Geluiden RS7000 vs RM1x

druid

Ouwe rot
Hoi :P

Ik droom welles over het aanschaffen van een RS7000 als vervanging voor mijn RM1x + Sampler.

Maar hoe zijn nu de interne geluiden van de RS7000 vergeleken bij die van de RM1x?

(Ik vind de geluiden van de RM1x erg hun eigen, rommelige sound hebben die lang niet overal geschikt voor is)

Graag info over de onboard geluiden van de RS7000, misschien voorbeeld mp3? *D

Druid

Alexander, leuke post... maar ik heb gezocht... :biertje:

Ik zou graag concreet de geluiden van de RM1x en de RS7000 willen vergelijken! (en niet allerlei andere gear).

Misschien zijn er forum leden die beide hebben (of hebben gehad) en dus uit ervaring kunnen spreken.

Druid

Als je een RM1x + sampler hebt dan zou ik zeker geen RS7000 kopen. Interne synth geluiden van de RS7000 zijn niet bijzonder anders dan die van de Rm1x (zelfde AWM2 synth engine), behalve dat de polyfonie dubbel zoveel is en dat je meer effecten en filtertypes hebt in de RS.

de rs7000 heeft een veel uitgebreidere synthengine dan de rm1x. Ik heb ze allebei gehad, en er is aardig wat verschil. Bijv. bij de rs heb je 3 envelopes per voice, verschillende filters, etc. De geluidskwaliteit is ook een stuk beter vind ik, maar nog steeds niet te vergelijken met bijvoorbeeld emu. Dat is misschien een kwestie van smaak, maar voor mij genoeg reden om de rs weg te doen. Het verschil in bruikbaarheid van de geluiden is wel erg groot; van de rm1x heb ik eigenlijk nooit de interne synthengine gebruikt toen ik die had, en van de rs7000 eigenlijk bijna altijd. (goeie drumkits ook, trouwens)
Als je de rs overweegt, moet je je sampler ernaast houden, want die van de rs is echt heeel summier, daar ga je waarschijnlijk niet genoeg aan hebben. Hij is iig niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld een a3000 (die ik ook gehad heb :) )

Als ik jou was zou ik zeker een keer upgraden van de rm1x naar de rs7000; de overstap is heel makkelijk te maken qua leercurve, en de extra mogelijkheden van de rs zijn echt super. daarbij vergeleken is de rm1x echt een onvolledig apparaat. Maar ik zou er wel een andere sampler naast houden.
En je blijft zitten met het yamaha geluid, waar je van moet houden...

Wat je ook in je achterhoofd moet houden is dat de geluiden in de rm1x met een veel hogere compressiefactor zijn opgeslagen en dat de D/A conversie van een heel ander kaliber is.

De RS7000 klinkt veel cleaner waar de rm1x een erg lo-fi/grungy sound heeft. Het verschil hoor je heel erg goed. Op mijn rm1x heb ik nooit een goed heldere hi-hat sequence kunnen maken terwijl dat op mijn rs7000 supermakkelijk is.

Ik zou als je het gel hebt zeker voor een rs7000 gaan (ze zijn niet echt duur meer 2e hands) maar als je al een rm1x hebt en een beperkt budget er een sampler bij kopen.

Back