Een einge cdtje maken??

Toetje33

Ingeburgerd
Hallo,

Ik ben dus echt helemaal nieuw hier :)
Mijn zusje wil graag een cdtje opnemen waarbij ik dan op de stagepiano zou spelen (roland Rd-300SX) , dat leek me dus wel grappig, maar wat heb ik ervoor nodig? Een goede microfoon? Het meot zo goedkoop mogelijk eigenlijk, het hoeft niet veel voor te stellen, maar toch wil ik de kwalliteit wel een beetje redelijk houden. Eerst orienteer ik me dus alleen op wat ik nodig zal hebben,

alvast bedankt

Gerben

Zoals je het zelf omschrijft zou ik het dan ook simpel houden met wat je hebt !
Even ervanuitgaand dat je een PC hebt (met brander natuurlijk)...

stagepiano met wat kables om die in een mixer te prikken...
Microfoon voor je zusje.. ook in de mixer prikken...

de mixer naar je pc.
en opnemen maar... gebruik hiervoor een simpele waverecorder (bv. audiograbber (gratis) )

of je doet het allebei apart (als je geen mixer hebt bv) en plakt't later bij elkaar. (dit kan ook met een simpele wave-editor)

Lees/zoek anders ff verder op dit forum...
Er staat namelijk echt heel veel info als je ff verderkijkt... óók over opnemen op CD.

Succes

Oke hartelijk bedankt voor de tips, vandaag heb ik een microfoon aangeschaft, en nu nog een nieuwe geluidskaart + mixertje denk ik, want anders hoor je het pianogespeel dubbel?

edit: verder zoek ik nog een programma waarmee ik het kan opnemen? Dus vanaf de line-in van de geluidskaart + microfoon tegelijk naar een .wav of .mp3, is dit er ? en de naam?

Ben persoonlijk geen professional... er zijn hier mensen die er veel meer verstand van hebben, dus zoek eerst goed rond op dit forum en op zoek op andere site's

Kijk eerst goed rond voordat je geld uitgeeft !! Weet wat je koopt, en wat je ermee kunt.

:peukie:

Origineel geplaatst door Toetje33
Oke hartelijk bedankt voor de tips, vandaag heb ik een microfoon aangeschaft, en nu nog een nieuwe geluidskaart + mixertje denk ik, want anders hoor je het pianogespeel dubbel?

edit: verder zoek ik nog een programma waarmee ik het kan opnemen? Dus vanaf de line-in van de geluidskaart + microfoon tegelijk naar een .wav of .mp3, is dit er ? en de naam?

Dat (en tegelijk ook MIDI sequencen en veel meer) kan je bijvoorbeeld doen met Cubase. Er zijn meerdere versies van, die verschillen in prijs en mogelijkheden. De eenvoudigste versie, Cubasis, gebruik ik zelf al een tijdje naar tevredenheid, en het kan wat jij wilt en veel meer. Laatst zag ik Cubasis VST 5.0 nog van 27 Euro of zo, maar nu is-ie uitverkocht. Misschien kan je proberen zoiets te vinden. Veel succes!

Je kunt ook even zoeken naar een geluidskaart waar al het een en ander aan software bij gebundeld zit. Soms kun je een geluidskaart kopen met bijv. al een simpele cubase versie. Ben je op computervlak al klaar in één koop. Er bestaan ook geluidskaarten waar je een microfoon kunt inprikken en die evt. fantoom-spanning leveren. Succes iig! Natuurlijk wel ff het resultaat hier posten :)

Oke, weer bedankt voor de tips, ik ben eruit, dat ik eerst maar is een nieuwe geluidskaart ga kopen en ik denk ook een nieuw surroundsetje en Cubase software :)

Nog tips? qua geluidskaarten?

Creative Audigy 2 ?

en wat voegt de platimun versie voor MIJ toe?

OT:

en wat voor soort mixer ben ik nodig?
Rotterdam is wel een eind uit de buurt bij Drenthe/Groningen/Overijssel :D

Re: Een einge cdtje maken??

Hallo,

Ik ben dus echt helemaal nieuw hier :)
Mijn zusje wil graag een cdtje opnemen waarbij ik dan op de stagepiano zou spelen (roland Rd-300SX) , dat leek me dus wel grappig, maar wat heb ik ervoor nodig? Een goede microfoon? Het meot zo goedkoop mogelijk eigenlijk, het hoeft niet veel voor te stellen, maar toch wil ik de kwalliteit wel een beetje redelijk houden. Eerst orienteer ik me dus alleen op wat ik nodig zal hebben,

alvast bedankt

Gerben

Wil je aub wat specifieker zijn wat je precies wilt bereiken met het eigen CDtje?
Is het een demo, is voor op de bruiloft van je oom, is het voor jezelf... ?

Want ik zie hier sommige reacties die je toch aardig dure sjit willen laten aanschaffen, terwijl ik denk dat je daarmee een hoop duur spul in huis gaat halen, waarvan je maar 5% zult gebruiken. En dat is natuurlijk zonde van het geld [laat staan tijd om door te hebben wat je moet doen] ...
Heb je enige ervaring in de muziek? En ben je goed met PC's?

Re: Re: Een einge cdtje maken??

Re: Re: Een einge cdtje maken??

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Wil je aub wat specifieker zijn wat je precies wilt bereiken met het eigen CDtje?
Is het een demo, is voor op de bruiloft van je oom, is het voor jezelf... ?

Want ik zie hier sommige reacties die je toch aardig dure sjit willen laten aanschaffen, terwijl ik denk dat je daarmee een hoop duur spul in huis gaat halen, waarvan je maar 5% zult gebruiken. En dat is natuurlijk zonde van het geld [laat staan tijd om door te hebben wat je moet doen] ...
Heb je enige ervaring in de muziek? En ben je goed met PC's?

Ja oke, niet veel ervaing in de muziek nee geen studio ofzo thuis :P Met computers kan ik aardig overweg :)
Het is dus gewoon voor de lol maar als het goedgaat wel met verdere uitbreidmogelijkheden, het budget is niet erg hoog dus tja. :D

Dan zou ik die mixer alvast skippen...

ALS je dat zou doen, dan betekent dat je wel de zang en het begeleidend spelen apart zult moeten opnemen. Dus eerst het pianospel van jou... Dit opnemen, afspelen door een koptelefoon die je je zusje opzet [zodat ze het tempo weet] en dan de zang opnemen.
Daar tegenover staat dat je dat al kunt doen met de dingen die je nu hebt als ik het goed lees :)

Als dat je te lastig lijkt of te goedkoop dan kun je kijken naar een heel simpel/goedkoop 2x stereo-kanaal mixertje.
Zoals deze: Behringer UB802

Die je bijvoorbeeld bij feedback kunt bestellen voor 49,- ... Zie hier
Zoek daarna in het lijstje "Fabrikanten" (links onder het gele woord "zoeken"), naar de fabrikant "Behringer".
Uit de pagina's die je als resultaat terugkrijgt kun je dan op blz 6 dit mixertje vinden ;)

Als je zo'n mixertje gebruikt kun je dus tegelijk de zang opnemen en het begeleidend spelen opnemen.

Ligt er maar net aan wat je wilt :) [Hoewel ik persoonlijk denk dat je niet ver komt zonder mixer, aangezien je microfoon ergens op aan zult moeten sluiten en rechtstreeks op je geluidskaart-ingang is geen goed idee :)]

Er even vanuitgaand dat je die mixer aanschaft zul je ook een geluidskaartje moeten hebben met 2 mono-ingangen [links en rechts]. Let erop dat de ingangen ook van die dikke jackplugs zijn, zoals de Main Outs van het bovengenoemde mixertje; waarvan hieronder een plaatje.

UB-802_top.jpg

De main out zit zoals je ziet rechts, net niet helemaal bovenaan.
Je moet dus een geluidskaart vinden die ook een aparte linker- en rechteringang heeft als die Main out op de mixer. Welke geluidskaart dat is, moet je zelf maar even zoeken. Daar ben ik eerlijk gezegd weer even te lui voor. En ik zit op m'n werk, dus tja... :D

Origineel geplaatst door BigDplayboy

[Hoewel ik persoonlijk denk dat je niet ver komt zonder mixer, aangezien je microfoon ergens op aan zult moeten sluiten en rechtstreeks op je geluidskaart-ingang is geen goed idee :)]

tenzij je geluidskaart natuurlijk een mic-preamp aan boord heeft :eureka:

Oke, ik wil het graag met een mixertje doen, ik zal even zoeken naar behringer, die jij zei, heeft niet veel uitbredingsmogelijkheden he? dus als ik er nog andere apparatuur aan zou willen hangen?

Ik zat zelf aan een Creative X-FI Platinum 7.1 te denken

Ik heb ook nog nieuwe monitors nodig, mij is aangeraden om een 2.0 systeem te nemen iemand hier tips voor?

Er even vanuitgaand dat je die mixer aanschaft zul je ook een geluidskaartje moeten hebben met 2 mono-ingangen [links en rechts]. Let erop dat de ingangen ook van die dikke jackplugs zijn, zoals de Main Outs van het bovengenoemde mixertje; waarvan hieronder een plaatje.

MWaar vind ik zo'n geluidskaart? :O

http://www.feedback.nl
http://www.thomann.de

kijk daar maar eens... Koop aub geen creative, daar krijg je later spijt van.
M-audio maakt leuke kaarten en toch betaalbaar... en er zit een software based mixer in :D

groet,

avs

Back