Emulator3 hoofdsampler?

nick nova

Resonator
Een emulator 3 heeft 40 meg HD, 8mb sampleram, scsi poort en analoge filters.

Nick Nova heeft een hoofdsampler nodig, speciaal voor een ontzettend warme klank en goede midi-triggering van zijn samples. Hij wil de samples maken in zijn computer, bewerken en opslaan in wave op de PC-harddisk. Daarna pas naar zijn sampler sturen.

Welke goedwerkende configuratie heeft de Nick nodig? Kan hij de emulator rechtstreeks laten communiceren met de PC-harddisk? Is het beter enkel een scsi-iterface te hebben of ook een scsi-harddisk?

Is deze configuratie min of meer geschikt om de emulator als hoofdsampler te gebruiken met de diskettes dan als eventueel backup-materiaal?

Kan ik een normale scsi-zip ofzo eraan hangen voor meer opslagruimte of is dat een speciale emulator-zipdrive?

Danku.

Om welk type gaat het juist : want er is een groot verschil tussen de EIII uit 1988 en de EIIIx of EIIIxp uit 1992.

Rechstreekse communicatie tussen de EIII en de HD van je PC is in ieder geval niet mogelijk: de EIII herkent geen enkele schijf in DOS-format, en vice versa. Je kan natuurlijk wel .wavs vanuit de PC in je EIII dumpen met SMDI. Dan heb je wel nog een SCSI card nodig (bv. Adaptec 2904 of 2906) en een of andere soft zoals Sound Forge of WaveLab.

SCSI interface of SCSI hard disk? Het ene sluit het andere niet uit! Als je wavs in je EIII gaat dumpen, en je hebt geen hard disk voor de EIII, dan verlies je telkens opnieuw al je werk zodra je de stroom afzet. En zelfs als je al je samples kant-en-klaar editeert met je PC, dan nog ga je ze moeten programmeren in een Emu preset, telkens opnieuw en opnieuw... tenzij je een scsi hard disk hebt (intern of extern) waarop je al je programmering kunt opslaan. Let ook op met de grootte van die HD, want de EIII leest niet boven de 2 GB.

Emu samplers gebruiken de gewone standaard SCSI Zip-drives (een speciale Emulator Zipdrive bestaat niet), maar die drives zijn bijna niet meer in de winkels te vinden, maar wel op de 2e en 3e hands markt. Ik vermoed dat de EIII wel ZIPs leest en schrijft, maar ben niet 100% zeker. Hier vind je een lijstje van drives die zeker compatibel zijn :

http://www.emulatorarchive.com/Samplers/E3XOverview/E3XDrives/e3xdrives.html

Om deze configuratie te gebruiken als hoofdsampler? mmmm 8MB is wel héél weinig hoor, en extra RAM voor de EIII is bijna niet te vinden.

Het gaat me om de eerste emulatorIII keyboard met 8mb ram.

- Kan je enkel via een scsi-harddisk/zip die aan je emulator hangt multipresets saven?

- 8mb ram, wat wil dat precies zeggen, buiten de lengte van de op te nemen sample. Heeft het ook invloed op het aantal tegelijk af te spelen samples? Nog andere invloed?

- Kan ik zowel de pc als de emulator laten communiceren met bv een zip of external HD?

- Is zo'n systeem voordelig?

Origineel geplaatst door nick nova
Het gaat me om de eerste emulatorIII keyboard met 8mb ram.

De EIII kb is in ieder geval wel een collectioner's item, maar qua functionaliteit en gebruiksgemak totaal voorbijgestreefd en achterhaald.

- Kan je enkel via een scsi-harddisk/zip die aan je emulator hangt multipresets saven?

Alternatieven zijn JAZ (duur!) en SyQuest drives. Als je een 2e hands drive koopt, zorg dan ook dat je een aantal lege cartridges erbij krijgt, want wordt zeldzaam. Je kan geen SCSI CD-(Re)Writer gebruiken, want de EIII kan niet rechtstreeks op CD-R schrijven. Wat je wel kan doen is een disk image van je Emu schijf trekken, en die op CD-R branden, zodat je je eigen Emu CD's kunt aanmaken voor back-ups e.d.

- 8mb ram, wat wil dat precies zeggen, buiten de lengte van de op te nemen sample. Heeft het ook invloed op het aantal tegelijk af te spelen samples? Nog andere invloed?

Polyfonie van de EIII is 32 voices = 32 simultane mono of 16 simultane stereo samples, en heeft niks te maken met RAM.

De lengte van de sample is niet het voornaamste criterium, wel de sample rate (en dus grootte in KB of MB). Naarmate je aan lagere sample rates werkt (bv mono, 22kHz) nemen je samples minder KB in beslag, en kan je er meer gebruiken in een 8MB sampler.
8MB RAM biedt ruimte voor 8 samples van 1MB, of 16 van 0.5 MB enz. Als je permanent in CD-kwaliteit wil werken (altijd stereo; 16bit, 44.1 kHz) kan je dus niet echt veel samples kwijt in een 8MB sampler. Maar je kan er wel veel korte percussie-samples (dingetjes van ca. 1à2 seconden en minder) in kwijt.

- Kan ik zowel de pc als de emulator laten communiceren met bv een zip of external HD?

Als die externe HD in DOS is geformatteerd, zal de Emu die niet herkennen; en omgekeerd, als de HD in Emu is geformatteerd, is die onherkenbaar voor je PC. Tenzij met conversie software zoals Translator en CDExtract e.d. kan de PC de audio samples op een Emu schijf wel omzetten naar wav-files. Maar je kan eenzelfde schijf dus niet gebruiken om tegelijk Emu presets en bv. Excel blaadjes op te slaan (ook niet als de schijf gepartitioneerd is).

Maar wat wel kan: op éénzelfde ZIP drive kan je zowel DOS-schijfjes voor je PC als Emu-schijfjes voor de EIII kriskras door mekaar gaan gebruiken, omdat je de verschillend geformatteerde schijfjes telkens fysiek verwijdert en aansluit.

- Is zo'n systeem voordelig?

Hangt ervan af hoe weinig die EIII kost. Als je hardware sampling wil, zoek dan een 2e hands Esi-2000 of Esi-4000 : da's in wezen hetzelfde OS als de EIII en zelfde filters als de E4, maar meer ge-update, en je kan makkelijk 128MB ram installeren. Als alternatief een softsampler, dan ben je niet beperkt door RAM of SCSI. Je Gina20 kaart kan dit makkelijk aan met zeer lage latency (als je de recentste ASIO2 driver van Echo gebruikt, versie 5.0)

Sorry dat ik effe doorboom, maar heb nog wat vraagjes.

- Is de analoge kwaliteit van de filters van de emulator3 KB geëvenaard door de filters van de esi? Ik bedoel is er een hoorbaar verschil? Ik hoor overal dat die ouwe bak zo lekker klinkt dat ie een redelijk duffe sample echt tot leven kan doen komen. Is dat zo of is dat broodje aap?

Mijn criteria zijn in volgorde van belangrijkheid:

- warme lekkere sound (hoe crispier/sprankelend hoe beter)
- Goeie filters, grote modulatiemogelijkheden (lfo's, ed.), eventueel een effectje (laatste is ni noodzakelijk)
- wil hem het klassieke instrumentarium laten afhandelen (dus een grote library zou ik enorm appreciëren)
- wat vocals moet hij ook aankunnen, evenals aantal percussie samples
- makkelijke communicatie met PC
- akai is te clean, moderne yamaha maakt me bang

Hehe, een tip ofzo? Tx man.

Back