Vst Effect over een midi kanaal of Vst-I?

Michelg60

Nieuwkomer
Hallo allemaal.

Ik ben sinds kort overgestapt van Logic Naar Cubase.
In Logic kon ik over vst instrumenten gewoon efecten stuuren.
Maar nu in Cubase krijg ik ze enkel over audio kanalen gestuurt, maar niet over de midi en vst kanalen.

Nou had ik al een beetje gezocht en vond dit bericht:
https://www.synthforum.nl/forums/printthread.php?threadid=27479

Maar Ik kan er nog steeds niet uitkomen.
Dus kan iemand mij vertellen hoe dit nu werkt?

Ik werkt trouwens met Cubase SX 2.2

Alvast bedankt & groetjes Michel

Ik snap niet precies wat je bedoeld, over VSTi, dat zijn dus de VSTinstrumenten,en over audio kan je via het mengpaneel (zoals ook in hardware) inserts en send effecten doen.
Dus klik op het mengpaneelsymbooltje linksboven in het hoofdscherm en daar is het mengpaneel, druk op het "e" knopje en daar verschijnen de inserts en send's, op de inserts kan je direct een FX selecteren, voor de sends moet je eerst in het mengpaneel een FX channel maken, maar dat is in SL3, in SX2 gaat het dacht ik ook zo, anders moet je eerst onder devices FX selecteren en daar een FX VST kiezen.

Je kan ook midi effecten selecteren, dit doe je dan wel op een midi kanaal in je mengpaneel, dit zijn natuurlijk alleen inserts en die kies je op dezelfde manier als in audio.

Dit alles kan ook via het hoofdscherm aan de linkerkant, maar daar kom je vanzelf wel achter.

Ik denk dat ik het toch niet helemaal goed doe...

Ik snap ook niet waarom als ik over een audio spoor en effect wil zenden, er veel meer effecten staan dan by een midi spoor.
Bij mijn audio spooren heb ik zeg 100 effecten waaruit ik kan kiezen, en by een midi spoor maar 10.

Ik kom ook wel in dat menutje zoals richard2000 aangeeft, maar er staan dus maar een paar effecten in de lijst.

Ja, maar midi is ook iets heel anders dan audio!! Je kunt op een audio signaal veel meer effecten loslaten dan op een midi signaal. In feite is het enige wat je met midieffecten doet, midi data zenden die voor een bepaald effect zorgt. (note informatie, control changes etc.)

Ik neem aan dat je het verschil begrijpt tussen een midi track en een audio track...?

Nog effe voor de duidelijkheid. Wanneer je een VSTi gebruikt zul je TWEE kanalen in je mixer voor die VSTi krijgen. Eén voor het midi spoor en één voor de audio uitgang van je VSTi. Op het midi kanaal kun je alleen midi effecten inserten. Op het audio kanaal kun je vst effecten inserten / Send-en.

Je krijgt ook twee tracks: 1x midi 1x VSTi. (komen overeen met de kanalen op je mixer.) In het midikanaal neem je de gespeelde noten op, in het audiokanaal kun je vst automatisering (alles waarmee je met het uiteindelijke audio signaal wilt bewerken zoals volume, panning, fx sends, eq, etc...) programeren.

Misschien zit hier de verwarring voor je??

:okdan:

Nou eigenlijk zie ik maar 1 spoor staan by me vst instrument.
Ik heb even een screenshot gemaakt van wat ik zie:

Dit zie ik op mijn Audio Kanaal:

1.JPG

En Dit zie ik by mijn Midi en dus ook mijn vst-i Kanaal:

2.JPG

Ik heb alle kanalen verwijderd, dus ik heb nu 1 midi en 1 audio kanaal staan.
het meest linkse kanaal wat is dat eigenlijk?

Het lijkt voor julie mischien heel simpel, maar ik werk al 5 jaar met Logic.
Alleen die brengen geen pc versies meer uit, en vandaar wil ik dus overstappen.

Ik denk dat het linker kanaal (als ik het goed zie) je audio ingangskanaal is. Ik zie ook dat je niet alle kanalen in "weergave" hebt. Zorg ervoor dat de icoontjes die links naast het linker kanaal staan allemaal grijs (dus niet oranje) zijn. De nu oranje gekozen icoontjes zorgen ervoor dat je bepaalde kanalen verbergt.

Het audio kanaal dat je te pakken hebt, is een audio track en geen vsti track! (da's namelijk ook nog een verschil). het kanaal dat je nu hebt staan is voor het audiospoor dat je hebt aangemaakt. Wanneer je een vsti instrument selecteert dan wordt er als het goed is meteen een kanaal op de mixer aangemaakt waar het geluid van de vsti op binnenkomt. Je moet dan zelf nog een midi track aanmaken en de midi uitgang daarvan naar de vsti kiezen.

Je hebt verschillende soorten tracks (dus ook kanalen op de mixer): midi, audio, vsti, rewire, fx, groups, en nog een paar die ik waarschijnlijk vergeten ben. Wat ik nu in je mixer zie staan is (vlnr.) Audio input, Miditrack, audiotrack. Dus geen VSTi kanaal. Dit is te zien aan het icoontje linksonder in het kanaal. Zorg ervoor dat alle tracks zichtbaar zijn.(9zie uitleg boven...)

Het is gelukt!

Ze stonden idd verborgen!
Heel erg bedankt voor de uitleg!
Mooie site heb je trouwens!

Groetjes Michel

Back