The Doors orgel sound

klopt een vox continental is die van de doors en ze hebben ook een gibson orgel gebruikt.

ik heb een supercontinental staan
dubbelklavier .

er schijnen er maar weinig nog te zijn dus doe hem nog maar niet weg..
is is ook een plugin in met voxsounds is erg realistisch .

naam ben ik kwijt iets met plugsound

Origineel geplaatst door dsil
Ray Manzarek gebruikte ook de kleine Rhodes Piano Bass omdat ze natuurlijk geen bassist hadden. Zelf zei hij ooit in een interview dat de Vox continental en de piano bass min of meer samensmolten. De combinatie was bijna chemisch te noemen, zo mooi klonk het samen.
In het latere werk gebruikte hij meestal de Gibson Kalamazoo.

Beide apparaten zijn trouwens niet al te sterk en schijnen na heftig bespeeld te zijn nogal brak te worden. Manzarek verteld vaak over gebroken toetsen, dus kijk uiit als je er ooit een kunt vinden!

En zoals Bartology a zegt: Ik denk niet dat je het organische geluid zomaar kunt nabootsen. Wellicht met wat verschillende lagen (additieve synthese + NI B4), maar zelfs dan......?????

Edit: De Lowrey was min of meer de opvolger van de KAlamazoo, de lowrey had alleen een dual keyboard.

over mooi samen smelten gesproken

een ar paxxe met een d6 is ook zo'n combi .... :luv:

alleen meot ik nog een d6 vinden .. hihihihi

Een mooie emulatie van de Vox is te vinden in de Clavia Stage, die trouwens binnenkort, zeg maar begin volgend jaar, in een kleinere versie gaat uitkomen (Zal geen groot prijsverschil gaan beteken, ben ik bang), maar je krijgt er gelijk de Hammond en de Farfisa bij (en een heleboel piano).

Wout

Ik dacht dat het nét de uitdaging was van subtractieve synthese om bepaalde sounds zo goed mogelijk na te maken.

Daarom graag een link/tutorial/advies om goed te starten :)

Nu weet ik toch al welke sound na te maken: vox continental en eventueel gibson orgel

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Een mooie emulatie van de Vox is te vinden in de Clavia Stage, die trouwens binnenkort, zeg maar begin volgend jaar, in een kleinere versie gaat uitkomen (...).
Wout

Beetje OT, maarrrrr...

Whow, dat is interessant. Een Nord Stage 76, daar wordt veel om gevraagd op fora vanwege begrijpelijke redenen. Hoe, wat, wanneer?!?!?!?!?!

Niet OT, want er zit een mooie Vox Continental in!

Maar... wachten, wachten...
Die komt er zo snel mogelijk en misschien in twee versies, namelijk een gewogen en een half gewogen ivm het orgel.

En om je helemaal gek te maken: dat is niet het enige wat in de pipeline zit :D
Alleen een NordLead4 komt er niet.
In oktober wordt er wel wat bekend gemaakt. Zweden werkt op full steam!
Levertijd? Geen idee...

Wout

Origineel geplaatst door dsil
Ray Manzarek gebruikte ook de kleine Rhodes Piano Bass omdat ze natuurlijk geen bassist hadden. Zelf zei hij ooit in een interview dat de Vox continental en de piano bass min of meer samensmolten. De combinatie was bijna chemisch te noemen, zo mooi klonk het samen.
In het latere werk gebruikte hij meestal de Gibson Kalamazoo.

Beide apparaten zijn trouwens niet al te sterk en schijnen na heftig bespeeld te zijn nogal brak te worden. Manzarek verteld vaak over gebroken toetsen, dus kijk uiit als je er ooit een kunt vinden!

En zoals Bartology a zegt: Ik denk niet dat je het organische geluid zomaar kunt nabootsen. Wellicht met wat verschillende lagen (additieve synthese + NI B4), maar zelfs dan......?????

Edit: De Lowrey was min of meer de opvolger van de KAlamazoo, de lowrey had alleen een dual keyboard.

Een rhodes piano bass, is daar een vsti van gemaakt?

Origineel geplaatst door kaihugo
Ik ben niks aan het liegen; als je het over mijn leeftijd hebt; Ray Manzarek treed nog steeds op, nu in de Band genaamd "Riders on the Storm" samen met Robby Krieger (gitarist van The Doors).. De keer dat ik ze gezien had heetten ze nog "The Doors of the 21st Century" en dat was vorig jaar in Den Bosch geloof ik. En ik zei dus; "ik heb vaker the doors 'live' gezien (al daniet op tv en een keer ook echt, iig Ray Manzarek dan..)" Even om dat duidelijker te maken:

Ik heb Ray Manzarek één keertje live gezien.

The Doors heb ik vaker live gezien op TV/Video/DVD.

@dsil> Maar dat Lowrey/Lowry orgeltje is dus een Gibson variant?

Kai

Dat is nog steeds niet The Doors. 8o)

ghehehe.

Op zich is het natuurlijk wel een keer leuk om hier wat mee te doen.

Uiteraard worden deze orgels al jaren nagemaakt (ofwel: mensen proberen het), maar ik ben nog nooit een (echt) goed klinkende doors preset gevonden.

Volgens mij moet het op de volgende manier redelijk kunnen:

Maak op je subtractieve synth een goed orgeltje wat niet teveel leeft. Het organische van het geluid maak je met een additieve synth, waarmee je omliggende harmonischen probeert te maken (linear aflopend) met wat vibrato en tremolo.
Nu heb je wel al een organischer geluid, maar volgens mij heb je dan nog een ringmodulator nodig.
Op de nord Electro zit ook een ringmodulator en hiermee kun je echt fantastische dingen doen. Als je die niet te veel naar voren laat komen dan gaat je geluid echt leven.

Jammergenoeg heb ik geen additieve synth dus kan ik het niet proberen.

Op http://www.combo-organ.com/Gibson/gibson.htm staat het een en ander over de orgeltjes geschreven.

Voor zover ik weet is er geen vsti van de rhodes piano bass, maar met het laagste octaaf van elk orgel kun je behoorlijk wat bass produceren!

Back