Electronica voor beginners

Hooihuis

Acta est fabula
Ik voel me eigenlijk een beetje beschaamd dat ik deze vraag hier moet stellen, aangezien het zulke eenvoudige materie is :stupid.....maar ja, mijn schooltijd ligt alweer ver achter me en ik twijfel gewoon een beetje.

Dus....hier de vraag. Ik heb een Ibanez AD-80 delay pedaal aangesloten op een 18V / 1000mA voeding en dat werkt als een zonnetje. Nu heb ik onlangs nog een delay pedaal gekocht (van Coron, een merk waar ik voorheen nooit van gehoord had).

Mijn vraag is: kan ik beide pedalen op dezelfde voeding zetten? Als ik parallel vertak dan hebben krijgen ze beide de benodigde 18V, alleen de stroom zal dus verdeeld worden zodat per pedaal max. 500 mA beschikbaar is. Kan dit kwaad, of is dit gewoon goed te doen? Het gaat om pedalen die normaal gesproken ook kunnen werken op 2 batterijen van 9 V, ware het niet dat deze heel snel worden leegetrokken (heb ik van horen zeggen). Het is in ieder geval niet de bedoeling, dat de adapter abnormaal heet gaat worden of zo.

Ben benieuwd! Alvast bedankt voor de reacties.....

Erwin

Okee, bedankt hoor, ik ga het er maar eens op wagen denk ik. De voeding die ik al in gebruik heb was destijds nog redelijk geprijsd, maar ik heb me afgelopen vrijdag eentje van 45 euro laten aansmeren (:stupid) en dat is me achteraf toch wat te gortig. Is wel een universele (instelbaar dus) maar daar heb ik eigenlijk geen fluit aan, want ik hou hem toch op 18V. Volgens de verkoper zijn de zogenaamde "vaste" adapters bijna niet meer leverbaar en is het zo'n beetje allemaal universeel wat de klok slaat.

Zoals het er nu voor staat is de voeding 2 x zo duur als het pedaal zelf en dat vind ik eigenlijk echt flauwekul :(

Zoals het er nu voor staat is de voeding 2 x zo duur als het pedaal zelf en dat vind ik eigenlijk echt flauwekul
Haha...
Maar je hebt wel een 18 volt voeding te pakken. Die zijn niet zomaar overal te koop. Mensen kunnen wel zeggen dat universele adapters te koop zijn voor 6,- maar die leveren nooit 18volt. Dus dat is misschien weer een meevaller.
(ikzelf heb iig mezelf helemaal suf gezocht naar een 18 volt adapters destijds.)

Even iets anders:
Bevalt die Coron delay? Is het een mooi ding? (ik had er ook op geboden, vandaar mijn interesse) En hoe is hij in vergelijking met de AD80?
Als je trouwens de AD80 ooit wegdoet, dan ben ik daar wel zeer in geinteresseerd!!

Ik heb ook een aantal analoge delay pedalen en vind dat echt leuke pedalen. Ik heb de Boss DM2 en DM3, Electro Harmonix MemoryMan Deluxe en gewoon en de MXR Analog Delay (die nu ff in reparatie is).

Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen...

Om te beginnen met de voeding die ik vandaag nieuw uit de verpakking haalde....die is dus gewoon stuk :( Het schuifje waarmee je het voltage kan instellen tot 24V is lam, dus er valt helemaal niets in te stellen. Dompertje dus, zeker voor zo'n duur klerekreng. Maar goed, die ga ik a.s. donderdagavond uiteraard gelijk voor een goede inruilen en anders vraag ik gewoon mijn geld terug.

Helaas is de Coron zelf ook geen onverdeeld succes. Hij is niet te vergelijken met de Ibanez, omdat de max. delaytijd veel te kort is. In samenwerking met de repeat knop zijn er heus wel aardige resultaten te verkrijgen (het welbekende feedback-effect) maar al met al lijkt het meer op een soort gruizige galm dan een delay-pedaal. Echt discrete delays zijn er vrijwel niet mee te maken dus, wat jammer is.

Het vreemde is wel weer dat de Coron een soort van exciter-achtig bijeffect heeft in de bypass-stand. Zo had ik hem over mijn CS-30 gezet en die klonk ineens veel vetter en beter in het hoog, heel anders dan je met toonregeling voor elkaar krijgt. Zal wel met faseverschuiving oid te maken hebben.

Al met al heb ik er geen spijt van, maar een echte topper is het niet. Ik zal er waarschijnlijk echter wel een toepassing voor vinden (vraag me ook af wat er gebeurt als je zo'n pedaal via de 2e uitgang van een synth naar de external input van dezelfde synth stuurt, zoals bijvoorbeeld met de Minimoog of de M3X mogelijk is).

By the way, zijn sommige van die pedalen van binnen niet af te stellen eigenlijk? Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat wat er uit de Coron komt oorspronkelijk ook de bedoeling was; misschien dat iemand er aan heeft zitten pielen en hem gewoon verkeerd heeft afgesteld......

Weet jij dat misschien Matthijs?

Waarschijnlijk zitten er in die coron wel wat potmeters aan de binnenkant waar je aan kan draaien. Zo kan je de delaytijd opkrikken (vaak wel ten koste van de geluidskwaliteit). Bias is ook nog af te stellen waardoor je het signaal wat kan "opschonen".

Pas er wel een beetje mee op...het zijn een aantal knopjes. Als die verkeerd staan kan het zijn dat je geluid wegvalt en dan kan het heel moeilijk zijn om hem weer aan de praat te krijgen.

Succes

Back