Is KDFX nog up-to-date?

paol

Stamgast
Vraag aan kenners is het effecten gedeelte van de K2600 in vergelijking met een recente workstation bv de Motif, gelijk sterker of minder qua mogelijkheden?

Vroeg me het af, sinds ik niet over een recent workstation beschik, maar wel het effecten gedeelte van de K2600 ken, en eigenlijk best wel onder de indruk er van ben.

KDFX is de shiznit. Ik heb zelf een KSP8 fx bak die op de KDFX engine gebaseerd is en er is niets wat daarbij in de buurt komt in de zin van mogelijkheden vs. kwaliteit. Zeker niet als je ook nog eens de prijs er bij betrekt.

Als je de juiste/genoeg i/o op een Kurzsynth hebt zitten kan je de KDFX engine gewoon als FX bak gebruiken. En een goede ook. Er zijn wel wat bakken die dezelfde richting op gaan, maar bij mijn weten komt er niets in de buurt.

Yep. KDFX is erg goed.

Zelf heb ik een K2600S en ik ben zeer onder de indruk.
Dat instrument is zo expressief dat je gelijk afgestraft wordt als je niet zo heel goed kan spelen (zoals ik ;-)
Dat betekent wel dat de lat hoger gelegd wordt en je snel dingen leert / verfijnt.
(heel soms denk ik nog wel eens 'had ik maar een Motif' want dat smaakt goed , ook als je niet kunt koken ;-)

Enige nadeel is dat KDFX PAU's gebruikt, zeg maar de processoren voor de effecten.
En je hebt en slechts een paar (4 in totaal - geloof ik - voor de 4 FX bussen en nog 2 voor de AUX FX (globaal))

Een complexe reverb kost je al snel 2 of 3 PAU's en dan blijft er voor de andere bussen weinig meer over.
Voor multitembraal gebruik zijn de effecten van de ES bijvoorbeeld flexibeler - maar ook minder van kwaliteit.

De routing van de KDFX bussen is wel erg flexibel (naar verschillende outputs / mix en de volgorde e.d)
Voorbeeld EFFECT 1 > EFFECT 2 > EFFECT 3 > OUTPUT

De KDFX is in wezen globaal wanneer je een setup gebruikt.
Je kunt geloof ik wel de verschillende bussen aan verschillende programma's (channels) koppelen, maar dat is vrij beperkt.

Ik hoop dat de programmeurs bij Kurzweil nog even doorgaan met KDFX zodat er in de toekomst wellicht wat effecten bij komen. Ze zijn supergoed maar ik zou graag wat meer effecten willen zien als de laserverb reverb bijvoorbeeld.

meer info www.sonikmatter.com
check de forums daar. Veel over Kurzweil en KDFX

Ik kan me echt niet voorstellen dat KDFX niet meer up-to-date zou kunnen zijn. De mogelijkheden om te editten gaan echt superver. (soms verder dan me lief is trouwens)

Heb zelf de K2600S met alle opties die mogelijk zijn en ik heb nog wel een flinke kluif aan dat ding. Denk dat het nog wel een tijdje duurt eer ik het een beetje onder de knie heb.

Sander,

Hoe zit het met jouw keyboard?
Bij mij beginnen sommige toetsen een beetje te kraken.
Dat is best irritant, soms, als ik mijn treursleurrockpop deuntjes inzing en ik die kraakjes in mijn audio terugvind.

Geen last van, krakende toetsen?

Ik vraag mij trouwens af hoeveel kurzweil gebruikers er in NL zijn.
Misschien moet ik maar eens een K2x site bouwen om info uit te wisselen, tips, sounds, setups e.d.

Nee, daar heb ik niet echt last van eigenlijk. Maar ze maken wel herrie, dat wel. Vind het toetsendek best wel zwaar spelen eigenlijk, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik verwend ben met de Nord electro.. die speelt zo soepel ;)

Misschien moet je het eens van dichtbij bekijken, ff openmaken. Misschien zit er wat tussen ofzo

Ja, dat is wel een goed idee. tnx.
Ze spelen wat mij betreft wel okay, maar ze maken inderdaad wat herrie..

Back