E-mu XL7 of Yamaha RS7000

dr. JoneZ

Ingeburgerd
Afgezien van de prijsverschillen (en de samplefunctie) twijfel ik enorm tussen een E-mu XL7 en een Yamaha RS7000...
Ik kan dus wel een beetje wijze raad gebruiken...

Welke van de 2 heeft de aangenaamste sequencer om mee te werken...?
Welke heeft de beste on-board sounds? (afgezien van de Proteus roms voor de XL7)
Welke heeft de beste/meeste FX?

Welke klinkt gewoonweg het vetst? :o: (subjectief vraagje dat subjectieve reacties zal uitlokken... maar, ik kan proberen)

Hoe vet klinken de proteus-roms? en weegt dit op tegen de samples van de RS7000?

Some advice might be appropriate...

Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Origineel geplaatst door dr. JoneZ
Afgezien van de prijsverschillen (en de samplefunctie) twijfel ik enorm tussen een E-mu XL7 en een Yamaha RS7000...
Ik kan dus wel een beetje wijze raad gebruiken...

Welke heeft de beste on-board sounds? (afgezien van de Proteus roms voor de XL7)

Welke klinkt gewoonweg het vetst? :o: (subjectief vraagje dat subjectieve reacties zal uitlokken... maar, ik kan proberen)

Hoe vet klinken de proteus-roms? en weegt dit op tegen de samples van de RS7000?

Some advice might be appropriate...

Sequencer: ZOnder twijfel de RS7000

Interne sounds: ZOnder twijfel de EMU

FX: Zal erom hangen. De Yamaha FX zijn zeer in orde. Maar ik heb ook nooit echt veel klachten gehad over de EMU FX. Moeilijk. De Yamaha heefte 2 interne fx slots en 1 master fx slots. Daaronder kun je bijna 100 effectsoorten laden.

Beide apparaten worden door de 1 geprezen en door de ander totaal afgekraakt dus ik begrijp je vraagtekens. Ik heb destijds zelf voor de Rs7000 gekozen voor de sequencer, de samplefunctie en de bruikbare fx. Dat wil echter niet zeggen dat ik emu's geen goede apparaten zijn. De EMU's hebben wel 32 kanaals sequencers dacht ik dus als dat een pre is dan heb je daar meer aan.

Rs7000 sequencert is echt een van de beste :halleluja
De sampler gebruik ik (te) weinig, maar ik vind de sound van de sampler niet enorm. Maar op zich is de sampler wel ok. Er zitten leuke loopmangle tools bij. Maar als je dus tweifelt, puur en alleen omdat de rs7k een sampler heeft, dan kan je net zo goed een emu met een losse sampler kopen.

Let op: de sequencer van de rs7k is zo enorm goed, zodat je toch misschien het beste voor de rs7k kan kiezen.

als je van plan bent veel te editten van wat je sequenced is de emu niet zo fijn omdat het schermpje nogal beperkt is en je dus veel door menu's moet scrollen. maar als je van het type "inkloppen en gaan" bent is er niks mis met de emu sequencer... zoals in een SOS review al werd gesteld... als het niet goed ingespeeld is doe je het gewoon nog ff opnieuw... hij werkt eigenlijk supergemakkelijk zolang je geen cubase achtige funktionaliteit verwacht.
er zit ook een goede stepsequencer op + de sounds zijn idd erg goed voor een rompler... dikke bass, lekker warm... echter niet veel digitaal crispy hoog, dus als je dat zoekt misschien toch maar voor de wat dunnere/heldere yamaha gaan.

Op de XL rom staan echt hele goede drumkits. Ik vond overigens de geluiden wel redelijk clean en digitaal aandoen en niet altijd warm. Als je niet vies bent van een beetje editten en niet alles zo uit de doos wilt halen, dan kun je echt hele mooie geluiden maken met de XL7. Zeker met de filtermogelijkheden, die zijn super!

Sequencing is idd wat lastig op het kleine schermpje, hoewel er veel hands-on controle is. Op zich viel het mij alles mee. Bij EMU hebben ze naar mijn smaak het scrollen door eindeloze menu's zoveel mogelijk vermeden. Veel dingen kun je op verschillende manieren uitvoeren en de meeste van de draaiknoppen zijn multifunctioneel.

Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Je hebt bij de Emu meteen makkelijk toegang tot 16 midikanalen die je vrij simpel kan muten enz. Ik heb de Emu verkozen boven de RS7000 die ik ook heb gehad. Voor de Emu heb ik nog NOOIT de handleiding hoeven pakken, de RS7000 heb ik nog NOOIT zonder handleiding gebruikt...dat zegt wel iets.
Qua geluiden en FX (als je de Zplane filters van de Emu meerekent) blijft de Yamaha ver achter, behalve natuurlijk als je de Emu sampled en de geluiden in de RS stopt;)
De RS is verder qua strakheid wel ietsie beter dan de Emu, maar een gemiddelde mierenneuker valt dat zeker niet op.

mijn 2 cnts

Re: Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Re: Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Origineel geplaatst door Vl1
Je hebt bij de Emu meteen makkelijk toegang tot 16 midikanalen die je vrij simpel kan muten enz. Ik heb de Emu verkozen boven de RS7000 die ik ook heb gehad. Voor de Emu heb ik nog NOOIT de handleiding hoeven pakken, de RS7000 heb ik nog NOOIT zonder handleiding gebruikt...dat zegt wel iets.
Qua geluiden en FX (als je de Zplane filters van de Emu meerekent) blijft de Yamaha ver achter, behalve natuurlijk als je de Emu sampled en de geluiden in de RS stopt;)
De RS is verder qua strakheid wel ietsie beter dan de Emu, maar een gemiddelde mierenneuker valt dat zeker niet op.

mijn 2 cnts

1. De RS7000 heeft ook direct toegang tot 32 midikanalen die je met 1 druk op de knop los van elkaar kan muten.

2. De sounds op de EMU zijn idd stukker beter dan die van de RS7K.

3. De sequencer en algehele bediening van de RS7K is 10 x zo simpel als de EMU. Trust me....

De RS7000 heb ik nooit onder handen gehad, dus daar kan ik niets over zeggen.

De sequencer van de XL-7 is is als je het mij vraagt superstrak en, zeker na alle OS-updates, heel erg compleet (voor hardware dan he?). Ik denk dan ook dat er weinig meer te wensen valt op dat vlak. Maar ja, wat sequencers betreft moet je het toch vooral ook zelf ervaren, want wat de een makkelijk vindt is voor iemand anders weer een omslachtige werkwijze. Het mooiste zou zijn als je ze allebei eens kon uitproberen bij iemand!

Als je kijkt naar de synthengine van de XL-7 dan heeft dat helemaal niets meer met een "groovebox" (vreselijk woord by the way) te maken. Deze is zo uitgebreid, zeker qua modulatiemogelijkheden, dat je er echt niet snel op uitgekeken zal raken. Zeker niet als je hem volpropt met ROM-boards naar keuze. Daarbij klinkt het ook allemaal erg goed, dus....het is vind ik toch wel een onderschatte machine!

De FX-sectie blijft denk ik wel een beetje achter bij de concurrentie; deze is niet overdonderend. Maar ja, je hebt er standaard 6 outputs op zitten dus je kunt altijd externe FX gebruiken. En op zich zijn de effecten die er in zitten gerust wel bruikbaar hoor! We zijn gewoon verwend tegenwoordig.

Fysiek zit het kwalitatief ook allemaal goed met de XL-7; geheel stalen behuizing, solide knoppen (die inderdaad multifunctioneel zijn) en een display dat weliswaar klein is maar niet zal "uitdoven". Alleen de kleur vind ik persoonlijk niets...

Succes met je keuze in ieder geval! :okdan:

Re: Re: Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Re: Re: Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Origineel geplaatst door Nolet
1. De RS7000 heeft ook direct toegang tot 32 midikanalen die je met 1 druk op de knop los van elkaar kan muten.

32? Ik dacht altijd 16.. en ik werk er iedere dag mee :D

R

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Heb ze beide gehad(wat niet)

RS7000 sequencer is echt vele malen makkelijker en flexibeler in gebruik dan de emu.

Misschien heb je gelijk, maar als ik voor elke synth eerst de hele handleiding uit mijn hoofd moet leren, of ik kan kiezen voor een synth die hands-on intuitief is...heb ik mijn keus gerechtvaardigd :D

Re: Re: Re: Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Re: Re: Re: Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Origineel geplaatst door Arv
32? Ik dacht altijd 16.. en ik werk er iedere dag mee :D

R

2 midi outputs he. Dus 32 kanalen, waarvan je er echter maar 16 tegelijkertijd kan gebruiken, dat dan weer wel....

Ik heb ervaring met beide machines. De RS7K heb ik zelf en een vriend van mij de EMU.

Origineel geplaatst door Jena_mu6
RS7000 sequencer is echt vele malen makkelijker en flexibeler in gebruik dan de emu.

Sterker nog, ik heb voordat ik overschakelde op de RS, een Ensoniq ASR-X gehad en dat was zo een enorme klote machine om mee te sequencen dat ik hem bijna uit het raam heb geflikkerd. Sindsdien ben ik een beetje huiverig voor sequencers van EMU/Ensoniq..

Het werken met de RS is a breeze. Je schakelt echt razendsnel van functie naar functie en als je dat vaak genoeg doet kan je bijna blind dat ding besturen!

Misschien heb je gelijk, maar als ik voor elke synth eerst de hele handleiding uit mijn hoofd moet leren, of ik kan kiezen voor een synth die hands-on intuitief is...heb ik mijn keus gerechtvaardigd :D

Ik lees altijd de handleiding. Als je 1500 euro uitgeeft voor een machine dan lijkt mij dat vrij normaal. Na 1 x lezen kan je 80% van dat ding bedienen. Tis vrij uitgebreid, maar 80% stel je 1 x in kijk je daarna niet meer naar.

Re: Re: Re: Re: Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Re: Re: Re: Re: Re: E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Origineel geplaatst door Nolet
2 midi outputs he. Dus 32 kanalen, waarvan je er echter maar 16 tegelijkertijd kan gebruiken, dat dan weer wel....

Dat bedoel ik. :D

Ieder zijn speeltje...ik wacht op de opvolger van de RS7000 (mLAN, meer samplegeheugen, multisampling, meer van van alles:) )

Ieder zijn speeltje...ik wacht op de opvolger van de RS7000 (mLAN, meer samplegeheugen, multisampling, meer van van alles:) )

Komt ie er dan? ;)

EMX-1 + ...

EMX-1 + ...

Bedankt voor de reacties, ik heb echt veel aan goed advies...
(natuurlijk valt wel op dat iedereen een specifieke voorkeur heeft :eureka: ... maar, hey, ik ben zelf ook niet onbevooroordeelt)

Ik heb geen enkele van de twee ooit getest, dus ik ga louter uit van specificaties en adviezen...

Om het jullie mss iets makkelijker te maken...

Ik gebruik nu voornamelijk een Korg EMX-1 voor het iets zwaardere werk (d&b, breakcore, hardcore, etc...)
Niet dat ik niet van iets chillere dingen hou, maar 't is gewoon een steen goede beuk-box.
Met valvetubes, en effecten als compressor, decimator en distortion,...
(warme sub-klanken, en rauwe vuile sounds zijn goed vertegenwoordigt :duivels: )

Iets hardere effecten als deze ontbreken (blijkbaar) op de RS7000 en ik weet niet of de XL7 er heeft...

Ook wil ik wel weten of je op de RS7000 loops kan invoeren? (slicing,...)

In samenwerking met de Korg EMX-1... welke zou je aanraden?:confused:

Re: EMX-1 + ...

Re: EMX-1 + ...

Niet dat ik niet van iets chillere dingen hou, maar 't is gewoon een steen goede beuk-box.
Met valvetubes, en effecten als compressor, decimator en distortion,...
(warme sub-klanken, en rauwe vuile sounds zijn goed vertegenwoordigt :duivels: )
Iets hardere effecten als deze ontbreken (blijkbaar) op de RS7000 en ik weet niet of de XL7 er heeft...

Ook wil ik wel weten of je op de RS7000 loops kan invoeren? (slicing,...)

In samenwerking met de Korg EMX-1... welke zou je aanraden?:confused:

De RS heeft juist erg veel effecten waarmee je je geluiden kompleet kunt verneuken. Er zitten meerdere lofi efx op, en ook meerdere distortions. Gooi het door de resample functie en gooi er nog een fx bovenop. Nou ik verzeker je dat je je ouwe geluid niet meer herkent :D

Wat betreft loops, daar kan de RS zeer goed mee overweg. Je knipt je loop op de PC op maat (of in de RS, maar dat is iets meer mierenneuken) en stuurt hem naar de RS en met slice knip je alle beats op maat en alles is meteen een MIDI file. Voila.

Ik heb sinds een paar weken een RS 7000 ik vind het een prima machine, ik gebruik hem samen met een ION. de sequence interface is perfect...

het enige nadeel vind ik de kwaliteit van de sampler. als je loops sampeld uit de machine zelf of van de andere synth die meeloopt dan id de geluidskwaliteit beduidend minder.. de dynamiek en de hoge tonen zijn weg het verschil met het origineel is te groot om er mee te mixen... OP zich kan je wel muziek mee maken maar dat is dan wel het nadeel.

de sounds van de RS 7000 zijn op zich bruikbaar maar soms wel erg gladjess

verder een topapparaat.

Back