Shadows & Light Jonie Mitchell, Lyle Mays

Hans de Vries

Bob the Knob
Fantastisch live album, maar écht geweldig is de pad sound van Lyle Mays onder het nummer Shadows & Light. Prachtig gezongen, schitterende melodie, irritant vals zingend achtergrondkoortje, maar die pad sound maakt werkelijk alles goed. Ik zou wel eens willen weten welke synth dit verbluffende geluid voortbrengt, zelf zou ik gokken op een Oberheim 8 voice, maar het zou net zo goed iets anders kunnen zijn.... Heeft iemand een idee? (Ik heb het album niet, alleen een CD-kopie...). Als je naar het nummer luistert, let dan eens op hoe die sound evolueert door het nummer heen, van fragiel en dun naar vol en breed, en aan het einde die ongelooflijke basdreun... Magnifiek!!

jep oberheim 8 voice (al kan het ook de 4 zijn)

In die tijd had hij enkel de oberheim, grandpiano en een rhodes voor het werk met mitchell.
Jaco speelt trouwens ook erg lekker...

..lijkt me dan toch de 8-voice, te horen aan de akkoorden die neergelegd worden...

Dat vind ik dus het rare altijd. Heb altijd het idee dat ik naar een 4 voice zit te kijken (zie dat opzet stuk nergens, maar is dat los te koppelen en ergens anders te plaatsen?) maar akkoord technisch moet hij altijd wel een 8 voice gebruiken voor al het chord werk.

Ben er nog niet helemaal aan uit wat lyle precies uitspookt met al ze sequencers (en hoe hij het vandaag de dag brengt) en backingtracks maar geniaal werk blijft het zeker. Al gaat dat voor het werk met Mitchell niet echt op (tis gewoon spelen, geen sequencers)

http://www.youtube.com/watch?v=jFM-ZX5Trro

Vind mays, pastorius en metheny erg goed maar de muziek met mitchell vind ik persoonlijk echt te zoetsappig... Hoor dan liever American Garage, Offramp of Wichita falls uit ongeveer die periode...

Back