vintage sounds, vintage tracks

cloudman

ex nihilo creatum ens
Misschien dekt de naam niet helemaal de lading, maar goed.
Ik vroeg me af wat voor gear mensen zoals The Who, Deep Purple en Uriah Heep
gebruikten in bepaalde tracks voor hun specifieke synth geluidjes, en hoe ze die brouwden.

bvb: Teenage wasteland van The Who, is niet zo onmogelijk te maken denk ik, die intro dan.
maar welke synth zou het geweest zijn?

In sommige tracks van Deep Purple hoorde ik iets wat zo overtuigend een moog was...
dat het waarschijnlijk ook een moog was :D

En Uriah Heep zette pareltjes neer zoals such a beautiful dream uit hun album return to fantasy...

hebben jullie ideetjes hier rond, of zelf andere groepen in die genre (forse gitaar, drums,
en synth) waar je wat over wil posten, dit is de thread :)

Het enige dat ik zou kunnen vertellen is dat de gitarist van the Who regematig over "Hiwatt" versterkers speelt. De gitarist van Pink Floyd overigens ook.
(De Hiwatt versterker lijkt een meetje op een Marshall/Orange...Er 1 bemachtigen is mijn volgende gitaar versterker project)

Verder spelen die oude gitaarbands heel vaak op orgels i.p.v. synthesizers.

In veel van de songs/tracks op "return to fantasy" van Uriah Heep, is inderdaad een orgel te horen, ofwel rare dingen die ze doen met de gitaar. Maar toch, hier en daar zijn geluiden waarvan ik vermoed dat ze écht uit een synth komen. Ik zal eens een paar snippets posten als ik de tijd vind :)

Back