[Roland] TB-303 memory mods.

JohnnyBusca

rocket scientist
Ik ben erg nieuwsgierig naar de memory mod bij een 303. Een devilfish mod is voor mij minder interessant, maar extra geheugen zou nog niet zo verkeerd zijn.

Nu heb ik het over de volgende memory mod:
http://www.firstpr.com.au/rwi/dfish/memory/

32 banken.. hmmm, dat is zwaar relax. Maar het kost me zo'n 700 Australische dollars om dat te laten doen, en dat is toch wel wat veel.

Weet iemand een adres dichter bij huis? Hoeft niet perse 32 banken te zijn.. Iemand met een beetje ervaring?

Wil je dit wel ?

Wil je dit wel ?

Memorymod.. interessant. Ik vraag me af of er geen simpele dump/load mogelijk is.. maar goed, da's weer iets heel anders.

Wat Robin Whittle hier beschrijft over het switchen van banks bevalt me voor geen ene meter. Je kunt 'live' switchen.. maar de sequencer wacht dan niet met switchen tot je pattern is afgelopen. OK.. dit kan hele stoere effecten opleveren.. dat snap ik ook wel.. maar op het moment dat je deze effecten niet wilt, dan moet je wel verdomd goed timen met je bank-switch.

Maar aan de andere kant.. het is een kleine prijs die je betaalt voor een groot genot.. (wij doen het live altijd middels de volgende procedure.. ram op de stop knop van de MPC, switch van bank op de 303... en ros weer op start van de MPC.. beetje tricky maar wél lekker).

Je kan natuurlijk ook zo'n sheet gebruiken waar je all steps, settings, etc op kan schrijven. Ik neem aan dat je niet altijd al je 303 patterns nodig hebt.

Zo lang de 303 in sync blijft lopen vind ik het niet erg. De schuif van je 303 hoeft niet open te staan tijdens zo'n wissel.

Wij hebben in sommige nummers (bijvoorbeeld Roter) een zeven of acht 303 deuntjes. (verdeeld over twee 303s.) Dan zit je live vrij snel vol. Kleine wijzigingen in sequences vind ik ook erg vet. Dus alleen een wijziging in 1 noot of zo. Natuurlijk kun je dat met een MPC of MAQ in combinatie met een CV/in mod voor je 303, maar dan gebruik je niet echt je 303 sequencer, die zo lekker werkt..
Wij hebben live twee 303s, 1 met 16 patterns en eentje met 32 patterns. Een keer stop/start is dus noodzakelijk. Verder hebben we ooit de MSQ-700 gebruikt. Daarmee kun je ook op stop/start drukken en blijft de 303 ook in sync lopen.
Maar een memory mod lijkt me nog steeds interessant.
Sheets gebruiken we sowieso..

Nu snap ik hem bob m heeft er 2 en dan heeft hij 4 banken
ik weet wel dat er op de print een baterytje zit en zonder
de batteren onder het klepje bewaart die het 3 dagen nou
heb je betere batterytjes die bewaren het een week

Huh?
Mijn 303 heeft nog deuntje van enkele jaren geleden, dus dat is het probleem niet. Live overschakelen van banken dat is het probleem.. Dat wil ik, zonder dat het DIN-SYNC signaal gestoort hoeft te worden.

Ik moet zeggen dat ik deze memorymod veel interessanter vind.
http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/tr606-mods.htm
Internal battery back-up for the CMOS RAM (pattern memory).

The large chunky batteries are no longer needed to store pattern date, though they can still be used if you do not want to use a wall adaptor to power the TR606 itself.

The internal battery has a long life span of many years meaning you no longer have to worry about losing your precious patterns.

Ik neem aan dat dit ook wel op de 303 kan...

Ik persoonlijk heb nog nooit last gehad van pattern verlies in 303s. Okee, die van CraZ maar daar was iets kapot...
Mijn 606 heeft er wel last van, maar dat vind ik niet heel erg. Die staat toch 75% van de tijd in write mode.

Back