Vervanging Yamaha cs1x synth (alternatieven)

XG Alternatief

XG Alternatief

Als je de performance patches van de CS1x kunt missen, is de Yamaha CBX-K1XG ook nog een goed alternatief.

De CBX-K1XG is een MIDI syntht met volledige XG mogelijkheden, 3 octaafs klavier met halfzise toetsen, universele en vrij programmeerbare MIDI controller met ingebouwde speakertjes en werkt ook nog op batterijen. Hij is 32 stemmig polyfoon en 16 parts multitimbraal en heeft naast MIDI aansluitingen ook een MAC/PC seriele interface ingebouwd. Naast de XG heeft hij een TG-300 modus. Naast de standaard reverb en chorus heeft hij ook nog een variabel systeem effect.

Laat je vooral niet misleiden door het keyboard-achtige uiterlijk en de stereo cinch aansluiting!

Ik heb naast de Yamaha CS1x ook een Yamaha CBX-K1XG en ik je moet eerlijk zeggen dat dezelfde XG klanken in de CBX-K1XG veel meer "power" hebben dan de CS1x; ik weet niet waardoor dit komt maar de CBX klinkt gewoon veel beter.

Je kunt alle XG / GM parameters van de klanken editten door de controller nummer toewijzing van het modulatie wiel te veranderen, maar om de klanken van de CBX-K1XG sneller te kunnen veranderen gebruik ik hiervoor een Roland MRC-8 MIDI remote controller. Bovendien zijn er hele goede XG software editors voor te vinden.

Het kleine klavier is natuurlijk niet geschikt om complete muziekstukken op te spelen, maar het leuke is dat je vrij bent om te gaan en staan met dit mobiele synthje.

Als je net als ik gebrek hebt aan ruimte dan is de Yamaha SW1000XG een hele goede geluidskaart met XG mogelijkheden.
Ik heb in mijn MAC twee Digidesign SampleCell kaarten ingebouwd waardoor ik 64 stemmig polyfoon, 32 part multitimbraal en 8 stereo / 16 mono audio outputs hebt zonder dat ik hiervoor 2 Akai sampler bakbeesten in mijn studio moet plaatsen.

Ps. Ik heb de CBX-K1XG jaren geleden gekocht voor fl. 795,- (ja je hebt het goed gelezen) en op Markplaats staat er nu 1 te koop met een vraagprijs van € 125,-.

Attachments

• 25367 yamaha cbxk1-xg.jpg
    25367 yamaha cbxk1-xg.jpg
    30,3 KB · Bekeken: 93
Thanx klaas voor de uitgebreide toelichting. Het hele gebeuren komt eigenlijk voort uit ruimtegebrek. De CBX-K1XG klinkt erg cool, maar neemt nog steeds te veel plek in. Wel grappig is dat ik nog een 25 keys controller wil aanschaffen, maar dat zal zoiets als een oxygen 8 worden. Maar ik ben daar niet over uit mijn, suggesties zijn natuurlijk welkom...

Heeft Yamaha eigenlijk maar 1 xg-softsynth gemaakt???

Back