Afmixen

Ensemble

Ouwe rot
Mornin.

Hoe gaan jullie te werk bij de plaatsing van elke track in je mix?
Met andere woorden, hoe zorgen jullie ervoor dat er geen frequenties elkaar in de weg staan?

Ik las laatst in de SOS het volgende voorbeeld waarbij Paul White ingaat op de lage frequenties.

“At the bass end, I've applied a little 76Hz boost to lift the kick drum sound, but balanced this using a gentle dip at 220Hz to stop the low-frequency EQ affecting the lower mid-range”.

Hiermee isoleert hij dus de lagere frequenties door een soort van “muur”op te zetten bij de 220hz zodat de midrange niet wordt beïnvloedt.

Mijn vraag is of het op deze manier te werk gaan ook de manier is of zijn er alternatieven die dit zgn. “afdekken” beter mogelijk maken zoals bijvoorbeeld het gebruik van High en Low pass filters etc.

Semble

Daar is de EQ op je mengpaneel voor bedoeld.
En hoe duurder je mengpaneel, hoe meer EQ mogelijkheden.

Of je moet het direct in bijv. Cubase doen.
Daar zijn heel veel dingen in mogelijk.
Er is niet één enkele oplossing, de oplossing is helemaal afhankelijk van het spectrum.

t mixen begint eigenlijk al bij de patch maken op je synth.. als je geluid een andere teveel in de weg zit ga je toch al doorzoeken. en als je een lead helemaal links zet en een andere helemaal rechts zitten ze mekaar ook niet in de weg.. plaatsing, galmpjes, (sidechain)compressie etc doen ook hun werk

en zowiezo geen truukjes aanleren zou ik zeggen.. elke track vraagt om een andere mix

Ik had er inderdaad nog bij moeten vermelden dat ik alles in Logic doe, dus met plug-ins.

Maar los daarvan op een mengpaneel speelt dit toch ook? Je zult daar toch ook moeten zorgen dat je frequenties elkaar niet overlappen?

De vraag is juist hoe je jullie dit doen?

dank voor je reactie btw.

Semble

t mixen begint eigenlijk al bij de patch maken op je synth..

Dat is idd iets waaar ik veel te weinig rekening mee hou. Dank voor de tip!

Sidechaincompressie ga ik binnenkort in Logic maar eens uitzoeken.

Semble

Back