel door te verbinden.
Eventuele modificaties zijn daarnaast twee pitch-bend en modulatie wielen inbouwen en de eventuele extraas in een los frontpaneeltje in te bouwen en de bedrading door verbinden naar de printplaat van de MFB Synth II.
Optie B is wat betreft de behuizing en het samenbrengen van de elektronica hetzelfde als optie A, maar dan met een volledig nieuw frontpaneel met een nieuwe printplaat waarop alle schuifpotmeters, schakelaars en eventueel patchkontakten worden gesoldeerd en de kontakten door middel van platte kabels en stekkers worden doorverbonden met de printplaat van de MFB Synth II. Voor de schijfpotmeters wil ik de potmeters van een Roland PG-1000 gaan gebruiken, als ik deze tenminste netjes los kan krijgen.
Daarnaast zal ik Manfred Fricke in Berlijn e-mailen en vragen of hij een service manual met schema wil afgeven zodat ik kan beoordelen welke wensen mogelijk zijn en wat niet. Als ik weet welke functies ik kan veranderen en of uitbreiden, dan pas kan ik de lay-out van een totaal nieuw frontpaneel maken.
Zoals je ziet moet ik nog veel werkvoorbereiding doen en ik begin eerst maar eens met het overnemen van alle maten van de komponenten van de Yamaha CBX-K1 en de MFB Synth II om in AutoCAD het ontwerp van de nieuwe behuizing en het frontpaneel te maken, want ik wil in ieder geval voor optie A doorgaan.