fabfilter volcano

da goose

DaGooseMusic.nl
net op een ander forum had ik wat discussies met mensen op het software/hardware vlak (gebeurt bijna nooit...) en toen heb ik ff een snel demootje gemaakt van de fabfilter volcano pluginn.
Ik denk die willen jullie vast horen..

Gebruikt.. logic met een klein loopje (met bijna geen laag, alleen een beetje mid) uit de exs24 sampler, een mackie control om de filters in realtime te bedienen en de fabilter volcano pluggin.. digitaal gebounced en verder GEEN effecten of EQ gebruikt..

Fabfilter volcano random gefreak...

o ja... www.fabfilter.com komt ie vandaan dat ding.. maar dat wisten jullie al als het goed is 8o)

klinkt idd grappig, maar ik sluit me bij Jena_mu6 aan dat je meteen eruit pikt dat het zachtwaar is...

Dat Fabfiltertje is wel een van de betere software filters :) Maar kan niet tippen aan een Sherman. (als ik even appels met peren mag vergelijken):W

en hier dus dezelfde reacties als op dat andere forum....:D

Ben nu wel heel benieuwd naar 'dat andere forum', want ik kan het niet vinden...

Origineel geplaatst door Carnivore
klinkt idd grappig, maar ik sluit me bij Jena_mu6 aan dat je meteen eruit pikt dat het zachtwaar is...

Dat Fabfiltertje is wel een van de betere software filters :) Maar kan niet tippen aan een Sherman. (als ik even appels met peren mag vergelijken):W

Mwa
Beetje overdreven . In mijn oren zelfs onzin .
Volcano is echt de meest analoog klinkende filterPlug die ik ken .
Ik zou zo 1 2 3 geen analoog filter kennen die vetter klinktt als Volcano ..
Qua klank de Moogerfooger etc waarschijnlijk maar qua mogelijkheden en goede klank samen .... ?

Heb paar keer met de Sherman gespeeld bij de toppic starter Dagoose thuis ..
Maar vond die nou niet echt om over naar huis te schrijven .. vooral qua klank niet .
Vond de klank van een zelf gebouwde Filterbank/patch/unit uit de MicroModular nog veel beter klinken .
Zit totaal geen warmte in de Sherman

Wat is er nog meer aan hardware filter units met zoveel mogelijkheden en zo een goede klank ?
Ik til echt zwaar aan de klank van plugs ( daarom gebruik ik er ook niet heel veel ) en vind de Fabfilter producten echt niet als typisch software klinken ... en ik heb echt een hoop analoge meuk gehad .
Hebben jullie de demo zelf al geprobeerd ?

Origineel geplaatst door dextah
Mwa
Qua klank de Moogerfooger etc waarschijnlijk maar qua mogelijkheden en goede klank samen .... ?

Maar vond die nou niet echt om over naar huis te schrijven .. vooral qua klank niet .
Vond de klank van een zelf gebouwde Filterbank/patch/unit uit de MicroModular nog veel beter klinken .

Wat is er nog meer aan hardware filter units met zoveel mogelijkheden en zo een goede klank ?
Ik til echt zwaar aan de klank van plugs ( daarom gebruik ik er ook niet heel veel ) en vind de Fabfilter producten echt niet als typisch software klinken ... en ik heb echt een hoop analoge meuk gehad .

Jep heb de demo geprobeerd, was leuk, maar zoals ik al zei ik vind mijn Sherman veel vetter en agressiever... ik ga niet voor warm, ik wil wil aggressie, dikke distortions, gillende synths en rare krijsgeluiden.

Hoe geflipter hoe beter... Ik heb die Volcano op vanalles en nog wat geprobeerd, hw/sw synths, vocals, kicks, percussies noem het maar op.... Vond zeker op de kicks het resultaat niet zo bevredigend als datgene wat ik met mijn Sherman doe.

Maar nogmaals dit is mijn mening en dat mag jij overdreven vinden hoor 8o) Smaak is een persoonlijk iets.

Mwa

8o) :luv: :smeris: :slotje:

Ik ga denk ik ook ff die plug proberen die Trash ons hier aansmeert, ziet er interesant uit in ieder geval! ik ken hem nog niet..

Die Volcano klinkt zeker wel goed, maar ook inderdaad lineair zoals je van software zou verwachten.

Wat ik wel grappig vindt aan een eerdere reactie is dat iemand die even met de Sherman filterbank heeft gespeeld daar een oordeel over heeft. Al lees je een paar reviews dan zie je dat gebruikers zelf aangeven dat de Sherman zijn geheimen niet snel prijsgeeft. Het is ook gewoon een heel complexe bak. Eigenlijk een synth zonder oscilators.

Wat ik zelf heb getest met Volcano komt niet echt in de buurt van een filterbank maar het is dan ook appels met peren vergelijken. De sherman is een heel ander concept.

Modular patches zijn weer heel anders omdat ze veel meer flexibiliteit toelaten. Zelf gebruik ik af en toe een filterpatch die ik heb gemaakt in reaktor. Daarin heb ik een overdrive principe toegepast welke boven een bepaald volume (net als met analoge schakelingen) gaat oversturen. Als je daar dan een variable distortion/overdrive tussen zetten dan kom je een heel eind.

Maar wat zoek je dus voor je muziek? Een recht toe recht aan filter (Akai MFC42, Eletrix Filterbank/Filterqueen, Mutator en voor zover ik weet alle software filter plugins) of iets om je sound echt dik mee te verzieken (zoals een Sherman filterbank).

Ik denk dat software fabrikanten heus wel iets kunnen maken dat het geluid ook verziekt maar dat daar een minder grote markt voor is. Ik hoop ook dat "oversturen" niet met "analoog" wordt verward. Oversturen of overdrive kunnen ze natuurlijk net zo makkelijk in software inbouwen...de vraag is of ze dat willen.

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
laat me raden... partyflock >? :D

Oh, dat vreselijke forum waar het gemiddelde IQ niet boven de 80 komt. :frons:

Laat maar hangen dan... :smeris:

Origineel geplaatst door OnAcid

Dat kan je zo ook niet stellen vind ik, het is een heel ander (gemiddeld jonger) publiek dan het publiek dat hier post, maar er staan soms best leuke discussies op PF, mag er zo nu en dan graag eens komen en wat posten.

fabfilter is gewoon geweldig. ik wilde lang weer een ms10 kopen nadat ik die heb verkocht, maar toen ik Fabfilter One ontdekte is de ms10 niet meer nodig. gewoon vette klank en in de mix een prima ms10 sound, idd de meest analoog klinken plug-in die ik ken. Punt is dat je gewoon een controller keyboard eraan moet hangen en met de knoppen moet gaan draaien ipv 1 knop per keer met de muis wiebelen. dan pas ga je freaken en hoor je de kracht van die bak. Volcano hetzelfde, heerlijke sound, heb demo geprobeerd en ga em zeker aanschaffen tzt.

Origineel geplaatst door Acidfever
Die Volcano klinkt zeker wel goed, maar ook inderdaad lineair zoals je van software zou verwachten.

Wat ik wel grappig vindt aan een eerdere reactie is dat iemand die even met de Sherman filterbank heeft gespeeld daar een oordeel over heeft. Al lees je een paar reviews dan zie je dat gebruikers zelf aangeven dat de Sherman zijn geheimen niet snel prijsgeeft. Het is ook gewoon een heel complexe bak. Eigenlijk een synth zonder oscilators.
.......

Wat grappig is .. is dat ik er niet een keer even mee heb gepeeld maar meerdere keren uitgebreid .. en bij verschillende mensen .. en elke keer als ik dat ding hoorde kreeg ik dat lege depri gevoel dat ik vroeger weleens had als ik teveel pilletjes had geslikt .
Ik wilde hem zelf eerst ook kopen en daarom flink getest .

Origineel geplaatst door Acidfever

.......

Wat grappig is .. is dat ik er niet een keer even mee heb gepeeld maar meerdere keren uitgebreid .. en bij verschillende mensen .. en elke keer als ik dat ding hoorde kreeg ik dat lege depri gevoel dat ik vroeger weleens had als ik teveel pilletjes had geslikt .
Ik wilde hem zelf eerst ook kopen en daarom flink getest .

Ik heb er zelf ook al veel naar gekeken maar nog steeds niet gekocht. Ik zoek nog wel een filteroplossing maar niet noodzakelijk de Filterbank. Momenteel gebruik ik reaktor met een 4i/o geluidskaart als filterbank. Werkt ook! hehe

Over die filters. Het is simpelweg onmogelijk om self-oscillatie te programmeren omdat dan oneindig veel CPU zou gebruiken. Maar goed, je zit met een samplerate dus kun je dat gedrag quantiseren en nabootsen.
Maar wil je ietwat instabiele filters nabootsen dan moet je heel veel tijd en moeite steken om het zo instabiel mogelijk te krijgen terwijl het toch natuurlijk blijft klinken.

Maar moet zeggen met Fabfilter, Volcano en die Frantic klinken behoorlijk.

Origineel geplaatst door OnAcid

en bedankt...:bekdicht:

maar goed,vind die Fabfilter best leuk klinken,kan ook best wel bruikbaar zijn.....maar om nou te zeggen dat ie analoog klinkt ? nou nee....de vergelijking met een Sherman of Moogerfooger of zelfs een Filterfactory houdt gewoon op bij het moment dat je de resonantie opengooit....

maar ik zie wel mogelijkheden : een Fabfilter door een Sherman heen halen bijvoorbeeld ; voordelen van automatisering icm warme klank....iemand dat al geprobeerd ?

Origineel geplaatst door dione

maar ik zie wel mogelijkheden : een Fabfilter door een Sherman heen halen bijvoorbeeld ; voordelen van automatisering icm warme klank....iemand dat al geprobeerd ?

Verdomme moet ik die demo weer installeren, jij ook altijd met je ideeën 8o) :P

(:okdan: Goed plan, bezigheid voor volgende week)

Back