Help! S1100 backlight weg!!

marquis123

Nieuwkomer
Dit is de s1100 overgenomen van bjodero, recent gecustomized door Boemtsjak.
Plots viel gisteren het backlight weg. Je kan het scherm dus nog wel zien, maar helaas zonder blauw licht. Wat editen ietwat onprettig maakt...
Suggesties?

Helaas kan ik je niet uit de brand helpen.
Misschien wel een beetje op weg...

Het is een bekend probleem van die samplers. Er zijn meer samplers die er last van hebben.
Achter de LCD zit een folie die zorgt voor het licht.
Die folie moet je vervangen.
Waar je de folie kan kopen en hoe het precies moet, dat weet ik helaas niet.
Maar dat weten anderen op dit forum vast wel.

succes

Re: Help! S1100 backlight weg!!

Origineel geplaatst door marquis123
Plots viel gisteren het backlight weg. Je kan het scherm dus nog wel zien, maar helaas zonder blauw licht. Wat editen ietwat onprettig maakt...
Suggesties?
Ik heb ooit eens zitten kutten met een s2800.. Ik dacht ook dat het backlight kapot was, bleek dat ik met het vervoeren per ongeluk op het koptelefoonknopje gedrukt had.. Met als gevolgd dat het display uitgaat.. Met een zaklamp zag je het scherm nog maar zonder blauw licht.. feature om het display te sparen.
Ik weet niet of de s1100 over zo'n feature beschikt, maar dat zou ik ff checken. Ik had al bijna een nieuw scherm gekocht.

Neen.
Een S1100 heeft geen back-light aan/uit knop.
Óf de inverter óf de el-foil is overleden óf idd beide.
Vraag forumlid Boemtsjak even.

Toen je de S1100 kocht werkte alles wel naar behoren?

Erm, als hij gecostumized is dan heeft hij wel een switch voor de back-light gemaakt,
Martijn kennende;)

Zit er een metaalkleurige switch op het front?

Origineel geplaatst door mikemix
Erm, als hij gecostumized is dan heeft hij wel een switch voor de back-light gemaakt,
Martijn kennende;)

Zit er een metaalkleurige switch op het front?

Ja idd!! Er is een switch voor het backlight! ingebouwd door boemtsjak zo heb ik vernomen.
Prachtig idee, en voor de 2 dagen dat ik 'em had, werkte het backlight perfect!!
Hoe kan dat plots uitvallen dan? Anyway, kapot is kapot, en ook een goeie auto is wel eens aan herstelling toe, dus ik ga nog niet meteen huilen. (Ook al is dit mijn allereerste sampler en ben ik wel al héél erg vroeg aan DIY-herstellingen toe :P )
Betekent dit dat ik gewoon zo'n nieuwe EL-folie erin moet stoppen, of is dit erger en moet het volledige display ofzo vervangen worden!?
(Mijn vrienden laptop-gebruikers lachen zich te pletter, ik moet dit dus dringend vervangen want ik wil hen een poepje laten ruiken)

(Ook al is dit mijn allereerste sampler en ben ik wel al héél erg vroeg aan DIY-herstellingen toe :P )
Betekent dit dat ik gewoon zo'n nieuwe EL-folie erin moet stoppen, of is dit erger en moet het volledige display ofzo vervangen worden!?
(Mijn vrienden laptop-gebruikers lachen zich te pletter, ik moet dit dus dringend vervangen want ik wil hen een poepje laten ruiken)

Als je het zelf wil doen dan zou ik met deze duitse firma contact opnemen. Je krijgt een nieuw folie plus een handleiding om het zelf in te bouwen. Die handleiding staat ook als PDF op hun site.

http://www.midi-rakete.de/ger/preise.htm

Origineel geplaatst door shortwave
Als je het zelf wil doen dan zou ik met deze duitse firma contact opnemen. Je krijgt een nieuw folie plus een handleiding om het zelf in te bouwen. Die handleiding staat ook als PDF op hun site.

http://www.midi-rakete.de/ger/preise.htm

Ok bare with me: Ik begrijp dus goed dat licht kapot = folie kapot.
De folie kan dus van de ene op de andere seconde "uitvallen"? Ik dacht dat die folie gewoon langszaam aan het display zwakker maakt bij veroudering? Ik hoorde ook nog iets zeggen over inverters?
Ik wil gewoon zeker zijn dat ik de juiste ga repareren! Dat ik niet zo'n folie bestel en dat het dan blijkt aan iets anders te liggen.
Toch alvast immens bedankt voor jullie hulp!
*D *D Echt waar jongens ik zou niet weten waar ik anders terecht kan! Big cheers

ik heb zelf een aantal keer met de akai s2800 gehad dat ik hem verplaatste en het backlight het niet meer deed

aanvankelijk dacht ik dat hij kapot was had zelf het backlight al eens vervangen dus moest het nu het voedinkje zijn

maar de dag erop deed hij het weer dus hou ff in de gaten , groeten

als het folie versleten is valt het niet in een keer weg maar fadert het langzaam uit naar vaag zeg maa

dus in een keer wegvallen is kontakten of voeding

Origineel geplaatst door anoniempje
ik heb zelf een aantal keer met de akai s2800 gehad dat ik hem verplaatste en het backlight het niet meer deed

aanvankelijk dacht ik dat hij kapot was had zelf het backlight al eens vervangen dus moest het nu het voedinkje zijn

maar de dag erop deed hij het weer dus hou ff in de gaten , groeten

als het folie versleten is valt het niet in een keer weg maar fadert het langzaam uit naar vaag zeg maa

dus in een keer wegvallen is kontakten of voeding

Kijk, dit was net één van de redenen waarom ik voor deze advertentie ben gezwicht

door bjodero
Daarom verkoop ik mijn Akai S1100 sampler. Volgens velen de Akai met de beste converters ooit... Met nieuwe EL-folie, ingebouwde ZIP-100 drive met 5 disks, en (wel heel bijzonder...) een door Boemtsjak ingebouwd tuimelschakelaartje om het display mee in en uit te schakelen! Zo gaat je folie wat langer mee. Ik zal er ook een SCSI-PCI-adapter plus kabel bij doen (Adaptec 2940), zodat je 'm aan je PC kunt hangen. Incl. handleiding, rackoortjes en netsnoer. In zeer mooie staat; Boemtsjak heeft ook de voeding gerepareerd, dus die blijft voor altijd goed (is nog wel eens een probleem bij oudere Akai's).

Het ligt dus uit wat ik van jullie kan afleiden aan een contact. Dus openmaken en solderen is de boodschap? Ik ben erg bang om iets verkeerd te doen en hem volledig onbruikbaar te maken. Nogmaals op dit gebied heb ik 2 linkerhanden! Het enige wat ik ooit heb gedaan is een pc opengegooid om een Cd-writer te installeren, en onlangs mijn mpc2000XL om wat extra RAM erin te steken. Beiden volgens handleiding. Opengooien en improviseren zit er dus niet in. Aldus deskundig advies gevraagd.

probeer ook eens de door boemtsjak aangebrachte tuimel schakelaar misschien dat je die perongeluk uit heb geswitcht
en het backlight uit geschakeld wordt ??

Re: Help! S1100 backlight weg!!

Suggesties?

Als je met die tuimelschakelaar de verlichting niet meer aan of uit kunt zetten, dan is waarschijnlijk die tuimelschakelaar stukgeraakt tijdens het vervoer. Een andere oorzaak zou een los contact op het inverter-printplaatje kunnen zijn. De folie en de inverter is waarschijnlijk niks mis mee.

Re: Re: Help! S1100 backlight weg!!

Re: Re: Help! S1100 backlight weg!!

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Als je met die tuimelschakelaar de verlichting niet meer aan of uit kunt zetten, dan is waarschijnlijk die tuimelschakelaar stukgeraakt tijdens het vervoer. Een andere oorzaak zou een los contact op het inverter-printplaatje kunnen zijn. De folie en de inverter is waarschijnlijk niks mis mee.

De schakelaar is heeldhuids hier geraakt hoor! En heeft 2 dagen perfect gewerkt! Ik heb het zien gebeuren hoor: Ik stak 'em aan, wou naar "Edit sample" gaan en Flits!; licht valt uit!!
Dus een los contact op het inverter printplaatje=> wat kan ik concreet ik doen?
Hoe ziet dat eruit en waar bevindt het zich?

Back