SP1200 disks

cowbell

Stamgast
Hoe zit het nou precies met DD en HD disks. Ik gebruik altijd HD disks (met afgeplakt gaatje) voor m'n sp1200.
Zelf dacht ik dat dit gewoon goed kan, hoewel sommige zeggen dat de data op de disk sneller verloren gaat.
Maar nu hoor ik weer van iemand dat bij gebruik van HD disks in DD drives de drive zelf na verloop van tijd kapot gaat.....?
Weet iemand hier hoe het nu ECHT zit?

me HD's doen het nog redelijk .. soms verlies je weleens wat
dubbele kopieen zijn geen overbodige luxe ..

je kan ook nog met alchemy aan de gang gaan op een oude mac ..
maar bij het terug verzenden van mac naar sp moet je wel elke keer de beginpunten met de hand goedzetten .. al kan je daar de waardes ook van opschrijven natuurlijk

bijv. hij vulde bij mij altijd de maximale sampletijd van een button , zo'n 2,5 seconden en dan zat de sample aan het eind van die 2,5 seconden en moest je het beginpunt verschuiven ..

anyway dat is niet helemaal relevant aan je vraag maar het is een oplossing om met disk verlies om te kunnen gaan ...

een backup is altijd handig !

Ja, ik gebruik zelf ook al 10 jaar HD's in m'n SP1200 en nog nooit een error gehad. Terwijl ik in notabene met HD disks in m'n Akai S3000 wel af en toe data errors heb...
Maar ik maakte me een beetje zorgen omdat ik begreep dat de DD DISK DRIVE na lang gebruik van HD disks kapot zou gaan. Omdat ie op DD disks is gemaakt (ander magnetisch laagje ofzo).
Het ging in bovengenoemde discussie om een MPC60 maar zou ook voor de SP gelden. In de FAQ van Roger Linn zelf staat ook dat je beter DD's kunt gebruiken.

Origineel geplaatst door cowbell
Ja, ik gebruik zelf ook al 10 jaar HD's in m'n SP1200 en nog nooit een error gehad. Terwijl ik in notabene met HD disks in m'n Akai S3000 wel af en toe data errors heb...
Maar ik maakte me een beetje zorgen omdat ik begreep dat de DD DISK DRIVE na lang gebruik van HD disks kapot zou gaan. Omdat ie op DD disks is gemaakt (ander magnetisch laagje ofzo).
Het ging in bovengenoemde discussie om een MPC60 maar zou ook voor de SP gelden. In de FAQ van Roger Linn zelf staat ook dat je beter DD's kunt gebruiken.

ja het zou kunnen .. ik weet niet hoe het in elkaar zit jammer genoeg
er is iig een sp1200 mailinglist bij yahoo
of misschien staat er meer op emulatorarchive.com

ben nu ook wel benieuwd eigenlijk .. dus laat wat weten als je iets gevonden hebt

succes igg

HD disks require higher magnetic fields to properly magnetize them. The higher
fields allow the smaller magnetic domains used for HD recording. HD disks do
not get fully magnetized in a normal DD drive. Hence they can fail to read
properly in some cases, usually when you need the data on the disk because
that is the last known backup you have of a critical file.

Ik gebruik zelf ook gewoon HD disks in mijn SP1200, voor de zekerheid zou ik misschien 2 verschillende disks van verschillende merken kunnen gebruiken voor elke gesavede disk. Ik weet niet of het een goed idee is om oude 2e handse DD disks te kopen, ik vraag me toch af of dat misschien niet slechter is (en duurder).

Origineel geplaatst door RiSC
Ik gebruik zelf ook gewoon HD disks in mijn SP1200, voor de zekerheid zou ik misschien 2 verschillende disks van verschillende merken kunnen gebruiken voor elke gesavede disk. Ik weet niet of het een goed idee is om oude 2e handse DD disks te kopen, ik vraag me toch af of dat misschien niet slechter is (en duurder).
okay, da's dus over levensduur van de disks. In Amerika schijn je nog aan (nieuwe) DD disks te kunnen komen. Hier zou ik het ook niet weten, en oude (tweedehands) lijkt me inderdaad niet goed.

Op zich vind ik een disk die niet meer gelezen kan worden nog geen drama, ik maak me meer ongerust om het verhaal dat het ook slecht voor de drive zelf is...

Kunnen jullie mij 'goede' mailinglists of forums aanraden mbt. sp-1200 ?
Ik zit nl. met technische vraagjes etc.

bedankt.

Laatst gewijzigd:
Ik heb enkele weken geleden een MPC-60 gekocht van iemand die hem al sinds het begin (1987?) had, en hij heeft het grootste deel van die tijd met HD disks in de standaard DD drive gewerkt, en ik doe dat nu ook. De drive doet het nog prima na al die tijd, dus mijn ervaring is dat het niet slecht is voor de drive. Dit is natuurlijk wel slechts één voorbeeld, dus ik zou niet durven beweren dat het niet waar is; maar ik heb er zelf weinig problemen mee. Ik heb wél een keer gehad dat een disk niet meer leesbaar was, dus backups maken is inderdaad aan te raden. Ik heb zelf ook wel wat rondgekeken voor DD disks, maar die zijn vrijwel onmogelijk te verkrijgen. En áls ze er zijn, dan weet de verkoper vaak ook wel dat er mensen met oude samplers zijn die deze disks graag willen hebben, en dat merk je aan de prijs. Als je dus volledige zekerheid wil met het gebruiken van HD disks zou ik op zoek gaan naar een TEAC floppy drive en die inbouwen (alhoewel ik niet weet of dit ook in een SP1200 kan). Meer over het type drive dat je nodig hebt en de beruchte 'jumper settings' vind je op MPC-Forums.com

Back