Juno 106

ani

Stamgast
Ola,

Ik heb een juno 106 waarbij er toetsen random uitvallen. Dat wil zeggen als ik een melodie lijn speel, valt er 1 toon uit, als ik dan vervolgens mijn hele keyboard afloop kom ik nog een toets tegen (soms meerdere) die het niet doet en vervolgens doet de vorige het weer wel. Er is dus geen peil op te trekken wanneer hij een toon laat vallen en welke hij laat vallen.

Ik heb hem opengemaakt en schoongespoten met perslucht verder houdt mijn kennis een beetje op.

Is dit een standaard probleem bij Juno's?
Is dit redelijk simpel, dan wel goedkoop om te fixen?

Bij voorbaat u alle dank

Re: Juno 106

Origineel geplaatst door ani
Ola,

Ik heb een juno 106 waarbij er toetsen random uitvallen. Dat wil zeggen als ik een melodie lijn speel, valt er 1 toon uit, als ik dan vervolgens mijn hele keyboard afloop kom ik nog een toets tegen (soms meerdere) die het niet doet en vervolgens doet de vorige het weer wel. Er is dus geen peil op te trekken wanneer hij een toon laat vallen en welke hij laat vallen.
als ik je verhaal zo lees is er met het toetsenbord niets mis... wat er wel mis is is waarschijnlijk met 1 (of meerdere) oscilatoren...
reden waarom soms een toets het niet zou doen en de volgende keer weer wel is omdat de synth de oscillatoren steeds toewijst aan de toetsen op een min of meer 'willekeurige' manier in verband met de polyphony...

Hummm, lijkt me toch gek want wanneer ik 6 toetsen aansla, hoor ik wel gewoon 6 stemmen, dat wil zeggen als ik geluk heb.

Het gebeurt alleen in de polyfoon 1 stand, tsja ik zal er wel mee moeten leren leven denk ik, blijft vaag...

via midi geen problemen, het schijnt echt aan de polyfonie stand 1 te liggen, slimme kerel hier tovallig die het verschil weet tussen polyfonie standje 1 en 2??

via midi geen problemen, het schijnt echt aan de polyfonie stand 1 te liggen, slimme kerel hier tovallig die het verschil weet tussen polyfonie standje 1 en 2??

Als ik het goed heb worden bij Poly 1 de envelopes geretriggered bij het indrukken van de toetsen en bij Poly 2 gebeurt dat niet.

Het gebeurt alleen in de polyfoon 1 stand, tsja ik zal er wel mee moeten leren leven denk ik, blijft vaag...

Met dit testje kun je zien of er een 'stem' van je Juno stuk is of niet:

- druk als de Juno uitstaat de Key Transpose knop in en hou deze ingedrukt terwijl je de Juno aanzet.
- kies Bank 4
- druk Poly 1 en 2 tegelijk in
- speel nu een willekeurige toets op het keyboard (op het display kun je nu zien welke stem de Juno gebruikt)
- laat de noot los en druk dezelfde toets nogmaals in (het display geeft weer de stem aan die de Juno op dat moment gebruikt)
- ga hiermee door totdat je alle 6 stemmen gehad hebt.
- als je bij een bepaalde stem niks hoort, dan is de VCF/VCA chip van die stem stuk. Die chips zijn redelijk zeldzaam aan het worden, maar je kunt ze hier en daar nog wel krijgen. Ze kosten zo'n 75 Euro per stuk. Het gaat om de 80017A chip.

@Boemtsjak: goeie truc!!

Inderdaad de 6de stem is stuk, iig hij verschijnt niet op het display met dat testje. Nou maar eens overdenken of ik dat ga laten fiksen.

dank dank :okdan:

Back