Ouwe rot

Hans de Vries

Bob the Knob
Hallo, Synthforumbezoekers! :halleluja

Leuk forum, ik wist écht niet dat het bestond, anders was ik hier als eens eerder komen kijken..

Ik ben Hans de Vries, 47 jaar oud - een ouwe rot in het muziekvak dus. Ik speel in een hard rock cover band met muziek uit de 7ties en 8ies, Zeppelin, Purple en dat soort spul. Ik gebruik een Waldorf Q, een ouwe MultiMoog (uit 1976, zelf de eerste eigenaar en hij doet het nog geweldig!) en een Roland JV1080 met drie expansion boards. Ik gebruik een Roland A80 mkbd en het hele spul gaat via een Tascam tafel naar het PA.

Wellicht kennen sommigen van jullie me van het boek "Synthesizers" dat ik in 1983 voor Kluwer heb geschreven - ik zag het hier al te koop aangeboden worden, maar was nét te laat (een half jaar of zo) om zelf een bod te doen.

Genoeg geluld, ik ga maar eens lekker om me heen lezen en hier en daar eens wat posten..

<Hans :okdan:

Zo lees ik hier nu een paar maandjes rond, en ontdekte vandaag pas dat er een linkje is om de laatste posts te zien.... scheelt weer scrollen op de index... ;) kort gezegd, ik leer een hoop hier :D

Het boek ga ik eens opzoeken, klinkt interessant!

Welkom!

Hehehehe, welkom...

(P.S. ik moet ineens aan een sketch van Hans Teeuwen denken... deed die niet een imitatie van de broer van Hans de Vries? Of was dat Henk de Vries? ;) )

Welkom :okdan:

Heb inderdaad jouw boek jaren geleden een keer ergens tweedehands gekocht. Misschien nog wel bij Sensomania in Amsterdam. Een perfect boek voor degene die net met synthesizers beginnen, maar ook voor de doorgewinterde synthesist een heel leuk boek met tal van (zwart-wit) foto's. Via dit boek leerde ik de Elka Syntex voor het eerst kennen, die moest ik hebben. Later een Synthex (met midi) voor 1500 gulden gekocht, omstreeks 1990. Dus Hans, bedankt voor je tip. :halleluja

Welkom

Welkom!

Grappig zeg! Genoemd boekje was het enige wat onze bibliotheek ter beschikking had rond het thema.
Dat heb ik dus ongeveer een jaar permanent in lening gehad, net zolang tot ik het helemaal van buiten kende... :D

Weet nog wel dat ik er (als ik 't me goed herinner) een grondige hekel aan 1 oscillator synths aan over hield, omdat die volgens het geschrift 'te beperkt' zouden zijn. Daar ben ik dan wel weer van teruggekomen, inmiddels... ;)

Kan je verder eens vertellen hoe dat boekje tot stand is gekomen? Had je toenertijd al die synths tot je beschikking, of was het folder-werk? :o:

Origineel geplaatst door Hanz
Grappig zeg! Genoemd boekje was het enige wat onze bibliotheek ter beschikking had rond het thema.
Dat heb ik dus ongeveer een jaar permanent in lening gehad, net zolang tot ik het helemaal van buiten kende... :D

hehe.. me too.. :)

Welkom btw!

Origineel geplaatst door richard2000
Welkom:biertje: , kan me een boek herineren waarop op de achterkant een fotootje stond van een man met baard, als jij dat bent was het jouw boek:D .
De eerste druk had een (getekende) vent met een baard op de cover, de tweede druk had een grote muzieknoot met een keyboard er om heen. Er staat nergens een foto van mij op, hoewel ik inderdaad een baard heb..
Origineel geplaatst door bliepertronic
dat boek heb ik ook nog ergens!
je kan gelijk een nieuwe gaan schrijven!
als je ziet wat er vanaf die tijd allemaal bij is gekomen.....
Vind je werkelijk? In 1983 bestonden er al Prophets, Emulators, Fairlights, Polykobols, you name it! Is er in die 22 jaar WERKELIJK zo veel veranderd? Ik vind van niet. Natuurlijk zijn er wel andere merken, andere typen, software, noem maar op, maar in essentie is er naar mijn bescheiden mening niet veel écht veranderd. Je ziet het nog STEEDS op demonstraties en "clinics": toon mij uw strings, piano's orgels en blazers. En ik ben verkocht. Nu is er bijgekomen> toon mij uw vette rave klanken en gelikte arpeggioojes en ik ben verkocht.

Origineel geplaatst door bronswerk
Welkom :okdan:

Heb inderdaad jouw boek jaren geleden een keer ergens tweedehands gekocht. Misschien nog wel bij Sensomania in Amsterdam. Een perfect boek voor degene die net met synthesizers beginnen, maar ook voor de doorgewinterde synthesist een heel leuk boek met tal van (zwart-wit) foto's. Via dit boek leerde ik de Elka Syntex voor het eerst kennen, die moest ik hebben. Later een Synthex (met midi) voor 1500 gulden gekocht, omstreeks 1990. Dus Hans, bedankt voor je tip. :halleluja

Geen dank! Alle apparaten die ik in het boek heb laten opgenomen heb ik persoonlijk en uitgebreid getest. Alleen de persoonlijke aanraders kwamen er in en niks anders. Leuk dat mijn adviezen daadwerkelijk werden opgevolgd! Ik kan me die Elka goed herinneren: er kwam VEEL meer uit dan ik dacht dat zo'n vaag merk zou kunnen...

Zwart-wit, jaja... Het mocht echt niks kosten. Een vriend van me heeft de grafieken getekend. Het is overigens ook het allereerste boek in de Nederlandse geschiedenis dat GEHEEL op digitale wijze tot stand is gekomen.. Het hele boek, incl. alle stuurcodes is middels een cassettebandje in het Kluwer mainframe geladen.

Welkom op dit forum. :mega:

Literaire kwaliteiten, kennis van synths, door de wol geverfd...

Misschien kun je je kwaliteiten eens aanwenden om een practisch handboek te schrijven
met als titel: "Hoe overtuig ik mijn familie ervan dat deze nieuwe gear echt nodig is"

Zou ik zeker kopen in ieder geval (Zolang het nog niet als pdf te downloaden is ;))

welkom Hans

Origineel geplaatst door renema
Misschien kun je je kwaliteiten eens aanwenden om een practisch handboek te schrijven
met als titel: "Hoe overtuig ik mijn familie ervan dat deze nieuwe gear echt nodig is"

:D

Origineel geplaatst door Hanz
Welkom!

Weet nog wel dat ik er (als ik 't me goed herinner) een grondige hekel aan 1 oscillator synths aan over hield, omdat die volgens het geschrift 'te beperkt' zouden zijn. Daar ben ik dan wel weer van teruggekomen, inmiddels... ;)

Kan je verder eens vertellen hoe dat boekje tot stand is gekomen? Had je toenertijd al die synths tot je beschikking, of was het folder-werk? :o:
Hey Naamgenoot!

Die hekel aan 1 oscillator synths heb IK dus nog steeds.. Ik vind een oscillator setup te beperkt voor MIJN doeleinden, maar je hebt gelijk als je stelt dat je gewoon strakkere bassen bouwt met 1 oscillator (binnen bepaalde stijlen). Ik zou je met klem willen aanraden de Arturia modulaire Moog aan te schaffen. Wanneer je écht diep in dat ding kruipt zul je zien wat ik bedoel. Bakken oscillators, sleep er nog maar een zooi aan! Geweldig!

Zoals gezegd heb ik wél alle genoemde synths bespeeld (god, wat was ik gelukkig in die tijd... ;)) maar heb er behalve de MultiMoog en wat ander perifeer spul dat ik in die tijd bespeelde (Rhodes 73) nooit één van bezeten. Ik was geen Rothschild en synths in die tijd waren relatief peperduur. Ik kocht die Moog indertijd voor 3.700 gulden, vergelijkbaar met € 6.500 nú... Zeg eens eerlijk, zou JIJ € 6.500 over hebben voor een monofone, analoge bak zonder geheugens of MIDI? We waren gewoon knettergek in die tijd, maar de uitdaging was geweldig... De medewerking van fabrikanten en importeurs was in die tijd ook gewoonweg super - iedereen was laaiend enthousiast, vooral als je liet merken er echt een beetje verstand van te hebben. Bij de kennismaking met de PPG Wave 2.3, leerde ik Felix Visser kennen, de baas van Synton electronics in Breukelen. Hij liet me de Syrinx zien. Geweldig ding.

Het boek is tot stand gekomen uit onvrede. Er was bijna niks op de markt en al helemaal niks in het Nederlands. Ik had een boekje van Don Buchla dat ik wel OK vond, maar een Engels boekje stond helemaal vol met blatante nonsens. Kortom, ik kon niet anders. Kleine waarschuwing aan allen die nu helemaal geïnspireerd raken: ik heb er meer dan een jaar aan gewerkt...

Laatst gewijzigd:
Back