ReFX vanguard VS Acces Virus

na 20 jaar omsingeld te zijn geweest door lampjes en knopjes ( 15 synths, 4 samplers, 10 x outboardgear) heb ik direct na het op de markt komen van de G5 2x2 alle hardware( aja ..ook de virus) verkocht en vervangen door AU s en vst s . ( inmiddels meer dan 400)
En wat voelt dat licht en luchtig!
En ik bedoel dan natuurlijk niet het werken met een pc en windows.........
aanvankelijk dacht ik dat mijn opdrachtgevers mij ook serieus namen door de aanwezigheid van die muur vol met testosteronappeal....maar...de tijden zijn veranderd...gelukkig maar. ......een strakke desk met 2 30inch monitoren en een logic control maken weliswaar niet zon overweldigende indruk maar zodra men merkt hoe snel en flexible het werken met software is......
Inspiratie van knopjes? Ik ben blij dat ik voor creatieve ideeen daar niet afhankelijk van ben.
Bezit bezwaart zegt men.....maar dat gevoel heb ik met software totaal niet...wel met mastodonten uit een vervlogen tijdperk....
kables, stopcontacten,brom. log, kilos, stof...........
gisteren was een nieuwe vanguard update beschikbaar....... zojuist geinstaleerd....aardige jongen die michael kleps.
zometeen maar s luisteren wat de vanmorgen gedownloade upgrade van wave arts trackplug versie 5 kan doen met de sound van vanguard..........en dat allemaal zonder in de auto in de file te staan onderweg naar zoiets overbodigs als een winkel.......
en een hogere samplerate doet wel degelijk wat met de geluidskwaliteit van vanguard!
:) :doei:

my thoughts exactly :okdan:

Origineel geplaatst door Carnivore
Hoe kan je nou in godsnaam een HW bak met een VST gaan vergelijken :confused:

Ik wil niet de discussie weer laten eindigen in een hw vs VST discussie maar

In het geval van een 100% virtual analoog concept kan het wel degelijk (bv access virus vs een VST) omdat in beide gevallen de opwekking van het uiteindelijke geluid op exact dezelfde wijze tot stand komt namelijk in het discrete domein met identieke mathematische algorithmes. De verschillen zitten enkel en alleen in het er onderliggende platform (hardware en type operating system, ie DSP gebaseerd of PC/windows) die bv een virus meer mogelijkheden geeft om complexere algorithmes te implementeren zonder al te hoge latenties dan een VST. Het vergelijken van een semi virtueel analoog concept met VST zoals bv een andromeda vs vanguard zou inderdaad niet correct zijn).

Hier is toch al een thread over geweest? Vanguard haalt het absoluut NIET bij een Virus. Nee, dan zou je voor Z3ta+ moeten gaan of Albino. Waarschijnlijk heeft de naar mijn inziens rare vergelijking te maken met het Trance gehalte van de presets?

Want Vanguard valt echt door de mand als je de elementen van de engine (oscillators, antialiasing, filters) apart vergelijkt. Z3ta+ heeft ook geen goede filters, maar heeft ten minste nog aardige antialiasing en oscillators en een super mod matrix. Als het geen geld kwestie is zou ik voor de Powercore Virus gaan.

Origineel geplaatst door macha
en een hogere samplerate doet wel degelijk wat met de geluidskwaliteit van vanguard!
:) :doei:

Nou, leg mij eens even uit hoe 192Khz een Vanguard opeens dichter bij de geluidskwaliteit van een Virus gaat brengen?
Veranderen er dan automatisch filter of oscillator algoritmen? Lijkt me niet.

Dus nu de Virus Ti van 96 Khz naar 192 Khz is gegaan klinkt ie ook opeens beter dan de C?

Ik hoor hier graag een uitgebreidde uitleg over want dan draai ik reaktor voortaan op 192Khz.

Slechte bron = slecht resultaat, goede bron = goed resultaat. En de Oscillator algoritmens van de virus zijn al niet eens zo fantastisch. Wat me per definitie opvalt is dat de gemiddelde trance patch (5000 saws behaald door cheatende oscillator algoritmen en 32 x unison) zo'n beetje alles wat eventueel zou kunnen verhullen dat iets minder klinkt verdoezelt.

Als ik met Vanguard bergens voices speel dan is het zo druk dat het al gauw erg dik lijkt. Maar vergelijk alle synths nu eens netjes met 1 Osccilator met een standaard waveshape zonder truukjes. En vergelijk de filters een met standaard 24dB low-pass.

Ik denk dat je het verschil gaat horen :D .

acidfever: het moeilijkste in het leven is een ander te overtuigen van je eigen gelijk..............
je betoog over de sound onderschrijf ik. toch wegen de andere voordelken voor mij veel zwaarder dan testbank gegevens.
maar goed: wellicht dat dit helpt: http://www.apple.com/pro/music/manhattan/

Origineel geplaatst door macha
acidfever: het moeilijkste in het leven is een ander te overtuigen van je eigen gelijk..............
je betoog over de sound onderschrijf ik. toch wegen de andere voordelken voor mij veel zwaarder dan testbank gegevens.
maar goed: wellicht dat dit helpt: http://www.apple.com/pro/music/manhattan/

Als je me het nu eens gewoon uitlegt i.p.v. roepen dat iets zo is. Daar is dit een forum voor.

Dat artikel gaat volgens mij over iets heel anders al moet ik toegeven dat ik niet de moeite heb genomen meer dan highlights te lezen.

Als jou standpunt over 192khz is en blijft dat het gewoon beter is zonder argumentatie zeg dat dan gewoon.......

Bij recording kan 192khz beter zijn dan 96khz maar dat heeft echt helemaal niks te maken met het een plugin die intern op 96 of 192 khz draait.

Dus nogmaals....leg uit....... Ik heb het nu dus over een plugin...niet over recording. Je hebt het over andere voordelen die voor jou zwaarder wegen....wat bedoel je daar nu mee. Dat er dus idd geen verschil in sound zit.....beetje duidelijker mag wel.

Ik vind bijvoorbeeld de v-station veel vetter dan de vanguard! Nu weet ik niet of die overeenkomt met de virus want die ken ik niet zo goed.

Weet iemand misschien wat geschikte synths zijn voor techno/electro/minimal ofzo. Want ik heb ook wel zin om wat nieuws aan te schaffen.

Thanks!

Origineel geplaatst door Peekay
Weet iemand misschien wat geschikte synths zijn voor techno/electro/minimal ofzo.
Foute vraag, eigenlijk. Synths voor een bepaald genre bestaan niet. Het ligt aan hoe je ze gebruikt. Maarrrr.. dit is al zo vaak herhaald, daar zou je eigenlijk met de zoekfunctie aan de slag moeten ;)
Want ik heb ook wel zin om wat nieuws aan te schaffen.
Wat heb je al, wat is je budget?

Ik vind bijvoorbeeld de v-station veel vetter dan de vanguard! Nu weet ik niet of die overeenkomt met de virus want die ken ik niet zo goed.
nee... komt niet overeen... ik heb een tijd de k-station gehad, welke ik een stuk beter vond klinken dan de v-station (de software vorm ervan)... en ik moet zeggen dat ik de k-station altijd erg 'plastic' heb vinden klinken... de virus is veel scherper, en lekkerder vind ik... ook is de virus 10x uitgebreider qua mogelijkheden, vooral vanwege het uitgebreide mod-matrix.. wel moet ik zeggen dat de virus in mijn ogen moeilijker in de mix te krijgen is... ik vind de virus vaak heel erg overheersend, en teveel aanwezig, wat ik vaak wil verhelpen door middel van de chorus die erop zit, maar die vind ik nogal digitaal klinken... kan aan mij liggen... vanguard heb ik overigens geen ervaring mee

Origineel geplaatst door Yoozer
Foute vraag, eigenlijk. Synths voor een bepaald genre bestaan niet. Het ligt aan hoe je ze gebruikt. Maarrrr.. dit is al zo vaak herhaald, daar zou je eigenlijk met de zoekfunctie aan de slag moeten ;)

Wat heb je al, wat is je budget?

Ik heb de korg legacy collection en de v-station. Nu vind ik die korg veel geschikter voor electro/ techno dan de v-station bijvoorbeeld.

En ja budget maakt niet zoveel uit want als er echt iets vets is spaar ik liever ff door dan dat ik meteen iets aanschaf waar ik veel minder aan heb.

En de Virus is toch meer voor trance enzo of vergis ik me dan?

Ik heb de korg legacy collection en de v-station. Nu vind ik die korg veel geschikter voor electro/ techno dan de v-station bijvoorbeeld.

En ja budget maakt niet zoveel uit want als er echt iets vets is spaar ik liever ff door dan dat ik meteen iets aanschaf waar ik veel minder aan heb.

En de Virus is toch meer voor trance enzo of vergis ik me dan?

daar vergis je je inderdaad lelijk in.
elke synth is voor bijna alles te gebruiken.

luister de demo's maar eens op de access site. je kunt het voor zoveel soorten stijlen muziek gebruiken.
ik heb een aantal va's en ik kan bijna met alle va's hetzelfde.
qua basis sounds dan. omdat niet alle synths evenveel modulatie/filter mogelijkheden hebben

psies, je kunt synths niet op muziekstijl rangschikken, maar wel hebben ze allemaal een eigen karakter. Zo klinkt een Novation of Access over het algemeen veel punchier dan een Alesis Ion, maar van die laatste zijn de oscillatoren zelf veel analoger van klank. "Tis mar net wè ge zuukt", zoals we in Brabant zouden zeggen...:D

en zeker geen softsynths.. want die klinken toch allemaal t zelfde

:engel:

Oke dan geen soft synth ;)

wat vinden jullie dan van een nord ten opzichte van een virus?

Anders....vooral.....

Mist de FX, heeft de specifieke Clavia sound. Moet je van houden.

Ik heb 2x hetzelfde stukje uit vanquard op 2 verschillende samplerates :

1 = 44.1 kHz afgespeeld, en opgenomen

2 = 96 kHz afgespeeld, en opgenomen

er is verschil te horen, en te zien aan de wavefiles ... maar of dat ligt aan op welke samplerate het is afgespeeld, of aan de opname ... dat is me nog niet duidelijk.
misschien dat ik het nog een keer moet doen,maar dan afspelen op 44.1 en 96 ... en beide opnemen op 44.1 ofzo.

luister en oordeel voor jezelf. :W

Attachments

• vanquard.zip
    815,4 KB · Bekeken: 135

Met de goede externe filters is er een goede trancebak te maken van de nordlead3. Hij blijft
natuurlijk een herkenbaar scherp nordgeluidje houden en is vrij overheersend.
De virus is van nature een tikkie warmer en breder, Maar zoals ik al zei is er heel wat mogelijk met
externe effecten. Komt bij dat de TI niet de goedkoopste bak is.

Luister maar spul van Vasco & Millboy. deze scandinavische heren hebben een hoop plaatjes
gemaakt met de NL3 en die zijn zeker niet mis.
Vergeet vooral niet dat de NL3 tyfus veelzijdig is. Trance bestat ook uit mooie FM sounds
en die zijn heerlijk te fabriceren op de nord.

Back