Analoge tape accessoires, waar?

matador

Stamgast
Na 100 gelogde uren Roland Re-201 Space Echo inspiratie/lol wil ik de tape gaan vervangen en de koppen schoonmaken. Maar dan dringt de vraag: aangezien ik door mijn Roland tape loops heen ben (en ik liever geen 30$ neertel voor een 20 jaar oude tapeloop), waar kun je in NL tape accessoires kopen? Zoals 1/4 inch Emtec tapes, tape splice blokken, splice plakband of tabs, enz. Of, heeft iemand nog een doos 1/4 inch spullen staan waar hij vanaf wil?

Met Google/Froogle kom je steevast in de VS terecht en om extra invoerrechten/shipping te betalen, nee. En dan moet je spullen aan koeriers toevertrouwen ;-).

Ik las op een Amerikaanse site dat er in Nederland een tapeproducent aan het opstaan was. Weet iemand hier meer van?

ik heb hier nog een anakloge 2 inch 24 sporen recorder staan met de bedoeling die ooit weer te gaan gebruiken als de nieuwe studio ruimte eindelijk klaar is
ik hoop dat die tapes nog leverbaar zijn
(zal toch wel hoop ik)

Aan tapes is er over het algemeen geen gebrek heb ik gemerkt. Je kunt bij de welbekende Thomann.de zelfs van de failliete Quantegy nog 2" spools krijgen. Doet me goed te horen dat er nog helden zijn die hun creaties op 2 inch tape snijden.

Maar de benodigheden zoals de flinterdunne spliceplakband en de snijblokken are hard to come by.

Drie maanden geleden heb ik de laatste Quantegy tape bij Tapes Amsterdam gekocht...
Ik ben op zoek naar plaktape, ik ben mijn rolletje kwijt geraakt.

Op marktplaats rubriek bandrecorders staan wel regelmatig tape-splice setjes aangeboden,heb daar ook een philips-setje aangeschaft plak-tape/aanlooptape...etc.
Verder in de 201 gaat 4m tape in je kunt daarvoor ampex456/prof-basf-tape gebruiken wel stalen zenuwen hebben met gepriegel in die tape-kamer om de tape gekruld erin te leggen8D

tape voor RE-201

tape voor RE-201

Hou er wel rekening mee dat de tape een grafietcoating moet hebben, omdat anders de frictie te hoog word.
Als je 't orginele doosje nog hebt is deze gemakkelijk (evt. door mij ) te vullen met deze tape, dit doosje is overigens makkelijk na te maken. Met dit doosje is de RE-201 binnen een tiental seconden voorzien van nieuwe tape.

Degene die goede plaktape voor 0.25 inch audiotape zoekt, ik heb een voorraadje van BASF blauwe studiotape, 25 mtr op rol en kost 10 euro per rol.

Voor echo apparaten heb ik eventueel kant en klare loops of als je het liever zelf plakt, spoeltjes van 200 meter.

Voor de Roland RE-serie is er een truukje om de tape heel gemakkelijk te monteren, zorg altijd wel voor schone tapeheads (isopropylalcohol) en dat de ruimte waar de tape in ligt ook vrij van stof is. Rubber wieltjes nooit met alcohol reinigen, desnoods met Dreft afwasmiddel en dan goed afdrogen.

Af en toe koop ik ergens een spliceblock van aluminium en heb ik een te gek apparaat op de kop getikt uit de nalatenschap van een Amerikaanse DJ, dat ding heet CAT splicer, nu nergens meer te verkrijgen. Op verzoek stuur ik wel een afbeelding of zoek op Google naar wat ik bedoel.

Voor de Roland Space Echo kun je het best Capitol tape gebruiken, dezelfde als in een 8-track cassette zit maar dan liefst nieuwe tape, daarvan heb ik nog een pancake met 1200 meter in voorraad, tweede goede keus is het wat beter verkrijgbare BASF LGR Audio Broadcast, grijze rugzijde, derde goede keus is BASF LGR-30, ook een stevige tape met een zeer goede weergave van hoog.

Ik heb een webpage met veel bijzonderheden daarop, wordt steeds uitgebreider, in Nederlands en Engels: www.tapeloops.tk

Wie meer wil weten kan per mail kontakt opnemen: tapeloops@live.nl

Ebay al geprobeerd?

Van allerlei tape accessoires te koop. Zelf heb ik er heel wat Revox onderdelen en revisiesetjes gekocht. Meestal vanuit Duitsland, Zwitserland en Italiƫ.
En tapes kun je idd nog bij Thomann kopen. Ze voeren nu RMG (wordt voor zover ik weet in Nederland gemaakt).
http://www.thomann.de/de/spulenbaender.html

RMGi is inderdaad Nederlands, ze zitten in Oosterhout, ze zijn sowieso de enige die in Europa nog nieuwe tapes maken (er is ook nog ATR in de VS, maar die doen sowieso geenn 1/4"). De RMGi tapes zijn gelijk aan de Emtec/Basf formules. De distributie gaat via EWS in Geldrop, ik heb daar al een paar keer gewoon tapes opgehaald (moest de eerste keer wel een formulier invullen en mailen, maar misschien was dat alleen omdat ik het op m'n bedrijfsnaam bestelde).

Back