Hoe werkt de DX=7 preziez

koekebakker

Olie op het vuur
jaaaaaaa! ik wil dus lekker pielen aan een dx7 alleen heb ik een paar
vraagjes. Ik ben een software mannetje, dus lekkere plugjes bevallen
mij wel . Nu wil ik het eens met een DX7 proberen (spacy software matige DnB met een DX7
lead erin omdat hardware toch wel de shit is.
Mijn vraag.... Is het mogelijk om de DX7 te proggen of zit ik vast aan lame retro presets die
bij het lieve ding worden meegeleverd. Het lijkt me loik om zelf patches te maken en te gebruiken
is dit mogelijk?!?!?!?!??!?!

Ik heb namelijk alleen wat turquase knoppen gezien op die bak (dus weinig schuilfjes, draaiknopjes en zo)
Als iemand nog zo'n lekkere dx7 babe wil verkopen heb ik wel belangstelling (mits het proggable is)
kusjes... koekebakker

Er stond laatst nog een mooie aankondiging op de voorpagina genaamd: "Nieuwe versie DX manager (beta)"

zoek en gij zult vinden, is zat over geschreven al hoor.

Misschien is het trouwens wijs eerst de FM7 te proberen? Misschien kom je er dan achter hoe 'lekker' het is om de DX7 te programmeren. Alhoewel het met de DX-manager een stuk aangenamer wordt, is het nog steeds moeilijk bruikbare geluiden zelf te maken van scratch

Laatst gewijzigd:
Re: Hoe werkt de DX=7 preziez

Origineel geplaatst door koekebakker
mij wel . Nu wil ik het eens met een DX7 proberen (spacy software matige DnB met een DX7
lead erin omdat hardware toch wel de shit is.
Mijn vraag.... Is het mogelijk om de DX7 te proggen of zit ik vast aan lame retro presets die
bij het lieve ding worden meegeleverd. Het lijkt me loik om zelf patches te maken en te gebruiken

Ik heb namelijk alleen wat turquase knoppen gezien op die bak (dus weinig schuilfjes, draaiknopjes en zo)
Als iemand nog zo'n lekkere dx7 babe wil verkopen heb ik wel belangstelling (mits het proggable is)
kusjes... koekebakker
ik gebruik zelf een dx7(s) in combo met fm7
het programmeren van mn hardware dmv fm7 werkt niet

idd je kan zelf patches maken

als je draaiknoppen wil koop je tog zo`n behringer voor 125,-
dan heb je iets van 32 draaiknoppen
ben ik zelf ook van plan ... over een jaar 8)

btw die software DX Manager v1 vind ik niets
v2 staat hier: http://beta-166923.server1.dotnetsandbox.net/DX Manager V2 Beta.aspx

Re: Re: Hoe werkt de DX=7 preziez

Re: Re: Hoe werkt de DX=7 preziez

Origineel geplaatst door Ramoonus

btw die software DX Manager v1 vind ik niets

ik bezit nu een tx7, maar toen ik een dx7 had, gaf ik ook de voorkeur aan bediening via de machine zelf.

Maar nu dus met het editortje. Ik wist niet dat er een V2beta was ;-) Ga ik eens uitproberen. Het grote nadeel van die software is dat ie geen noten doorgeeft. ***EDIT*** Voor die beta moet je ook het .NET framework installeren. Toch maar niet...

Wat betreft de behringer; dat gaat toch niet op? Of ga je al die knoppen van sysexcode voorzien? Die behringers doen toch alleen maar CC's??

DX-manager 1.1 is nog steeds te downloaden en heeft hier altijd stabiel gedraaid (en zonder .NET framework).
en idd is FM7 wel de lekkerste qua editing. Jammer dat hij niet als softeditor voor hardware DX is te gebruiken.

groet

Tom

ik heb er een staan, een originele bruine, die eigenlijk wel weg kan, omdat ik ook een TX802 heb...

de DX is uiteraard te programmeren via die 'turquase knoppen', maar bereid je wel voor op een stevige leercurve....en dat is nog zwak uitgedrukt... ;)

het leuke aan een DX is dat je soms (lees: vaak) door gewoon wat ongestructureerd te pielen tot erg verrassende resultaten kunt komen.

als je echt interesse hebt, meld het dan even op: mijn mailadres

persoonlijk favoriet boek:

Howard Massey's 'The Complete DX7' (Amsco Publications, 1986)

in enkele dagen doorgenomen en verliefd geworden....

Re: Hoe werkt de DX=7 preziez

mij wel . Nu wil ik het eens met een DX7 proberen
FM7 trial downloaden. Maar daar zit wel een hele hoop meer in dan een DX7 heeft:

- verschillende waveforms behalve de sinus
- complete vrije routing ipv vast te zitten aan de basisalgoritmen
- filter
- effecten
- multipoint envelopes

Dat zorgt er voor dat een hoop sounds uit FM7 verdomd cool zijn en onmogelijk te maken zijn op een DX7.

(spacy software matige DnB met een DX7 lead erin omdat hardware toch wel de shit is.
Dit is werkelijk het meest dwaze wat ik ooit heb gehoord, op die vraag van "Wat is een dongle?" bij een Cubase SX-topic na. :D

Je weet toch wel wat een DX7 uberhaupt is, he? Digitaal. Kil. Nauwkeurig. Wijkt niet af. FM7 klinkt net zo goed, alleen zijn de DAC's van je geluidskaart over 't algemeen duurder. Natuurlijk kun je een DnB lead maken, maar reken er op dat je er nog altijd een filter over moet leggen, en dat het grootste deel van het geluiden-spectrum van de DX7 daarvoor niet echt geschikt is. Niet onmogelijk, maar zeker niet de eerste keus. Je kunt de DX7 veel beter toepassen voor dissonante atmosferische geluiden, maar dan is Absynth eigenlijk weer makkelijker.

Waar DX-sounds heel erg geschikt voor zijn is IDM. Complete synthetische drumkits bouwen en zo a la Squarepusher. Maar wederom, dan ben je met FM7 veel sneller klaar - een DX is -echt- een pijn om te programmeren, en omdat je geen half uur wil zitten op een geluid van 0.5 seconden op z'n hoogst...
Mijn vraag.... Is het mogelijk om de DX7 te proggen of zit ik vast aan lame retro presets die bij het lieve ding worden meegeleverd. Het lijkt me loik om zelf patches te maken en te gebruiken
Bij een TX7 zit je er aan vast (ook op te lossen maar niet zo makkelijk), bij een DX7 kun je alles ombouwen wat je wilt.
Het is dan ook een digitale FM-based synthesizer uit een tijd waar iedereen op membraanknoppen overging (Alpha Juno 2, Moog Source, etc).
De DX7 heeft 6 oscillators, geen 2 of 3 zoals analoge bakken. De DX7 heeft ook geen filters (FS1R en DX200 zijn de enige in Yamaha's FM-synth serie). Bij de DX7 maakt een hele hoop uit hoe die oscillators elkaar beinvloeden - de manier waarop de output van de ene naar de modulatie-ingang van de andere wordt gestuurd en of ze voiced of unvoiced zijn, welke vorm de envelope heeft en wat het volume is is cruciaal. Dat moet je gebruiken in plaats van filters.
Koop jezelf een DX200 en bespaar je de ellende. Daar zitten tenminste nog knoppen op.

Laatst gewijzigd:
Hmmm.. het hield dus toch iets meer in dan dat ik gedacht had. Nu vind ik FM7 niet echt een fijne plug
dus krab ik me nog een paar keer op mijn hoofd over de DX7. Ik ben niet te beroerd om te dukken en te
draaien, maar als het een verschrikkelijke pain is om een geluidje te fabriceren vrees ik dat ik in de loop
van de tijd weer terug spring naar software. Van het "randome" ben ik ook niet echt gecharmeerd. Een
sound moet zijn zoals ik ém bedoel.

Gelukkig is er boekenmarkt vandaag in deventer dus kruip ik ff de markt op om voor een euro een dx7 boek
te halen.

Iig hartelijk dank voor de onderbouwde opmerkingen van jullie.

Hmmm.. het hield dus toch iets meer in dan dat ik gedacht had. Nu vind ik FM7 niet echt een fijne plug
dus krab ik me nog een paar keer op mijn hoofd over de DX7. Ik ben niet te beroerd om te dukken en te
draaien, maar als het een verschrikkelijke pain is om een geluidje te fabriceren vrees ik dat ik in de loop
van de tijd weer terug spring naar software. Van het "randome" ben ik ook niet echt gecharmeerd. Een
sound moet zijn zoals ik ém bedoel.

Gelukkig is er boekenmarkt vandaag in deventer dus kruip ik ff de markt op om voor een euro een dx7 boek
te halen.

Iig hartelijk dank voor de onderbouwde opmerkingen van jullie.

Over dat boeken markt heb ik gezien op tv dat dat er was.

Maar goed ik heb een dx 200 staan die ook die geluiden kan maken maar dan met die draai knoppen waar je wel makelijk een sound kan creeëren vindt ik dan.
Heb je nog een boek weten te scoren ?

Haha, nee. dankzij de strooooomende plensregegen ben ik maar niet gegaan. Gelukkig hebben wij ook
een bieb. Maar zijn er misschien ook andere FM synthjes met een paar parameters minder? (6 osc'jes hoeft
van mij ook weer niet persee. Als het maar lekker retro klinkt ben ik al erg blij.

Prijsklasse tussen de 0 en 150 euro (zoveelste hands)

een paar uiterst belangrijke dingen om te weten omtrent de DX-7 zijn:

1. Algoritme
dit is DE absolute basis, hoe de operators elkaar beinvloeden, op de Dx-7 vind je 32 Algo's

voorbeeld:
Code:
[3]  [6]
 |    |
[2]  [5]
 |    |
[1]  [4]

2. de functie van Operators binnen een Algoritme
de eerste operator in een schakeling, in het voorbeeld boven dus OP [1] en OP [4], zijn 'normale' oscilators.
OP [2], [3] en [5], [6] zijn 'in principe' niets anders dan LFO's (eigenlijk moeten we spreken van HFO's, high freq oscs)
Operator [6] heeft tevens een feedback loop

de LEVEL en ENVELOPE van OP [1] en [4] zijn verbonden met het VOLUME van deze OPs
de LEVEL en ENVELOPE van OP [2],[3] en [5],[6] zijn verbonden met de PITCH van deze OPs

verder adviseer ik je zuinig om te springen met LEVELS aangezien je anders 1 bak met metallische ongein krijgt ;)

Origineel geplaatst door 6 trak

de LEVEL en ENVELOPE van OP [1] en [4] zijn verbonden met het VOLUME van deze OPs
de LEVEL en ENVELOPE van OP [2],[3] en [5],[6] zijn verbonden met de PITCH van deze OPs

kleine correctie (kon het niet laten):
de LEVEL en ENVELOPE van OP [1] en [4] zijn verbonden met het VOLUME en PITCH van de patch
de LEVEL en ENVELOPE van OP [2],[3] en [5],[6] zijn verbonden met de TIMBRE van de patch

Origineel geplaatst door Cecil
kleine correctie (kon het niet laten):
de LEVEL en ENVELOPE van OP [1] en [4] zijn verbonden met het VOLUME van de patch
de LEVEL en ENVELOPE van OP [2],[3] en [5],[6] zijn verbonden met de TIMBRE van de patch
correct... maar ik besprak de OPs ff individueel nutuulk, aangezien ook elke OP een individuele ENV en LEVEL heeft...

Maar dat zal wel in de handleiding staan allemaal. Waar het om gaat
is dat ik ff bekend moet raken met FM synths. Nu heb ik Crystal
gedownload en ga daar even een paar dagen mee spelen tot is het
gevoel erin een beetje krijg. Hoe zooi op elkaar reageerd enzo zonder
een papje van brommen en piepjes te krijgen.

Deze synth zal voor een deel wel hetzelfde zijn als de DX7 (op de hirarchie van
OSC'jes, LFO'tjes en effecten na dan.)

Bestaan er misschien DX7 emulators of plugjes die ik kan proberen?

Crystal combineert een hele hoop technieken...

je zou ook eens kunnen kijken naar OXE fm (is ook grateloos/donationware). Die lijkt iets meer op de DX7 en tot best wel grote dingen in staat...

http://www.oxesoft.com/products.php

oxe_maior.jpg

Back