[Korg] BX-3

JohnnyBusca

rocket scientist
Afgelopen zaterdag was ik bij Zuipmans en daar stond een Korg BX-3 met twee solton leslie boxen.

Een oude BX-3, dus met die bars links en niet boven de toetsen. Het model dus zoals het plaatje hieronder.
korg_bx_3_1976.jpg

Die tekenbalken (Drawbars) zijn echt super super super bretsig! Een soort van EQ met vet veel resonance.. en dan die leslie boxen... Damn!! Der zit zelfs een mogelijkheid op om die tekenbalken als preset op te slaan.. En dat uit 1976! Ik kreeg meteen zin in sleazy rock n roll ala Fifty Foot Combo, The Staggers!

Heeft iemand ervaring met de oude BX-3 en de nieuwere versie daarvan? Heeft de oude echt een wicked analoge filterbank per laag erinzitten? Ook die click simulatie is super vet!

Wat doet zo'n oude BX-3 eigenlijk op de markt?

Voor een oude BX3 wordt nog minstens Euri 1200 gevraagd. Opzichzelf zijn de CX3 en de BX3 van Korg goede Hammondclones maar bij een echte tonewheel-Hammond verbleken ze. Volgens mij zitten op de oude BX en CX geen geheugens maar 3 presets per klavier en natuurlijk de drawbar setting. De BX3 heeft als extra een chorus/vibrato. Elk orgelgeluid wordt 10x beter door een Leslie...

Thanks! Ik vond het leuk om dit een keertje te horen. Nu ben ik helemaal benieuwd naar een Hammond.

Ik heb de oude CX-3 en een Hammond M102. Weer tijd voor een bezoekje?

Ik heb een CX-3 en ben al een tijdje op zoek naar een BX-3. Hoeveel heb je jouw BX-3 betaald eigenlijk? De CX-3 klinkt fantastisch. Ik blijf me verbazen hoe ver ze stonden in 1979 om zulke vette klank te produceren. Als je deze Hammond clone door een Speakeasy vintage music tube preamp stuurt en daarna door een leslie, heb je een zeer realistische sound. Ik heb hem voor 200 euro gekocht, waarschijnlijk een van mijn beste kopen tot nu toe.

+1

gisteren op een blues jamsessie een oude Korg CX3 gespeeld (door een Marshal versterker). Vooral als je staccato speelt en de percussie er dik uitkomt, dan rockt dit apparaat nog immer (en ik ben wat gewend met m'n Nord Electro). Mooi vol, hout-achtig geluid. Dik. Het toetsenbord speelt ook lekker.

Het toetsenbord is zijn belangrijkste zwakte vind ik. Het zijn geen waterfall keys en dat maak het bijzonder moelijk om er vlotte glissando's uit te halen. In het middengebied zijn de klanken realistisch. De hoge zijn echter te scherp en de lage zijn te synth-achtig. Je moet het geheel nog wat verdoezelen met een leslie en eventueel een Fender Bassman uit de jaren 50.

Die tekenbalken (Drawbars)

Ik wil niet de zagevent zijn, maar dat is een robotvertaling 8o) "Draw" betekent hier niet tekenen maar trekken, dus "trekstangen" is een betere vertaling.

Back