E-mu XL7 of Yamaha RS7000

Origineel geplaatst door Vl1
Ieder zijn speeltje...ik wacht op de opvolger van de RS7000 (mLAN, meer samplegeheugen, multisampling, meer van van alles:) )

Tegen dat die uitkomt ben ik al lang op pensioen en
dan is die mLAN connector nog steeds een optie van 500€ :engel:

Origineel geplaatst door cgholland
Ik heb sinds een paar weken een RS 7000 ik vind het een prima machine, ik gebruik hem samen met een ION. de sequence interface is perfect...

het enige nadeel vind ik de kwaliteit van de sampler. als je loops sampeld uit de machine zelf of van de andere synth die meeloopt dan id de geluidskwaliteit beduidend minder.. de dynamiek en de hoge tonen zijn weg het verschil met het origineel is te groot om er mee te mixen... OP zich kan je wel muziek mee maken maar dat is dan wel het nadeel.

de sounds van de RS 7000 zijn op zich bruikbaar maar soms wel erg gladjess

verder een topapparaat.

Ja het is inderdaad zo dat de geluidskwaliteit soms wat kan tegenvallen. Zeker vergeleken met MPC's enzo.

Wat wel erg helpt is flink hard samplen. Niet oversturen maar wel gewoon flink hard insturen. Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat samples vrij zacht zijn als je ze normaal sampled. Ook kan wat EQ-ing op een sample kanaal wonderen doen (en dat kan dus ook per kanaal).

Je hebt dus 16 kanalen vrij configureerbaar om wat dan ook weer te geven (drumpart/synthpart/samplepart) een bak effecten (3 + 1 master (ik had eerst 2 gezegd)), de sampler ondersteund slicing en realtime loop remix (erg leuke functie).

Ook zijn er inderdaad super bruikbare fx als lo-fi en compressor aanwezig. Deze kunnen echt het verschil maken in een mix. Vooral lo-fi is heerlijk op hi-hats.

Ja wat verder. 20 filtersoorten met als beperking dat op drumparts alleen low-pass kan (waarom mag Joost weten, nooit gesnapt (overigens makkelijk te omzeilen door gewoon je drumloop on single-shot te samplen en op een sample-part gewoon alle filters ter beschikking te hebben).

Verder nog Mute en Scene memory's (voorgeprogrammeerde mute setups en knoppen standen (erg fijn voor livesets) een beetje een weinig gespecificeerde arp en een LFO die een beetje vreemd werkt maar wel erg bruikbaar is en user waves als modulatiegolf toestaat. Verder natuurlijk de groove functie. Je kunt daarmee per positie zaken als note/velocity en dergelijke in programmeren om lekker groovy sounds te creeeren. En een job menu vol handige functies die je op je sequence kunt loslaten.

Maar goed, ik ken de Rs7000 veel beter dan de Emu's.

Ik heb vroeger een MP-7 gehad, waar ik een XLead soundROM in gestopt had. Dit zijn dezelfde sounds als die in de XL-7.

De Command Stations zijn echt hele fijne sequencers, zolang je maar niet gaat editen zoals Koediman zegt.

Verder heeft ie 16 tracks. Als je, zoals ik in den beginne, één track voor bassdrum, één track voor snaredrum etc gebruikt, raken die snel op. Eigenlijk gebruikte ik die tracks verkeerd; als je één track gebruikt voor een drumpartij, en eentje voor de hats, en dan nog eentje voor eventuele percussie zijn 16 tracks wel genoeg.

De sounds van de MP-7 rom (=Mo'Phatt) vond ik echt helemaal niks. Dit zal wel door de stijl van muziek die ik maak komen (meestal house, ik heb dus veel echte instrumenten nodig - piano, rhodes, gitaartje, dat soort dingen). De sounds van de XL-7 rom die ik erin gestopt had vond ik eigenlijk ook niet bruikbaar.

Het bouwen van sounds vond ik erg omslachtig geregeld, daarbij is het een zeer diepgaande engine en omdat ik toen helemaal niks wist van synthese was dat de reden voor mij om hem te verkopen (te ingewikkeld - ik kreeg er echt schele hoofdpijn van).

Nu heb ik een Proteus 2000 staan, en de sounds (Composer Rom) zijn echt super goed voor jazzy muziek (het is dan ook een allround module). De sounds van Emu zijn dus echt wel van een zeer goede kwaliteit. De FX die erin zit ben ik ook zeer te spreken over. In de MP-7 had ik die altijd uitgezet omdat ik er niks van de routing begreep.

Kortom ik zou eigenlijk wel weer een Command Station willen hebben, maar dan niet die lelijke MP-7 :P Ik zou eerder voor een PX-7 kiezen, gewoon qua looks ligt me dat meer (persoonlijk mierengeneuk natuurlijk).

Veel succes!

Ik heb de RM1x en de XL-7, en ik heb begrepen dat de sequencer van de RM1x vrijwel hetzelfde is als die van de RS7000. Ik heb de XL-7 destijds gekocht als vervanging voor de RM1x, maar ik kwam er snel achter dat het sequencer gedeelte van de XL-7 de RM1x absoluut niet kan vervangen. De RM1x is namelijk veel meer een composer sequencer terwijl de XL-7 met al zijn knoppen vooral de perfecte play-back sequencer is. Ik kan namelijk totaal niet spelen dus ik moet zo'n beetje alles in step-recording doen, en juist dat vind ik bij de XL-7 heel slap uitgevoerd. Verder heeft de RM1x handige composer functies zoals clock-shift, harmonize en octave direct onder draaiknoppen zitten, terwijl je daarvoor bij de XL-7 in allerlei menu's moet duiken.
Toch heb ik de XL-7 gehouden. Ik gebruik hem nu als geluidsmodule omdat ik het synth-gedeelte echt te gek vind en in tegenstelling tot bovenstaande poster vind ik het maken van eigen patches echt een feest. Daarnaast is het ook een geweldige midi-controller met zijn 16 programmeerbare knoppen. Voor mij is de XL-7 in combinatie met de RM1x een superduo.

tja hier dan ook mijn 2 cents.

heb een XL7 gehad met buiten de X-lead rom nog de vintage rom en beat garden rom. Sounds zijn echt goed, de emu is gewoon een volwaardige synth op niveau van de roland XV, yammie Motif en korg tritons. de effecten zijn erg flexibel en goed bruikbaar. de emu is echt synthesizer + sequencer + 1 octaaf hele fijn spelende pads, echt die pads zijn erg goed. 6 outputs standaard is wel een aanwinst en 2 ervan hebben ook inserts, plus een sp/dif output zit erop. een hele complete bak dus.

tja, de sequencer, ik kocht em in eerste instantie om weer hardware sequencing te gaan doen....toch maar niet dus. ik heb er enkele tracks mee gemaakt maar het is meer een notitiepad qua sequencer dan een arranger/composer zoals al eerder door iemand werd vermeld. Omdat ik vroeger prima sequencing deed met een Korg SQD1 (zonder display, ja 2 alpha numerieke tekens.) dacht ik dat het display op de XL ruim voldoende zou zijn. maar dat valt toch tegen, al werkt de menustructuur prima en hoef je nooit lang te scrollen.

Ik heb vroeger ook een RM1X gehad en moet zeggen dat die sequencer inderdaad fijner werkte, combinatie van groter display met de uitwerking van de sequencer maakte dat je hiermee makkelijk van een vette pattern naar een goede song kon komen. als de RS7000 idd lijkt op de rm1x is dat waarschijnlijk de fijnere sequencer, voor hele songs dan.

als je maar 1 doos wilt aanschaffen zou ik voor de emu gaan, je kunt wel kiezen voor de iets betere seqeuncer van de RS7000 maar als je dan geen toffe sounds hebt zit je nog gefrustreerd te kijken. De emu heeft iig sounds als een dijk, en de sequencer is mee te werken. hij is prima uitbreidbaar met nog 3 vrije slots voor sound roms, en er zijn echt ehele goede, vintage, beat garden en techno synth bijv.

als het je puur om de seqeuncer te doen is en je wel externe sounds gaat aansturen is de rs misschien de beste keus. qua prijs weet ik niet wat die moet kosten, maar de emu is ondergewaardeerd en erg goedkoop, 450 euro vaak al.

edoch en mijn laatste punt, de emu sound krijg je nu ook in de vorm van een Emu 0404 soundkaart met proteus X voor nog geen 150 euro. en die kun je voor paar tientjes uitbreiden met alle denkbare emu uitbreidingen die er ooit in hardware waren. daarom heb ik mijn XL7 ook weggedaan, de sounds komen gewoon terug in de pc straks als proteus platform onafhankelijk op iedere soundkaart wordt uitgebracht. (bij de emu Xboard krijg je al Proteus X LE die op alle kaarten draait)

Ik wil nog het een en ander kwijt.

De sequencer van een Command Station is erg fijn, vooral als pattern sequencer dan. De song sequencer is echter, door het kleine schermpje, hopeloos onoverzichtelijk en vond ik daarom lastig om te gebruiken. Dit is natuurlijk niet van belang als je niet van plan bent die song sequencer te gebruiken.

Een Command Station heeft ook nog een stepsequencer, en die vond ik, in tegenstelling tot iemand anders hier, echt slecht. Dit komt wederom door het kleine schermpje; er wordt maar één noot tegelijkertijd in het scherm getoond. Ook hier speelt dit dus weinig rol als je niet van plan bent die functie te gebruiken.

Over de pads. Ik heb nu een MPC2000XL en moet zeggen dat die pads anders, maar wel een stuk beter zijn. Als je op een pad van de Command Station mept dan verdwijnt die als het ware, bij een MPC heb je dat niet. Dit is natuurlijk erg persoonlijk. Ik moet wel zeggen dat er met de pads goed te werken is. Daarnaast miste ik eigenlijk wel een 'full level' feature zoals dat op een MPC aanwezig is.

Tot zover deze kanttekeningen.

Ik raad je aan om, in hoeverre dat tot je mogelijkheden behoort, een Command Station uit te proberen.

in een van mijn tracks maak ik veel gebruik van de Xl7 voor sounds en sequencing, misschien heb je er wat aan voor een indruk.

drums, bass, strings/pad: XL7 (allemaal factory sounds uit de standaard XL7 rom) klinkt dus wel degelijk warm.
lead: MS10
sequence sound : doepfer A100

alles is gesequenced op de XL7. de sequence van de doepfer sound is echter gemaakt op een analoge sequencer en daarna in een track van de XL7 geladen. Door live tracks te muten/unmuten heb ik de song gecreerd op basis van de pattern die dus alle tracks bevatte. song mode heb ik dus niet gebruikt want die zuigt idd gewoon.

http://www.gerards-productions.nl/musicfiles/PureSynths.mp3

Back