Brommende monitoren

Pruneau

Lichtjes bedorven lid
Hi folks,

Ik ben hier nieuw, heb me net voorgesteld op 'nieuwe leden' forum, maar na hier eens door het forum te zijn gebrowsed, ga ik m'n probleem hier uiteenzetten, het zit hier namelijk vol techneuten :halleluja

Ik heb nieuwe Rokit 8 monitors, toen ik ze aansloot met een cinch kabel aan mijn Edirol UA-25 bromden ze enorm. Met non-balanced jack was het wat beter, maar nog steeds kabaal.

Als ik de monitors spanning geef vanuit een andere kamer (zelfde fase, maar 10 m verder) dan is de brom helemaal weg. Als ik de volledige setup spanning geef vanuit diezelfde andere kamer: terug gebrom.

Heeft er iemand een idee hoe ik best dit oplos? Ik ga zowiezo balanced jack naar XLR kabels kopen, maar ik heb zon gevoel dat het probleem niet daarvandaan komt, maar uit de voedingsspanning.

Das nu nogal een wirwar, een blokje van 3 stopcontacten, met daarin een storignfilter, en dan een blok met 12 stopcontacten, zelf gemaakt, met daarin 2 PCs, verschillende lader-trafootjes, modems, telefoon, fax, printer, dus da's waarschijnlijk al niet koosjer.

Als ik alles uittrek, en enkel muziek PC, scherm en monitor aansluit, is het brommen ook veel minder, zowel met cinch als jack kabel.

De monitorboxen zelf direct aan mijn CD player hangen geeft perfect zuiver geluid, dus die dingen zijn OK. Enig idee?

Klinkt als een aardlus. :geslaagd: Een "audioketen" moet eigenlijk op één punt geaard worden. Berucht voorbeeldje; een platenspeler aard je aan de versterker en de versterker zit weer verbonden aan de aarde van de netspanning. Eén rechte lijn. Wanneer je nu ook de platenspeler nog zou aarden op de wandcontactdoos heb je een "aardlus" gemaakt. Dit is feitelijk een grote antenne voor de brom.
Probeer je monitoren eens ongeaard aan te sluiten en kijk dan of de brom weg is. Zo ja; lus probleem, Zo nee ; verder zoeken naar lussen tussen andere apparatuur. Wat ook wel eens wil helpen is de steker 180graden draaien en dan weer in de WCD steken (?)

Mocht dat ook niet helpen hoop ik dat iemend anders de oplossing heeft.
Succes

Het lijkt er op dat je inderdaad last hebt van een hardnekkige aardlus.

Beste oplossing welke bij NOB wordt gebruikt:

Sluit alle apparaten aan MET randaarde. (Vanaf 1 sterpunt).
De signaalkabels die VAN een apparaat komen hebben GEEN afscherming aangeloten in de plug, de Kabels die NAAR een apparaat toegaan hebben WEL de afscherming aangesloten in de plug.
Voorbeeld: Mengtafel > plug ZONDER afscherming aangesloten> Kabel > Plug MET afscherming aangesloten> versterker.
Heel belangrijk is dus wel dat de beide apparaten GOED geaard zijn en niet met kroonsteentjes of zo.
Geen grapje want de hele handel kan in Oscillatie komen bij een slechte aarde.
Dit is het meest stille systeem.

Er is ook een tweede mogelijkheid:
Gebruik gewoon een normale kabel (met de afscherming aan beide kanten aangesloten) tussen je mengtafel en je Versterker of Monitor en knip de Aardepennen van het stopcontact af of gebruik een verlengsnoer Zonder aarde.
Ook als je Geen randaarde hebt in je hoofdstopcontact maar wel in je verdeeldoos dan mogen de apparaten elkaar absoluut niet zien via de randaarde dus pennen eraf knippen.
In principe hoef je dan alleen je mengtafel maar te aarden.
Alle daarop aangesloten apparatuur wordt dan automatisch meegeaard via de signaalkabels.

Overigens is het altijd beter om gebalanceerd (symetrisch) te werken ipv ongebalanceerd (a-symetrisch).
Bij symetrisch doet de afschrming ahw niet mee met de schakeling.
Maar ondanks dat kan de afschrming toch de oorzaak zijn van een aardlus.

Heb je nu nog steeds problemen, mail me dan even dan gaan we er samen doorheen.

Succes en groet,

Mike

Ik heb er net een Samson PowerBrite tussen gezet. Da's een stroomverdeler met overspanningsbeveiliging en ontstorings electronica. Ik weet niet zeker of het aan dat ding ligt, maar het is best stil op de audiolijnen (qua ruis, dan... :P ).

En ik heb geen geaarde stopcontacten in deze kamer, dus daar ligt het niet aan.

Dat verhaal van de NOB is wel interessant, BTW.

Ik heb er net een Samson PowerBrite tussen gezet. Da's een stroomverdeler met overspanningsbeveiliging en ontstorings electronica. Ik weet niet zeker of het aan dat ding ligt, maar het is best stil op de audiolijnen (qua ruis, dan...
En ik heb geen geaarde stopcontacten in deze kamer, dus daar ligt het niet aan.
).

dan heb je ook weinig aan die overspannings beveiliging want zonder aarde kan hij z,n pieken niet kwijt en slaat de boel nog net zo hard door

Meet maar met een spanningsmeter na, dan schrik je je wild

je kan ook met de binnekant van je arm/pols over een hoek van de pc of welk apparaat dan ook strijken en dan kun je heel duidelijk voelen (doordat je arm stroef met een soort trillinkje over het metaal gaat) of er spanning op staat of niet zonder je pijn te doen

Origineel geplaatst door anoniempje
dan heb je ook weinig aan die overspannings beveiliging want zonder aarde kan hij z,n pieken niet kwijt en slaat de boel nog net zo hard door
Je denkt toch niet dat hij die pieken wegleidt?!
Hij brandt gewoon door.

Overigens kant ik er ook niks aan doen dat er geen aarde is: oud huis.
Aan het einde van het jaar ga ik verkassen naar een nieuwbouwwoning, dan is dat ook opgelost :)

Is toch idioot dat anno 2005 we nog steeds van die verotte stopkontakten hebben. Ik woon ook in een nieuwbouwhuis. Maar ik heb alleen geaarde stopkontakten in de keuken en in de douche.

Origineel geplaatst door ka2
Is toch idioot dat anno 2005 we nog steeds van die verotte stopkontakten hebben. Ik woon ook in een nieuwbouwhuis. Maar ik heb alleen geaarde stopkontakten in de keuken en in de douche.

Ik heb eigenlijk geen idee wat er in het huidige bouwbesluit staat, maar ik woon nu ook nieuwbouw (12 juli j.l. opgeleverd) en wij hebben hier alleen maar geaarde stopcontacten en lichtpunten. Helemaal niks meer zonder aarde dus.

met aarde lijdt hij de pieken wel weg en je stopkontactoversp bev brandt dan niet door

Aah, met dank aan Renema en vooral Mike Philco, dat was de nagel op de kop.

Ik heb een extra stroomdoos aangesloten, enkel voor de twee monitors, en daarvan heb ik de aardingspin verwijderd. Ik heb er dan ineens maar balanced kabeltjes aangehangen, en nu zijn ze muisstil, tot ik er een groovje op kwak, natuurlijk 8D

PC is inderdaad niet geaard, en das inderdaad niet ideaal, maar ook hier enkel aarding in keuken en badkamer, bij het inrichten van mijn homestudiootje komt daar wel aarding, ik heb al een nieuwe draad omhooggetrokken vanaf de aardpennen, want anders moest ik 3 muren door :stupid

Even een vraagje: Als ik die hele handel -PC en Stereo- aan de aarding hang, DAN voel ik spanning, bvb op de geleidende delen van de cinches achteraan van mijn stereo. Daar voel ik niks als die niet geaard is. Is dat een teken dat de aarding een te hoge weerstand heeft? Of is dat normaal?

In ieder geval nogmaals bedankt, ik ben echt blij dat ze nu goed werken. Jammer genoeg moeten ze terug in de doos tot mijn muziekkamertje in orde is =( want in de living is het net iets teveel van het goede :D

Back