zelf een monofone synth bouwen

Rauzi

Stamgast
Hallo.

Waar kan ik documenten vinden over de werking van oscillatoren, filters, envelopes, amplifiers, etc? Hoe een oscillator werkt, voltages, hoe je een zaagtand maakt, square, etc?

En hoe dit alles te verbinden is met elkaar, en hoe je de tuning van de oscillator kunt syncen met het toetsenbord, etc?

De synthese methode is subtractief en analoog.

Alles dus vanaf het prille begin!

Groetjes,

Rauzi.

Bouw eerst maar eens een kitje van PAiA in elkaar voordat je met echt ontwerp begint. No offense intended, maar er is op dat gebied zoveel te leren dat je beter eerst met zo iets dergelijks aan de slag kan voordat je zelf echt dingen van scratch gaat bedenken. Is ook nog erg leerzaam ook :).

Wil je sneller resultaat, pik dan SynthEdit op en leer jezelf programmeren. Is ook erg interessant, en je zit niet met het probleem dat je weerstandjes en zo ergens vandaan moet toveren :).

Ik weet niet hoe groot je kennis van electronica is, maar ik zou eens hier kijken, staan genoeg schemaas.
Als je die schemaas goed begrijpt kan je zelf daar bruikbare delen uithalen en ook zelf samenvoegen, maar hou er wel rekening mee dat veel onderdelen niet meer te krijgen zijn en dat je dan zelf "opnieuw" moet ontwerpen met wel verkrijgbare onderdelen, ik zou iig niet gaan voor onderdelen die niet meer gemaakt worden maar nog wel te krijgen zijn, bij het zelf expirimenteren wil je ze wel eens slopen en je kan ze beter sparen voor vintage reparatie.
Het mooie is als je alles bouwt zonder voorgebakken IC's voor bv VCO en VCF, je ook geen voorgebakken sound krijgt, je bepaalt zelf de sound omdat je zelf de onderdelen kiest en samenstelt.

Alles van het prille begin... Dat onderschat je zwaar volgens mij... In mijn school zat een gast die dat gedaan heeft voor z'n eindwerk (thesis), en die had niet genoeg aan een jaar om z'n project af te maken... Bovendien was dit een kerel die, zo zei m'n professor, veel ervaring had in het herstellen van analoogjes. Daarnaast komen er erg veel wiskunde en berekeningen bij kijken.

(Ik studeer industrieel ingenieur electronica)

Wat je natuurlijk wel kunt doen is bestaande schema's samen gooien, dat lijkt me haalbaarder. Maar het zal nog steeds een werk van lange adem zijn ben ik van mening.

PS. Besef ook dat zelfbouw altijd duurder uitvalt dan een machien te kopen (op enkele uitzonderingen na).

Origineel geplaatst door Yoozer
Bouw eerst maar eens een kitje van PAiA in elkaar voordat je met echt ontwerp begint. ..... Is ook nog erg leerzaam ook :).

pecies !
Of iets van ele4music.com

Origineel geplaatst door EviL 3°3
Die STUDENT ind ing elektronica is toevallig JEROEN A.??? :)

Zou kunnen... Ik heb z'n thesis even vlugvlug doorbladerd maar z'n naam ben ik vergeten (is al een tijdje geleden)... Zijt gij dat misschien? :D

@Yoozer: mwha, gaat heus wel lukken. Maak je geen zorgen.

@StevenV: Ik ga het ook aan de hand van en met begeleiding van tutorials en schema's doen.

@lil'markie: Hele goeie site, deze! Bedankt!

@richard2000: schema's heb ik gezien, het is wel te doen.

Nog meer sites over zelfbouw?

vraag phochos eens hij heeft ook een synth zelf gebouwd, kompleet met beletterd frontpaneel en afgezaagde zijkanten ;) :confused:

Hoi,

ik ben momenteel bezig met het bouwen van een monofone analoge synth. Zie het verslag op http://www.orpheo.nl/dutch/index.php?mainframe=rsynthsite.php.

Ik leg daar een beetje uit over hoe het werkt, komt nog veel meer bij binnenkort. En je mag me ook gerust vragen. Het is mijn eerste DIY project en ik heb deels het wiel ook opnieuw moeten uitvinden wat dat betreft :).

Groeten,

Rutger

Back