SP1200 swing

Rockwell

Stamgast
Kent iemand een truckje om de swing van 54% naar 52% te krijgen.
Heb al geprobeerd om het tempo te verdubbelen en dit swingt erg lekker. Jammer genoeg gaat mijn sp maar tot 240 bpm en ik heb toch op zijn minst 250 nodig (125-127 bpm). Ik kan het natuurlijk ook opnemen en versnellen in logic, maar logic gaat de swing dan misschien ook aantasten wegens herberekeningen. Iemand ervaring hiermee?

het enige wat ik weet is dubbele snelheid .. maar dat is niet echt van 54 naar 52 % gaan volgens mij
anders gewoon sequencen met logic .. sp reageert lekker op externe sequencers

Op zich gaat dat wel, alleen vind ik de sequencing in logic niet zo lekker klinken.
Wat ik dan meestal doe is swing 16D op mijn hele drumpartij. Iemand nog een andere suggestie binnen logic om toch een goede feel te krijgen. Vind bvb. de swing in Linndrum ook stukken swingender.

Ik ben er verliefd op geworden...
Alles wat je erin stopt wordt door die bak gekleurd. Sommige dingen lenen zich niet voor 12 bit, maar qua drums is het pompen. rauwe kost. Lekker. internal sequencer is ook erg goed.

je zou quant. uit kunnen zetten .. doe ik soms of grotere resolutie
maar vergis je niet dat ie al op 50% al een beetje swingt .. niet als andere bakken iig .. die klinken wat strakker op 50% voor me gevoel .. anders via een mpc aansturen .. die swingt wat mij betreft al mooier dan logic !

En het is ook niet zo dat ie alles vet maakt .. genoeg samples die ik er niet mooi vind uit komen
weet wel dat ik liever van cd dan van lp op 12" sample .. me mp3's waar ik soms van sample gaat eerst naar cd en wordt dan pas gesampled .. en wat ook goed klinkt is analoge drumbakken en synths samplen ! :{

Hou nou toch eens op met die onzin. Er is GEEN magische swing functie in de sp/mpc/linn whatever... Deze machines zijn hoogstens strakker dan hun software-tegenhanger.

Een percentage swing wil niets anders zeggen dan iedere tweede 8e of 16e noot (afhankelijke van de swingresolutie) iets naar achter geschoven wordt. Op 'volle' swing, speel dan in feite triolen. En het percentage swing uitrekenen is een volledig lineair wiskundig process, wat iedere sequencer voor iedere noot op dezelfde manier doet.

Op 50% kan dus geen enkel apparaat ooit swingen, want 50% betekent niets anders dan dat iedere tweede noot PRECIES tussen de eerste en derde inzit.

Check ook eens: http://www.mpc2000xl.com/mpc_timing.htm

Het doet er toch niet toe of het al dan niet wiskundig berekend is of niet. Als ik een sequencje laat lopen van mijn 808 en doe percies hetzelfde met mijn logic (808 midi) qua timing. Dan swingt mijn 808 stukken meer dan logic.
idem voor die andere bakken linn en sp1200...

ieder zijn ding, maar geef mij toch maar interne sequencers ;)

Bij die 808 zou je gelijk kunnen hebben... Dat is een analoge stepsequencer. Daar zitten sowieso meer onregelmatigheden in. Er stond een paar maanden geleden een mooi voorbeeld op het forum van een hihat in 16en uit de 808 en de zelfde hihat als sample.

Het mooie van de sp/mpc/linn is juist dat die sequencers zo godvergeten strak zijn. Ze zijn dus inderdaad anders dan logic, maar eerder strakker dan swingender. Ik sequence ook alles in mijn mpc.

Het enige wat ik wilde zeggen is dat die magische 'swing' gewoon niet bestaat. Die zit in je hoofd.

Verder ben ik erg benieuwd naar wat voor stijl muziek je maakt, als ik je gearlist zie. Spreekt me wel aan.

Origineel geplaatst door Missing Links
Hou nou toch eens op met die onzin. Er is GEEN magische swing functie in de sp/mpc/linn whatever... Deze machines zijn hoogstens strakker dan hun software-tegenhanger.

Een percentage swing wil niets anders zeggen dan iedere tweede 8e of 16e noot (afhankelijke van de swingresolutie) iets naar achter geschoven wordt. Op 'volle' swing, speel dan in feite triolen. En het percentage swing uitrekenen is een volledig lineair wiskundig process, wat iedere sequencer voor iedere noot op dezelfde manier doet.

Op 50% kan dus geen enkel apparaat ooit swingen, want 50% betekent niets anders dan dat iedere tweede noot PRECIES tussen de eerste en derde inzit.

Check ook eens: http://www.mpc2000xl.com/mpc_timing.htm

in theorie werkt het idd zo .. niks bijzonders
maar laat ik het zo zeggen .. de sp swingt wat mij betreft het mooiste op 50% ( als je van swingen kan spreken iig)
54% vind ik al geen gehoor .. maar idd is 50% strak ..

wat het verschil tussen een mpc60/2000/3000 is laat ik aan andere over .. :D

muzikaal gezien maak ik regelmatig klankbedjes voor grafische reclamespots die ik zelf ook in elkaar steek (vaak zonder analoog spul, want dat moet te snel gaan -> zie linkjes), daarbuiten ben ik bezig met franse house a la Alan braxe, Daft punk, super discount,...(wil dit zo analoog mogelijk houden). Als ik hier iets van ingeblikt heb, waar ik achter sta, zal ik het zeker posten. (kan nog wel ff duren denk ik zo ;)

Attachments

• 100days-fr 1.mp3
    148,9 KB · Bekeken: 99
Origineel geplaatst door Missing Links
Bij die 808 zou je gelijk kunnen hebben... Dat is een analoge stepsequencer. Daar zitten sowieso meer onregelmatigheden in. Er stond een paar maanden geleden een mooi voorbeeld op het forum van een hihat in 16en uit de 808 en de zelfde hihat als sample.

Het mooie van de sp/mpc/linn is juist dat die sequencers zo godvergeten strak zijn. Ze zijn dus inderdaad anders dan logic, maar eerder strakker dan swingender. Ik sequence ook alles in mijn mpc.

Het enige wat ik wilde zeggen is dat die magische 'swing' gewoon niet bestaat. Die zit in je hoofd.

Verder ben ik erg benieuwd naar wat voor stijl muziek je maakt, als ik je gearlist zie. Spreekt me wel aan.
was het niet zo dat een 808 op 50% al heerlijk swingt ? zoiets was het toch ?
( heeft een 808 wel een swing zit ik me nu te bedenken .. zal wel)

muzikaal gezien maak ik regelmatig klankbedjes voor grafische reclamespots die ik zelf ook in elkaar steek (vaak zonder analoog spul, want dat moet te snel gaan -> zie linkjes), daarbuiten ben ik bezig met franse house a la Alan braxe, Daft punk, super discount,...(wil dit zo analoog mogelijk houden). Als ik hier iets van ingeblikt heb, waar ik achter sta, zal ik het zeker posten. (kan nog wel ff duren denk ik zo ;)

Attachments

• 100days-fr.mp3
    485,3 KB · Bekeken: 105
volgens mij heeft een 808 heeft geen swing functie bij mijn weten.

Attachments

• chill.mp3
    453,2 KB · Bekeken: 112
bij mijn weten heeft een 808 geen extra swing functie.

Komt er nog eentje...

Attachments

• chill.mp3
    742,7 KB · Bekeken: 122
HUMM,... dubbel,...

raar, beetje de boel aan het upfucken, maar ja voor één keertje mag dat wel of nie?

ik heb nog een boel van die simpele klankbedjes, maar zal jullie niet meer verder lastig vallen ;)

Ciao!

Attachments

• chill2.mp3
    677 KB · Bekeken: 100
lekkere klankbedjes hoor .. mooi open afgemixt ook .. en idd ik dacht dus ook dat de 808 geen instelbare swing had ..

Ik wil wel eens wat horen wat je met je sp doet.

een 808 heeft geen swing, de enige rede dat ie zo swingt is dat ie analoog is. en wederom een 303 ook, waarom? omdat er een design fout zit in de sequencer van de 303, die loopt af en toe vet uit de maat.

Vette muziekjes.

Ps, hoe kom je aan de naam Rockwell? ik ken namelijk een rockwell.

Back