[Motif] performance en midikanalen

A3-jan

Stamgast
Wie iemand, hoe het kan dat:
Als ik in mijn motif een performance heb gemaakt en deze laat aan sturen door een externe sequencer, alle partijen die in de sequence staan dan de motif performance aansturen??
Dus zowel bijv midikanaal 1 als midikanaal 7 en 8 en 9.
Dit is niet het geval bij voice, pattern en song namelijk, want hier wordt dan alleen het midikanaal gespeeld welke staat ingesteld???

Dit kan omdat bij een performance meerdere voices op verschillende midikanalen staan. Je sequencer zendt verschillende midikanalen uit, zoals je zelf zegt.

Ok weet je dan ook hoe ik die verschillende midi kanalen kan veranderen tot 1 vast midikanaal??

Origineel geplaatst door Rubenes
Dit kan omdat bij een performance meerdere voices op verschillende midikanalen staan.

Bij een Performance staan alle Voices op hetzelfde midikanaal! Wanneer je Voice of Performance Mode kiest, dan werkt de Motif als monotimbrale geluidsbron. Bij Voices is dat logisch want een Voice is slechts 'een timbre'.

Maar hoe zit dat dan met een Performance? Dat zijn toch meerdere Voices?
Inderdaad, een Performance bestaat uit 1 tot max. 4 Voices maar ... deze staan dus allemaal op hetzelfde midikanaal. Je kan het gebruikte Midikanaal rechtsbovenaan in het display aflezen (TCH= xx standaard ingesteld op midikanaal 1). Als jouw sequencer op dat kanaal zendt dan zal de Motif toch meerdere Voices gebruiken. (de overige midikanalen worden genegeerd). De Motif weet dat hij op dat midikanaal meerdere Voices moet aansturen maar een externe sequencer niet. Een externe sequencer kent het concept 'Performances' niet eens. Voor een sequencer lijkt het alsof je slechts 1 Voice/timbre aanstuurt op kanaal 1 maar de Motif weet wel beter en zal alle Voices van de Perfomance gebruiken (indien je uiteraard in Performance Mode staat).

Voice en Performance Mode zijn 'minder' interessant om door een sequencer te worden aangestuurd. Juist omdat de Motif op slechts 1 kanaal aktief zendt/ontvangt. (tenzij je slechts op 1 midikanaal zendt en enkel 1 Performance wil aansturen)

Om de Motif als multitimbrale geluidsbron te gebruiken moet je in Pattern of Song Mode staan. Dan zal de Motif op meerdere kanalen kunnen zenden/ontvangen. Echter ... in Pattern/Song Mode kan je enkel Voices gebruiken.

Kan je dan geen Performances gebruik wanneer de Motif multitimbraal wordt gebruikt?
Het lijkt er inderdaad op want in Song/Pattern Mode kan je dus enkel Voices selecteren, geen Performances maar ... toch kan je wel Performances gebruiken in Pattern/Song Mode. Als je weet dat een Performance niet meer is dan een combinatie van meerdere Voices (op hetzelfde midikanaal) dan is het eigenlijk eenvoudig:

Je moet iedere Voice van een Performance aan een Track/Part toewijzen en daarbij alle Voices (van die performance) op hetzelfde midikanaal instellen.
Trouwens, je hoeft dit niet eens zelf te doen want via een JOB kan je een Performance 'kopieren' (PFCOPY) naar een Song/Pattern waarbij de Motif automatisch het instellen en toewijzen van de kanalen voor zijn rekening neemt. (in de handleiding staat dit wat uitgebreider uitgelegd).

Attachments

• pfcopy.jpg
    pfcopy.jpg
    17,2 KB · Bekeken: 83
Motif: Assignable outputs

Motif: Assignable outputs

Ik heb effe een ander vraagje wat eigenlijk ook wel in verband staat tot dit topic.

Als je in song mode bent is het dan mogelijk om bijvoorbeeld midikanaal 2 naar een assignable output te sturen? Zodat je op je mixer 2 verschillende motif kanalen kan bewerken?

Ik heb de optie namelijk wel gevonden maar hij stuurt geen singaal uit. Alles loopt nog steeds via de main out.

Weet iemand of dit is op te lossen??

Alvast bedankt!

Thanx hover...maar toch word de perf aan gestuurd door alle midikanalen van de externe seq.

HELP

Re: Motif: Assignable outputs

Re: Motif: Assignable outputs

Origineel geplaatst door Keyzz
Ik heb effe een ander vraagje wat eigenlijk ook wel in verband staat tot dit topic.

Als je in song mode bent is het dan mogelijk om bijvoorbeeld midikanaal 2 naar een assignable output te sturen? Zodat je op je mixer 2 verschillende motif kanalen kan bewerken?

Ik heb de optie namelijk wel gevonden maar hij stuurt geen singaal uit. Alles loopt nog steeds via de main out.

Weet iemand of dit is op te lossen??

Alvast bedankt!

Zowel op een Motif/Motif ES kan je een/meerdere tracks toewijzen aan de assignable outputs i.p.v. de main outputs.

Midikanalen kan je niet naar de assignable outputs sturen want MIDI boodschappen kunnen geen audio-uitgangen gebruiken. Maar je bedoelt wellicht dat je de audio uitgangen van een/meerdere tracks niet via de main outputs maar via de assignable outputs wil versturen.

Welke Motif gebruik je? Motif of Motif ES?
Gebruik je een mLAN8E/mLAN16E/AIEB2 uitbreidingskaart of gewoon de standaard, aanwezige uitgangen?
Kan je misschien kort toelichten welke handelingen je precies verricht?

Origineel geplaatst door A3-jan
Thanx hover...maar toch word de perf aan gestuurd door alle midikanalen van de externe seq.

HELP

Zelf werk ik nagenoeg enkel met de on-board sequencer maar ik ga jouw opstelling bij mij nabootsen en laat je weten hoe het mij verging.

Origineel geplaatst door A3-jan

HELP

Ik kan het probleem bij mij niet nabootsen want hier werkt het gewoon.
  • In welke modus staat de Motif ingesteld als jouw externe sequencer de Motif aanstuurt? Performance Mode of Song/Pattern Mode?
  • Op welk Basic Midi Receive Channel staat jouw Motif ingesteld?
  • Op welke midikanalen stuurt de externe sequencer data naar de Motif?

Ik ben er zelf al een beetje achter denk ik....
Ik heb namelijk de PLG- VH kaart eruit gehaald en nog eens geprobeerd...nu werkt het wel...
Dus het ligt aan de vocal harmony kaart.

Is het mogelijk om de motif uit te breiden met geheugen van pc's?? Of moet je speciaal hiervoor bestemde geheugenkaarten kopen(DIMMS)....

In principe kan je geheugen modules uit een pc nemen en die in een Motif plaatsen. Uiteraard moet het geheugen van hetzelfde type zijn. In de handleiding staat het wat exacter beschreven.

Maar zelfs al gebruik je compatibele modules, dan nog is het mogelijk dat de Motif het geheugen niet herkent en dus niet zal gebruiken. Yamaha samplers zijn nogal kieskeurig wat het geheugen betreft. Op www.motifator.com kan je enkele threads terugvinden in het Memory Subforum.

Maar proberen kan alvast geen kwaad als je nog ergens enkele modules hebt rondslingeren.

De Motif (Classic) gebruikt SIMMS, heeft standaard 4 MB RAM en kan uitgebreid worden tot 64 MB
De Motif ES gebruikt DIMMS, heeft standaard 0 MB RAM en kan uitgebreid worden tot 1 Gb

Back