AKAI MPC2000XL VS Hardware sampler & Sequencer

spriet2000

Ouwe rot
Ik probeer een goede budget setup te maken zonder computer.

Allereerst was mijn idee om een MPC2000XL aan te schaffen en hieraan via midi synths te hangen. Op deze manier loops te maken en deze te samplen en te arrangeren met de MPC

Nu vraag ik me af wanneer je een losse hardware sequencer gebruikt en bv een akai s2000 sampler je niet hetzelfde resultaat hebt. De invoer zal dan via mijn toetsenbord gaan. Volgens mij is dit wel goedkoper.

Zijn er opmerkingen/suggesties ?

Bedoel je dat je met de mpc sequencer een externe synth kan bespelen maar dit dan tegelijk niet kunt samplen ??? Wat een *#%#ding ! ;-)

Anywaysssssssssss bedankt voor de tip ... ik was er vanuit gegaan dat dat wel zou kunnen.... maakt de keuze wel gemakkelijker :-)

Laatst gewijzigd:
tja ze willen alles in 1 tegenwoordig

en ik maar ploeteren om alleen een werkende midi 2 din sync bak te krijgen.

maar de seq is tight as hell !

Het schijnt dat je met een Pentium alles kunt, dus snel naar de winkel!

Ik ben herstellende van een beeldscherm overdosis.
Deze thread gaat sluiten ! Thx voor de info

P.S. Mocht iemand nog een goede hardware sequencer te koop hebben, stuur me dan een berichtje

Laatst gewijzigd:
JohnnyBusca haat ook computers... Neem dat maar van me aan, maar een MPC een kutbak noemen omdat ie een ding niet kan wat jij toevallig wil. Kijk eens verder...
Een ASQ-10 met een Z8 dat is ideaal. Maar als jij een ASQ-10 tegenkomt dan heb je geluk. Ik kijk al jaren rond voor een MPC zonder sampler...

En eventjes een moderator hintje: Niet meteen schelden..

Jip.. dat snap ik niet..

Jip.. dat snap ik niet..

Akai zou een MPC moeten uitbrengen zonder sampler. Dat is ten eerste beter betaalbaar.. en je kunt gewoon een externe sampler gebruiken (wat fijn is).

Die ASQ's zijn legendarisch.. maar volgens mij nooit echt een succes geweest. Ik zag er ooit een staan bij MusicStore in Keulen (toen ik daar was met de Plebwebbers).. Antal wees 'm aan als "Dat is de beste sequencer die er is..".. Ik geloofde 'm meteen..

Ik geloof antal (plebweb) sowieso.. Jarenlange synth ervaring. Maar goed. Die ASQ is de MPC-60 maar dan zonder sampler, dus STRAK..

Wij gebruiken de MPC alleen als sequencer en ik zou niet meer zonder kunnen. Als iemand een ASQ te koop heeft, dan moet ie bellen, want die wil ik zeker hebben. Maar goed, hier op het forum zijn meer van die mensen.

CraZ heeft nu ook een MMT8 te leen, maar we zijn er nog niet echt aan toe gekomen. Hij heeft een duidelijke interface en is stabiel, maar in combinatie met een MPC lijkt ie een beetje overbodig. Maar goed, dat kan van meer van onze setup gezegd worden.

Wellicht zullen we hem in de toekomst eens goed onderhanden nemen, nu we meer tijd hebben.

Arrangers

Arrangers

Die Roland Sequencers zijn toch vooral "arrangers".. je hebt er nooit de realtime controle mee die bijvoorbeeld een Akai biedt (of een MC-303.. want dat is ook een lekkere sequencer).

Vroeger heb ik veel met een MC-50 gewerkt.. en later met de sequencer in mijn XP-80. Na wat gerommel en gescheld is het uiteindelijk allemaal wel te doen.. maar het is me niet intuitief genoeg.

Het schijnt dat ze het bij de Fantom 1000x beter gedaan hebben.. maar goed.. die sequencer zit niet ergens los in een doosje.

MMT8

MMT8

Een MMT8 is overigens een aanrader. Zorg wel dat je er eentje hebt waarbij de toetsjes goed werken !

een detail vraagje....

In hoeverre kan een groove bepaald kan worden met bovenstaande sequencers(ASQ10, MMT8, MC80, MPC2000XL).
Zit er bv een functie als 'groove quantize', zoals bv in softwarematige sequencers als cubase?

In de MPC2000xl zit inderdaad zo'n functie, van de rest weet ik het niet. Maar het heeft een redelijke dichtheid qua noten, dus zo'n groove is ook zelf te maken.
Een groove zit hem overgins niet alleen maar in een soort van shuffle, maar meer in het gebruik van drumklanken en basslijntjes, maar goed...
Ik heb nog nooit een shuffle gebruikt...

Ik heb op het moment zowel 'n geleende MPC2000XL thuis staan als m'n eigen setup met Cubase en 'n S5000. Mijn 2 eurocent:

Timing is bij allebei strak. Echt waar, bij mij wel en ik heb het gemeten. Ik moet wel zeggen dat de MPC strakker voelt bij het inspelen van drums, maar dat ligt aan de pads. Als je dat gewend bent voelt beats inrammen op 'n keyboard ineens ZO kut. Je kan die pads natuurlijk los kopen, of je gebruikt de pads van 'n drumcomputer.

Groove Quantize hebben ze allebei, maar bij de MPC maar in 1 smaak (die absoluut perfect is voor hiphop, en ook wel OK voor andere dingen). Bij Cubase heb je het in 1000 smaken, en kan je je eigen smaken maken.

Het grote voordeel van de MPC zit hem voor mij in wat je er NIET mee kan. Je houdt het simpel, en je gaat niet oeverloos met nootjes zitten schuiven; als het goed klinkt, klinkt het goed, en als het kut klinkt speel je het opnieuw. Dat werkt snel en heel natuurlijk. If it sounds right, it is right.

Je kan het in Cubase natuurlijk ook simpel houden, je moet jezelf dan 'n beetje beperken. Ik vind die manier van werken erg prettig. Ook gebruik ik de laatste tijd heel veel appeltje-Y (ears only). Dat scheelt enorm.

Beide manieren van sequencen hebben hun eigen voor- en nadelen en unieke mogelijkheden. Het ene moment wil ik het ene, het andere moment het andere. Maar omdat ik toch moet kiezen, kies ik voor wat ik gewend ben en dat is Cubase.

Persoonlijk lijkt het me heel relaxed als ze met die nieuwe midi-plugin functionaliteit in Cubase SX klassieke sequencers gaan nabootsen; analoge step-sequencers, TB-303, en natuurlijk de MPC (Je hele scherm zwart en alleen 'n klein blauw schermpje, Note repeat, 16 levels, Full Level en mute tracks toetsen...). Dat zou technisch makkelijk kunnen en het zou enorm toevoegen aan de creatieve mogelijkheden van Cubeest.

Origineel geplaatst door lo-fi
Het grote voordeel van de MPC zit hem voor mij in wat je er NIET mee kan. Je houdt het simpel, en je gaat niet oeverloos met nootjes zitten schuiven; als het goed klinkt, klinkt het goed, en als het kut klinkt speel je het opnieuw. Dat werkt snel en heel natuurlijk. If it sounds right, it is right.

Je kan het in Cubase natuurlijk ook simpel houden, je moet jezelf dan 'n beetje beperken.
Eindelijk iemand die mijn gevoel kan beschrijven. Dit is precies de reden waarom ik monofone synths heb en zo'n fan ben van de MPC en bijvoorbeeld een TB-303. Als een apparaat te veel mogelijkheden heeft, voel ik me niet prettig, want dan ben ik bang dat ik het nog kan verbeteren.
Dank je lo-fi! Jij snapt het en ik snap ook waarom je dan toch liever voor een Cubase kiest. Chapeau!
Misschien als ik later echt verstand heb van synths dat ik dan weer eens naar iets multitimbraals ga met een softsequencer erbij.

Back