Revox A77 vraagjes

sander

_
In topic https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=52119
had ik wat vragen gesteld, maar dat doe ik nu wel even opnieuw.

Klopt het dat er alleen een lager aan de linkerkant hoort te zitten?

Ik heb nogal last van een piepgeluid en heb het gevoel dat dit geluid uit de lager komt.
Is dat een bekend probleem? Of ligt het gewoon aan de band? Het begon pas na een aardig tijdje spelen van dezelfde band.

Moet het pinnetje welke vlak naast de linker lager zit (waar de band overheen loopt) onder of boven de tape zitten? Klopt het dat dit een bandspanner is ofzo?

Zijn oude banden nog goed te gebruiken als je die eerst wist en dan weer opnieuw muziek erop zet of is de kwaliteit matig. Of hangt dat af van het soort tape. Ik kan me herinneren dat ik ooit een testmuziekje opnam en dat veel hoog verdwenen was,

[offtopic] Wilde een tijd geleden eens een keer een website proberen te maken en dit is het resultaat. Heb nog nooit een Revox gehad maar wil er eigenlijk nog steeds één. Misschien staat er iets bij '' Revox A77 repair tips''?

Ik heb zelf een A77 gehad,

Dat pinnetje moet bovenaf gezien onder band zitten..

En over dat gepiep, waarschijnlijk is de band te oud of vochtig geworden of gewoon kwalitatief slecht..

Over het hoog, als je de opnamen op een andere recorder hebt gemaakt, heb je bolle kans dat de azimuth niet klopt ten opzicht van de A77, dus de kop staat net wat anders tegen de band dan de opnamerecorder...

tja, analoge band klint super maar het is niet echt praktisch helaas...

Dank u!.

Ik speelde die opname gewoon gelijk terug op de Revox, dus niet opnemen en afspelen op verschillende apparaten. Misschien dat de band slecht was.

Kunnen oude banden nog steeds prima hergebruikt worden? Ik neem aan dat bepaalde typen langer houdbaar zijn dan andere? Of houdt de houdbaarheid alleen in hoe de opname nog klinkt na jaren. Dus als je die afveegt en er een nieuwe opname opzet het weer ok is?

Laatst gewijzigd:
Ja en nee, als je een gemuffled lofi geluid wil zijn oude banden prima, het hangt er ook vanaf hoe oud het is enz. Soms brokkelt het bandmateriaal wat erop zit eraf...dat spul wat op banden zit gaat na een jaar of 20 gewoon chemisch reageren mits het op een professionele manier bewaard wordt.

Het beste is dus gewoon wat nieuwe Quantegy master tapes te halen.

Zijn er nog merken/typen welke de beste kwaliteit hebben jet langste en houdbaarheid zijn.

Ik heb namelijk heel veel verschillende exemplaren.

uhh ik heb dat echt wel gelezen hoor. Maar das 1 merk. En ik heb hier van alles en nog wat. En de type band zal ook wel verschillen net zoals bij cassette bandjes.

Kijk deze heb ik bijv:

Maxell XLI 50-120B en TDK LX35-180M

http://cgi.ebay.com/MAXELL-XLI-SOUN...itemZ5813228082QQcategoryZ15000QQcmdZViewItem

Model:

50-120B

Features:

762m (2,500ft.)

132 MINUTES-BOTH DIRECTION AT 19cmps ( 7 1/2ips)

POLYESTER BASE

REEL TO REEL

50 MICRON-TOTAL THICKNESS

EXCELLENT BACK COATING

HI-OUTPUT

EXTENDED RANGE

HIGH MOL AND LOW DISTORTION

EPITAXIAL MAGNETIC PARTICLES

LEADER TAPE FOR OPTIMUM RECORDING

Size:

10 3/4" x 10 3/4" x 3/4"

Additional comments:

FOR MASTERING USE ONLY

en ook:

http://cgi.ebay.at/REVOX-STUDER-TDK...itemZ7548707363QQcategoryZ75750QQcmdZViewItem

Dat zijn volgens mij best prijzige banden geweest. Op sommige staat een datum van bij 89 en best kans dat ze alleen een keer zijn gebruikt voor opnames maar verder niet zijn afgespeeld. OF in iedergeval weinig.

Beste Sander

Ik heb dit een tijdje aan zitten kijken of er nog iets zinnigs uitkwam...........
Heb zelf jaren met diverse bandmachines geklooid en allerlei shit meegemaakt.

Banden (zijn beperkt houdbaar ivm metaaldeeltjes die kunnen coroderen dit kun je zien aan de vekleurung van de banden of dat ze deeltje verliezen, dit betekend dat er per mm minder metaal op zit en dat de kwaliteit minder wordt, dit proces gebeurt in mindere mate ook bij het opnemen en overspoelen van banden, het is dus niet altijd wijzer om banden eerst te legen. en bij oude banden weer wel.....moet je eigenllijk niet meer gebruiken)
Bias afregeling (voor elke verschillendesoort banden moet dit anders afgeregeld worden) Daarom zitten op cassette decks altijd al presets hiervoor en vaak ook een bias knopjen)
Bandverzadiging (om een optimale analoge bandcompressie te krijgen moet je je band zo snel mogelijk laten draaien en of een recorder met zo'n breed mogelijke spoelen gebruiken (BANDBREEDTE) hierdoor gebruik je meer tape voor minder opname, daardoor kun je met hogere volumes opnemen +3 tot +6dB dit resulteert in een optimale bandverzadiging en in een betere signaal ruis verhouding)
Koppen (moeten altijd recht staan en ook de bandgeleiders, dit vereist periodiek onderhoud, reinigen kun je zelf met wat alcohol, demagnetiseren is moeilijker want de apparaten die er voor waren mogen niet meer verkocht worden ivm teveel magnetische straling (oude hifi winkels hebben er nog wel een liggen voor dit soort onderhoud)
Slijtage (kun je zien de koppen worden langzaam aan vierkant en magneetspoel verschijnt langzaam door de kop heen.

Succes

Mag ik even inhaken, op KaosKaos..
Ik heb in een onderkomen nog een ouwe A77 staan. Ik heb na de reparatie van 1 van de motoren (het was een kwestie van een nieuwe condensator) het hele ding getest maar het enige wat ik na een opname hoorde was dof, muf geluid. Is het mogelijk dat dat komt doordat de koppen tever zijn doorgesleten? Want zo een slijtvlakje zie ik namelijk wel op de koppen.. Of is dit op te lossen door instellingen van de electronica?

R

Back