Re: Hoe werkt de DX=7 preziez
Origineel geplaatst door koekebakker
jaaaaaaa! ik wil dus lekker pielen aan een dx7 alleen heb ik een paar
vraagjes. Ik ben een software mannetje, dus lekkere plugjes bevallen
mij wel . Nu wil ik het eens met een DX7 proberen
FM7 trial downloaden. Maar daar zit wel een hele hoop meer in dan een DX7 heeft:
- verschillende waveforms behalve de sinus
- complete vrije routing ipv vast te zitten aan de basisalgoritmen
- filter
- effecten
- multipoint envelopes
Dat zorgt er voor dat een hoop sounds uit FM7 verdomd cool zijn en onmogelijk te maken zijn op een DX7.
(spacy software matige DnB met een DX7 lead erin omdat hardware toch wel de shit is.
Dit is werkelijk het meest dwaze wat ik ooit heb gehoord, op die vraag van "Wat is een dongle?" bij een Cubase SX-topic na.
Je weet toch wel wat een DX7 uberhaupt is, he? Digitaal. Kil. Nauwkeurig. Wijkt niet af. FM7 klinkt net zo goed, alleen zijn de DAC's van je geluidskaart over 't algemeen duurder. Natuurlijk kun je een DnB lead maken, maar reken er op dat je er nog altijd een filter over moet leggen, en dat het grootste deel van het geluiden-spectrum van de DX7 daarvoor niet echt geschikt is. Niet onmogelijk, maar zeker niet de eerste keus. Je kunt de DX7 veel beter toepassen voor dissonante atmosferische geluiden, maar dan is Absynth eigenlijk weer makkelijker.
Waar DX-sounds heel erg geschikt voor zijn is IDM. Complete synthetische drumkits bouwen en zo a la Squarepusher. Maar wederom, dan ben je met FM7 veel sneller klaar - een DX is -echt- een pijn om te programmeren, en omdat je geen half uur wil zitten op een geluid van 0.5 seconden op z'n hoogst...
Mijn vraag.... Is het mogelijk om de DX7 te proggen of zit ik vast aan lame retro presets die bij het lieve ding worden meegeleverd. Het lijkt me loik om zelf patches te maken en te gebruiken
is dit mogelijk?!?!?!?!??!?!
Bij een TX7 zit je er aan vast (ook op te lossen maar niet zo makkelijk), bij een DX7 kun je alles ombouwen wat je wilt.
Ik heb namelijk alleen wat turquase knoppen gezien op die bak (dus weinig schuilfjes, draaiknopjes en zo)
Het is dan ook een digitale FM-based synthesizer uit een tijd waar iedereen op membraanknoppen overging (Alpha Juno 2, Moog Source, etc).
De DX7 heeft 6 oscillators, geen 2 of 3 zoals analoge bakken. De DX7 heeft ook geen filters (FS1R en DX200 zijn de enige in Yamaha's FM-synth serie). Bij de DX7 maakt een hele hoop uit hoe die oscillators elkaar beinvloeden - de manier waarop de output van de ene naar de modulatie-ingang van de andere wordt gestuurd en of ze voiced of unvoiced zijn, welke vorm de envelope heeft en wat het volume is is cruciaal. Dat moet je gebruiken in plaats van filters.
Als iemand nog zo'n lekkere dx7 babe wil verkopen heb ik wel belangstelling (mits het proggable is)
Koop jezelf een DX200 en bespaar je de ellende. Daar zitten tenminste nog knoppen op.