Bakkie voor duistere synth sounds

Robzim

Nieuwkomer
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een module, vst plugin of samples voor duistere synthsounds.

Denk bijvoorbeeld aan de sounds op Wormhole van Ed Rush en Optical of de geluiden zols Kubus (lees je mee?) ze laat horen op Dddikke Gek.

Wat zijn de magische modules waar deze geluiden uit komen?

Bedankt alvast,
Robert

Pff.. kunnen ook gewoon 'normale' bakjes zijn maar met een bult EFX-bakken eroverheen..

Maar een 'begin' is:

Hardware (nieuw):
-Acces Virus (A ~ C)
-DaveSmithInstruments (poly)Evolver
-Alesis Andromeda / Ion / Micron
-Korg MS2000( b) / MicroKORG / KARMA
-Clavia Nordlead (1 ~ 3) / Nord Modular / G2( x)
-Alle soorten Samplers
-MOOG Voyager (RME)
-etc. etc.

Of software:
-Reason
-FruityLoops
-de rest

Of hardware (oud):
... (mag iemand anders invullen)

Origineel geplaatst door Zoidsity

Of software:
-Reason
-FruityLoops
-de rest
[/B]

Deze software zit vol met plugins.

Ik heb al zitten zoeken en draaien in oa. FL Studio, maar het geluid wat ik zoek heb ik nog niet gevonden.

Zou je iets specifieker kunnen zijn met betrekking tot plugins ?

Re: Bakkie voor duistere synth sounds

Origineel geplaatst door Robzim
De eigenaar die aan de knopjes draait en experimenteert. Bovenstaande suggesties zijn waardeloos zonder kennis erachter.

Re: Re: Bakkie voor duistere synth sounds

Re: Re: Bakkie voor duistere synth sounds

Origineel geplaatst door Yoozer
De eigenaar die aan de knopjes draait en experimenteert. Bovenstaande suggesties zijn waardeloos zonder kennis erachter.

Tuurlijk, maar dat beantwoordt mijn vraag niet.

Ik ken de bewuste platen die jij bedoelt niet, maar de duistere sounds die in D&B vaak gebruikt worden zijn ook vooral een kwestie van de harmonie, ... dissonante accoorden enzo, ... of rare samples, hou is een microfoon bij een ijzer hek sla er op meet een staaf, maak er een sample van draai hem 2 octaven naar beneden en dan nog bakken met galm erover.... instant duisternis.

Re: Re: Re: Bakkie voor duistere synth sounds

Re: Re: Re: Bakkie voor duistere synth sounds

Tuurlijk, maar dat beantwoordt mijn vraag niet.
Dat is omdat je ook de verkeerde vraag stelt.

Allereerst moet je beginnen met een fatsoenlijk stukje mp3 te posten van wat je ongeveer wil bereiken. Ik weet niet hoe Ed Rush klinkt, maar ik weet wel hoe je bepaalde geluiden moet (na)maken. Vervolgens kun je prima vragen hoe je dat doet, maar je ziet al de lijst van suggesties die eruit rolt - da's allemaal virtueel analoog spul. En in de Ion (die heb ik toevallig) is dit soort gein niet standaard terug te vinden, en dan ben je nog steeds niks opgeschoten.

Er is niet echt 1 apparaat waar je het mee kan doen, het is een bepaalde methode van geluiden bouwen die op meerdere systemen werkt. Vandaar.

Is dit ongeveer wat je zoekt en is het duister genoeg?
http://www.synerjee.net/crap/dysonbass.mp3

1 verklaring (althans voor de vette 'reeces' en 'hoovers'): bakje samplen in een emu en z-planen maar....

dit is het typische bad company, ed rush/optical- darkstep geluid. allemaal terug te vinden hier www.dogsonacid.com moet je eens bij 'the grid' kijken. hier heb ik gigantisch veel bijgeleerd.

Inderdaad, heel Wormhole is Z-plane, Z-plane, Z-plane! Maar even belangrijk is wat je erin stopt, zo gebruikten ze in die tijd vooral Korg Z1 en SCI Pro-1.

Goede synths, maar magisch? Absoluut niet. Uiteraard moet je wel goede tools hebben en ermee kunnen omgaan. Het belangrijkste is: goede sampler (bv. een Emu of Kontakt), goede distortion en filter [plugins] en goede VSTi's/synths gebruiken. Veelgebruikte VSTi's zijn Z3ta+, Albino en Reaktor. Bovengenoemden zal je op dogsonacid ook vaak tegenkomen. Uiteindelijk gaat het erom hoe goed je geluiden kan vern**ken zoals shiftr opmerkte, want zonder extra bewerking zijn ze vaak te clean.

dé hoover is genaamd naar de befaamde patch (n° 47 of 48 als ik mij niet vergis ) uit de juno 106, die toepasselijk ook 'hoover' heette. reeces zijn in vele gevallen opgepitchte hoovers... dit alles op een bedje van z-plane :W

ik denk ook niet dat het heel hard van het bakje afhangt waar je mee werkt zoals Breed zegt, een paar goede zaagtanden, beetje detunen en filteren, door een disto (ni guitar rig is heel leuk), weer filteren, en je hebt meestal al wel iets leuks.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door jura
dé hoover is genaamd naar de befaamde patch (n° 47 of 48 als ik mij niet vergis ) uit de juno 106, die toepasselijk ook 'hoover' heette. reeces zijn in vele gevallen opgepitchte hoovers... dit alles op een bedje van z-plane :W
volgens mij was t toch de "what the..."-patch in de alpha juno :confused:

dé hoover is genaamd naar de befaamde patch (n° 47 of 48 als ik mij niet vergis ) uit de juno 106, die toepasselijk ook 'hoover' heette.

De Juno 106 waar ik vroeger op speelde had geen display voor namen...

dé hoover is genaamd naar de befaamde patch (n° 47 of 48 als ik mij niet vergis ) uit de juno 106, die toepasselijk ook 'hoover' heette.
Nope. De 106 heeft een display als een wekkerradio en mist de PWM op de saw. De Juno waar het om gaat is een Alpha Juno (1 of 2) en de preset heette "What The...".

Maar Z-plane is wel spannend ja.

Kijk eens aan! Zo komen we toch nog ergens.

Yoozer: allereerst gefeliciteerd met je 2000ste post in dit topic ;)
Wat die bas betreft: dat komt behoorlijk in de richting van wat ik in gedachten had! Bedankt.. Komt ie de Ion?

Voor de mensen die Wormhole, Bad Company of die Kubus Biets niet kennen heb ik maar ff een file-tje bijgedaan om een idee te krijgen van wat ik bedoel.

www.dogsonacid.com ga ik zeker even bekijken net als info over Z-plane. De Alpha Juno had ik misschien ook zelf kunnen bedenken, maar ja dat is lekker makkelijk achteraf..

Aan het werk dus! Bedankt voor jullie suggesties.

Attachments

• die duistere bassen.mp3
    610,1 KB · Bekeken: 89
Wat die bas betreft: dat komt behoorlijk in de richting van wat ik in gedachten had! Bedankt.. Komt ie de Ion?
Access Virus C :). B zou ook werken, je kunt 'm wegens de zware unison toch maar met 1 stem tegelijk spelen.

Voor de mensen die Wormhole, Bad Company of die Kubus Biets niet kennen heb ik maar ff een file-tje bijgedaan om een idee te krijgen van wat ik bedoel.
Dit leunt voornamelijk op een strakke distortion. Het basisgeluid hoeft nog niet eens zo spectaculair te zijn, zolang je maar iets als

Synth > Distortion > Filter

gebruikt.

Okee.. hier is dan een demo van de Ion, van preset "Init" (gewone sinusgolf zonder er iets op of aan) naar donkere drum 'n bass bas. Alles nur tweaken. Delay/Reverb komt uit de 01v en de M300 en die heb je eigenlijk ook nog niet eens nodig.

http://www.synerjee.net/crap/sinewave_to_darkwave.mp3

Disclaimer:
1) de 'tikken' die je hoort komen door het overschakelen van waveforms en filtermodellen, dit is inherent aan elke virtueel-analoge synth.
2) pas rond 2.30 wordt 't wat cooler. Maar da's nog maar steeds 2 en een halve minuut om aan een preset te komen, en alleen omdat je nu kunt horen hoe 'ie getweakt wordt!
3) het kan nog niet zijn wat je zoekt, maar in deze richting ligt het ongeveer
4) m'n live speelkunst is niet helemaal geweldig, maar goed, daar heb je sequencers voor.
5) nu heb ik nog niet eens seriële routing gebruikt (dus nu is 't 1 filter met heel even de parallele combfilter erbij @ 6.00)
6) alles onder de 100Hz moet eraf gekapt worden, dat is alleen maar rotzooi in het spectrum
7) met een breakbeat eronder is het cooler.

Re: Bakkie voor duistere synth sounds

De magie komt uit jouw, modules zijn slechts hulpmiddelen.
10% inspiratie en 90% transpiratie.

magische bakken....hmmm die bestaan niet.
maar met wat distortion en filteren kom je ook wel al een heel eind.
je kan absynth eens proberen. maar misschien gaat dat wat te moeilijk zijn voor een beginner.
hier een stukje van een d&b track van me. hier heb ik gewoon gespeeld met de filters en verschillende soorten distortion. geeft wel een duister effect dacht ik.

Attachments

• techy.mp3
    611,3 KB · Bekeken: 92
Nope. De 106 heeft een display als een wekkerradio.

doh. ik heb er hier zelf een 106 tijdelijk gehad. maar idd, het is de alpha juno 1 8)
(patch 48 in de 106 is 'unison brass' volgens patchsheet,idd geen pwm op de zaag, maar wel iets voller van klank dan die dunne alpha's - die pwm werd dikwijls 'gefaket' door een heel klein stukje hoover te laten loopen)

Back